Even voorstellen ...

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

SnitserNL

Well-Known Member
Lid geworden
11 mei 2019
Berichten
1.720
Waarderingsscore
666
Punten
113
Leeftijd
67
Locatie
Sneek
Hallo, ik ben Piet en ook ik ben een first time drone vlieger.

Pas twee weken geleden gestart met een simpel te bedienen drone, de Yuneec Breeze. Ik ben bewust gestart met een simpel te bedienen drone, omdat ik (ongetwijfeld net als veel beginners) bang was om hem meteen bij de eerste gelegenheid de sloot in te vliegen. Ik heb wat dat betreft aardig wat YT-filmpjes voorbij zien komen ... ;)

Voorlopig vind ik het nog erg leuk om te doen. Maar waar ik wel tegenaan loop is dat er bij mij wel redelijk veel onduidelijkheid bestaat over wat er precies wel en niet mag.

Verreweg de meeste regels zijn wel duidelijk (niet boven menigtes, bebouwing, (snel)wegen, no-fly zones e.d.. Maar wat precies een "beschermd natuurgebied" is, dat is me niet geheel duidelijk. Duidelijk is wel dat je niet mag vliegen in de Natura2000 gebieden, zoals die op de dronekaart aangegeven worden. Maar wat met natuurgebieden waar het volgens de dronekaart niet uitdrukkelijk verboden is?
Ik weet dat sommige dronevliegers dat ook als "beschermd natuurgebied" zien, omdat het beheerd wordt door één van de grote natuurbeheerders als SBB, NM of één van de regionale landschapsbeheerder. Voorbeeld: het Rijsterbos, beheerd door It Fryske Gea. Dit bos staat niet op de kaart als zijnde verboden gebied voor drones.
Wat is jullie mening hierover?
 
Laatst bewerkt:
Welkom Piet.

Mijn korte mening: Als het niet verboden is om ergens te vliegen, dan bepaalt je gezonde verstand of fatsoen (als iemand een goede reden heeft om je tegen te houden) of je al dan niet de lucht in gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL en vayreda
Welkom Piet.

Mijn korte mening: Als het niet verboden is om ergens te vliegen, dan bepaalt je gezonde verstand of fatsoen (als iemand een goede reden heeft om je tegen te houden) of je al dan niet de lucht in gaat.

Bedankt voor je reactie. Dat is dus ook precies zoals ik het zie en hoe ik er nu in sta: Waar het niet verboden is, is het in principe toegestaan, mits ...
Zo was ik gisteravond in een prachtig natuurgebiedje hier in de buurt en vond daar een mooie plek om te starten. Zo leek het tenminste ..., tot ik daar vlakbij een futenpaar met jonkies zag rondzwemmen. En daarom heb ik een andere, rustiger plek gezocht om vanaf op te stijgen. Gewoon even nadenken, en rekening houden met de omgeving ...
 
Welkom Piet
Heb je de app van Airmap al op je tel. staan die geeft volgens mij overal ter wereld aan waar wel en niet te vliegen en het Rijsterbos daar mag je gewoon vliegen hoor

Verzonden met mijn Moto G (5) Plus en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ja hoor, díe heb ik inmiddels op mijn mobiel staan. Inderdaad een mooie app. De overlays wijken wel een beetje af van de natuurlijke grenzen op de Google Maps kaarten, maar verder is er goed mee te werken.

Verzonden met mijn SM-A320FL en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: vera929