Examen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Nick Franken

New Member
Lid geworden
18 aug 2017
Berichten
18
Waarderingsscore
5
Punten
3
Leeftijd
42
Locatie
Bergen op Zoom
Vandaag heb ik mijn theoriemap mogen ontvangen. Best schrikken, want ik ben een hele slechte leerling als het om feitjes en regeltjes gaat. Ik vroeg mij af wat er zoal gevraagd kan gaan worden tijdens een examen. Moet ik bijv alle afkortingen leren? En de hele theorie over vliegtuigen etc? Enfin, wellicht zou iemand wat tips kunnen geven. Want ik raak al gestresste als ik de stof zo zie.

Grt
Nick


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dag Nick,

Ik spreek uit eigen ervaring dat het aan het begin inderdaad schrikken kan zijn, maar dit achteraf niet (volledig) nodig blijkt te zijn. De syllabus gaat namelijk in op een nogal gevarieerd aantal thema's. Soms in dermate veel detail dat je je afvraagt of die kennis écht nodig is.

Ik heb destijds óók de cursus gedaan, en daarnaast nog heel wat uren gestoken in het praktisch uit m'n hoofd leren van het boek. Op een gegeven moment kon ik elk feitje, afkorting of cijfer uit het boek noemen, met een beetje geluk mét pagina nummer waar die informatie te vinden was. Compleet overbodig, zo bleek naderhand. Het zijn relatief makkelijke vragen, ik vermoed dat je er een aantal zelfs zonder het doorlezen van het boek redelijk goed kunt beantwoorden. Er hierbij van uitgaande dat je je al een tijdje hebt ingelezen in de wereld van drones, wet- en regelgeving en dergelijke middels forums en groepen als deze.

Enfin, welke vragen je kunt verwachten? Eigenlijk komt elk hoofdstuk uit de syllabus in meer of mindere mate aan bod (wat wil je met 60 vragen). Maar er zit nogal een verschil tussen het belang van elk hoofdstuk. In mijn geval bleek het hoofdstuk over vliegtuig- en luchthaven principes vrij overbodig, een vraag over de type aanvliegcircuits (waar aardig wat over is geschreven) ontbrak volledig. Wel meen ik mij te herinneren dat er een vraag kwam over hoe een drone zich kan voortbewegen (ofwel hoe de propellers bewegen om een bepaalde bocht naar links/rechts te maken, om maar iets te noemen). Maar een vraag als 'noem alle 10 onderdelen van een multi-rotor op' zul je niet krijgen. Ook over meteorologie kwamen (verbazingwekkend) weinig vragen. Verbazingwekkend aangezien dat m.i. één van de meest belangrijke is! Een vraag als 'wat is de meest gevaarlijke wolk' of 'wat betekent dauwpunt' zijn vragen die je zoal kunt verwachten.

Ik had het idee dat vooral de eerste vijf vragen zeer goed te doen waren met een beetje algemene kennis van zaken. Zoals welke instantie bevoegd is om brevetten e.d. af te geven (IL&T), wat de maximale vlieghoogte is van een drone onder ROC-L principes (50m AGL) en wat een drone maximaal mag wegen conform het ROC-L (4kg). Dit zijn wat mij betreft vragen die elk persoon die een ROC-L overweegt op voorhand al zou moeten weten, simpelweg omdat dit zaken zijn die je tijdens de voorbereiding ongetwijfeld ergens bent tegen gekomen.

Je kunt veel fouten voorkomen door de vraag, maar zeker ook de antwoorden, zeer goed te lezen. Vaak kun je vrij makkelijk 2 van de 4 opties wegstrepen, waardoor je er nog 2 over houdt. Het verschil tussen een goed (en fout!) antwoord zit 'm vaak in de details. Zo spreekt men in de ene vraag bijvoorbeeld over AGL (boven grondniveau), en een volgende over AMSL (boven zeeniveau). En dat maakt nogal een verschil!

Circa tien vragen zullen betrekking hebben op een stukje vluchtvoorbereiding aan de hand van de ICAO kaart. Bij de eerste vraag krijg je een tweetal coördinaten, aan jou de vraag om deze locatie op de kaart op te zoeken en (bijvoorbeeld) aan te geven welke stad daar het meest dichtbij ligt (Steenwijk in mijn geval). Vervolgens krijg je een viertal vervolgvragen m.b.t. deze zelfde locatie. Denk dan aan vragen als 'welk type luchtruim is hier van toepassing' (vaak G), 'welk type luchtverkeer zul je hier waarschijnlijk tegenkomen' (vaak ligt er dan vlakbij een militaire laagvliegzone of een hangglider veld/ helipad o.i.d.), 'van welke tot welke hoogte geldt het laagvlieggebied ten westen van deze locatie' en 'wat is het hoogste obstakel binnen 5NM. Dit is een wat lastigere vraag en vereist idealiter een passer waarmee je 5 streepjes (i.e. seconden) langs de parallel (niet de meridiaan!) kunt opmeten (1 streepje = 1 seconde = 1 nautische mijl (NM)). Vervolgens trek je een cirkel om het coördinaat en kijk je welke obstakels daarbinnen vallen, en welke het hoogst is.

