Examen klasse II, Belgie

NielsVV

New Member
Lid geworden
20 sep 2017
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
37
Locatie
Affligem[BE]
Hallo,

Ik wil me binnenkort een drone aanschaffen. Twijfel nog tussen een Dji Mavic of een Phantom 4. Wil hem enkel recreatief gaan gebruiken.
Nu heb ik om een beetje leuk te vliegen een attest voor klasse II nodig in Belgie. Nu vind ik verscheidene meerdaagse opleidingen voor theorie + praktijk, maar vind niets terug over het praktijk examen.

Had graag geweten als ik deze cursus gevolgd heb, waar ik mij kan inschrijven voor het examen en wat dit kost?

Alvast bedankt,
Niels
 
Bij Syntra € 720 theorie en praktijk met de mogelijkheid om in te schrijven voor het praktisch examen.
Prijs praktisch examen zou € 255 ex 21% BTW bedragen.
 
Hallo Droners,
Pas in het bezit van een Mavic Air, naar alle tevredenheid wat dit toestel betreft. Zoals jullie kunnen lezen, ben ik woonachtig in België, dichtbij de Nl grens met Maastricht. Wat de recreatieve mogelijkheden zijn in Belgie tov Nl, sta ik weer even versteld. Voor België geldt een max vlieghoogte van 10m, met wat geluk kom je dan boven je tuinschuurtje uit. Verder zou je nergens mogen vliegen dan boven je eigen terrein. In NL zou er een vlieghoogte van 120m gehanteerd worden voor recreatief gebruik. Misschien ben ik nog niet goed wakker. Maar zo te merken heeft België een heel strikte aanpak, wat drones betreft.
 
Welkom, Free2Bee.

Klopt inderdaad. De BE wetgeving is wel hel erg strikt. Zal te maken hebben met het nòg krappere luchtruim en veel intensievere gebruik daarvan door defensie, in vergelijking met NL.
In jouw directe omgeving in NL ligt de CTR van Maastricht-Aachen Airport ("Beek"), waar het dan weer in het geheel verboden is te vliegen. Dus om legaal van de "ruimere" NL wetgeving gebruik te maken, zul je evengoed nog even in de auto moeten zitten...
Drone no-fly zones | ministerie van Infrastructuur en Milieu
 
Hallo Eric-Jan,
inderdaad, met alle respect, no fly zones zijn er niet om de kaart te vullen en dienen nageleefd te worden. Uiteraard vergewis ik me ervan, voordat ik m'n drone ergens de lucht in zou laten. Ik gebruik een handige app om alzo niet in deze zones te gaan dronen. Verder heb ik al gemerkt, dat de Mavic Air, indien je een no fly zone zou benaderen, je geen mogelijk geeft om verder te vliegen. Ik zou misschien wel een examen overwegen, maar de prijzen hiervoor in België zijn niet mals. Stel dat ik overweeg om dit in NL te ondernemen, kan ik dan in de BENELUX hiermee aan de slag, na slagen? Heeft er iemand een aanwijzing waar ik een theorieboek zou kunnen aankopen, zodat ik me toch al wat kan voorbereiden op de materie?
 
Op het ogenblik heeft ieder land nog zijn eigen wetgeving en daaraan verbonden opleidingen en erkenningen. Dat wil helaas zeggen dat een ROC(-light) dat je in NL haalt niet zomaar geaccepteerd wordt in België en andersom. Ik zou met dit plan nog even wachten totdat er wat meer duidelijk is over hoe de Europese regelgeving uitpakt. Dat zou dingen moeten gelijktrekken en daarmee ook de mogelijkheid geven tot wederzijdse erkenning van certificaten, of tot een Europese opleiding.
De details ken ik niet zo uit mijn hoofd, maar ik meen dat de geplande invoerdatum nu op eind 2018 staat (dat zal dus wel begin of midden 2019 worden...). Ieder land mag dan individueel nog steeds "strengere" regelgeving hebben, zolang die niet in conflict is met de EU regelgeving. Dus het blijft even afwachten hoe dat precies uitpakt voor de diverse lidstaten.
 
Bedankt Eric-Jan voor je toelichting. Ik sta niet te springen, zal rustig afwachten wat er uit de bus komt.