Al met al is het een divers examen, wat op zich terecht is gezien de variëteit in je syllabus. De vragen zijn doorgaans niet zeer complex, al kun je veel punten scoren door de vraag aandachtig te lezen, oog te hebben voor details, en je syllabus minimaal een keer of twee goed (!) door te lezen. Het kennen van alle afkortingen is absoluut geen pré, maar het helpt wel! Je zult bijvoorbeeld geen vraag krijgen waar 'ARP' voor staat (Aerodrome Reference Point), maar men is niet vies van het gebruiken van basale termen als AGL/AMSL/RPA (etc.) in de vraag of antwoorden. Als je die begrippen niet kent, zou het zo maar kunnen zijn dat je de vraag niet begrijpt en/ of de antwoorden niet goed kan onderscheiden.

Succes met de voorbereidingen!
 
  • Leuk
Waarderingen: grouve
Hoi Bob,

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord. Je hebt me behoorlijk gerust gesteld. En inderdaad ben ik al twee maanden bezig forums, blogs, artikelen etc door te spitten en zo mijn kennis op te doen. Ook vliegt mijn vader zelf (zweefkist) en krijg ik het één en ander mee. Dus de logica zit er hopelijk wel in :). Ik ga lig met meer vertrouwen het examen in dadelijk :)
 
Gewoon even een vraagje. Wat kost nou een examen? En mocht je toch herexamen moeten doen betaal je daar dan de volle pond voor?

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Dat is inderdaad de goedkoopste optie, ik vermoed via KNVvL?

Bij Droneland kost het examen 290,- en een herexamen 145,- (ex. BTW). Tot kort geleden werd nog vermeld dat een eventueel herexamen (in ieder geval i.c.m. de cursus) gratis zou zijn, al zou het slagingspercentage om en nabij de 99% zijn. Ik zie een dergelijke opmerking over gratis herexamens nu echter niet meer staan.

Bij Dutch Drone Academy kun je (zo ver ik kan vinden) alleen het examen afnemen i.c.m. een tweedaagse cursus. Hier zit tevens een praktijktest, vereist door enkele verekeraars, bij inbegrepen. Kosten circa 749,- (ex. BTW).

Drone Flight Academy biedt alleen een eendaagse theoriecursus aan (500,- ex. BTW). Het examen dient vervolgens bij het KEI te worden afgenomen. Ik meen dat de kosten hiervoor nog niet in bovenstaande zijn opgenomen.
 
Tip! Beantwoord eerst de vragen die je weet en daarna tel de vragen die je zeker goed moet hebben (kun je een beetje rekenen hoeveel je nog goed moet hebben)om daarna je te verdiepen in de vragen waar je meer tijd in moet insteken. Je hebt ruim de tijd. Succes
 
Plus: Zet een klein streepje/ kruisje voor een vraag op je antwoordformulier als je een antwoord even niet weet en een vraag overslaat.

Zo voorkom je dat je op een zeker moment bij de laatste vraag bent maar nog meerdere lege antwoorden hebt staan ;). En zo kun je makkelijk herleiden op welke vragen je terug moet komen.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Ik hik heel erg op tegen het onderdeel over meteorologie. Ik krijg dit niet in mijn hoofd. Totaal niet interessant. Waait het, dan vlieg ik niet. Niet moeilijk doen.... ik hoop dat ze hier weinig over gaan vragen. Tevens vragen overstabiliteit etc. We zullen het zien :(


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Vraag over de wolken = De cumulonimbus of buienwolk is een type wolk, dat een lage wolkenbasis heeft, maar zeer hoog en dicht kan zijn
Deze vraag krijg waarschijnlijk wel en ook een ander weer type waar je rekening mee moet houden is mist (buiten dat je weinig ziet, is het niet goed voor de Drone. Verder niet zo veel vragen over meteorologie( was bij mij tenminste)
 
Inderdaad, vooral de Cumulonimbus kun je verwachten. Idem geldt voor mist/ nevel en/ of een vraag wat de minimale zichtafstand moet zijn om te mogen vliegen.

Ik heb onlangs het volledig RPA-L theorieexamen gedaan en op voorhand vooral zitten blokken op het onderwerp meteorologie. Niet heel vreemd aangezien de syllabus ergens vermeld dat meteo-condities de grootste oorzaak zijn van crashes (naast pilot error), én aangezien meteorologie veruit het meest uitgebreide hoofdstuk is. Guess what? Geen enkele vraag over meteorologie zien terugkomen, op een enkeling na wellicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Vandaag heb ik mijn theoriemap mogen ontvangen. Best schrikken, want ik ben een hele slechte leerling als het om feitjes en regeltjes gaat. Ik vroeg mij af wat er zoal gevraagd kan gaan worden tijdens een examen. Moet ik bijv alle afkortingen leren? En de hele theorie over vliegtuigen etc? Enfin, wellicht zou iemand wat tips kunnen geven. Want ik raak al gestresste als ik de stof zo zie.

Grt
Nick


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Hey Nick,

Ik wil graag ook mijn roc light behalen. Hoe kwam jij aan die theoriemap? Kan hem namelijk nergens vinden.

Gr’s Dirk-Jan


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dirk-Jan,

Het studiemateriaal is niet vrijelijk opvraagbaar. Je ontvangt de syllabus als je je ergens inschrijft voor het examen en/ of de cursus.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
precies. uiteindelijk viel alles mee trouwens. Ik heb het twee keer gelezen. Je krijgt twee uur voor het examen, maar na 20 in zat ik alweer in de auto. easy ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda