Dag Nick,
Ik spreek uit eigen ervaring dat het aan het begin inderdaad schrikken kan zijn, maar dit achteraf niet (volledig) nodig blijkt te zijn. De syllabus gaat namelijk in op een nogal gevarieerd aantal thema's. Soms in dermate veel detail dat je je afvraagt of die kennis écht nodig is.
Ik heb destijds óók de cursus gedaan, en daarnaast nog heel wat uren gestoken in het praktisch uit m'n hoofd leren van het boek. Op een gegeven moment kon ik elk feitje, afkorting of cijfer uit het boek noemen, met een beetje geluk mét pagina nummer waar die informatie te vinden was. Compleet overbodig, zo bleek naderhand. Het zijn relatief makkelijke vragen, ik vermoed dat je er een aantal zelfs zonder het doorlezen van het boek redelijk goed kunt beantwoorden. Er hierbij van uitgaande dat je je al een tijdje hebt ingelezen in de wereld van drones, wet- en regelgeving en dergelijke middels forums en groepen als deze.
Enfin, welke vragen je kunt verwachten? Eigenlijk komt elk hoofdstuk uit de syllabus in meer of mindere mate aan bod (wat wil je met 60 vragen). Maar er zit nogal een verschil tussen het belang van elk hoofdstuk. In mijn geval bleek het hoofdstuk over vliegtuig- en luchthaven principes vrij overbodig, een vraag over de type aanvliegcircuits (waar aardig wat over is geschreven) ontbrak volledig. Wel meen ik mij te herinneren dat er een vraag kwam over hoe een drone zich kan voortbewegen (ofwel hoe de propellers bewegen om een bepaalde bocht naar links/rechts te maken, om maar iets te noemen). Maar een vraag als 'noem alle 10 onderdelen van een multi-rotor op' zul je niet krijgen. Ook over meteorologie kwamen (verbazingwekkend) weinig vragen. Verbazingwekkend aangezien dat m.i. één van de meest belangrijke is! Een vraag als 'wat is de meest gevaarlijke wolk' of 'wat betekent dauwpunt' zijn vragen die je zoal kunt verwachten.
Ik had het idee dat vooral de eerste vijf vragen zeer goed te doen waren met een beetje algemene kennis van zaken. Zoals welke instantie bevoegd is om brevetten e.d. af te geven (IL&T), wat de maximale vlieghoogte is van een drone onder ROC-L principes (50m AGL) en wat een drone maximaal mag wegen conform het ROC-L (4kg). Dit zijn wat mij betreft vragen die elk persoon die een ROC-L overweegt op voorhand al zou moeten weten, simpelweg omdat dit zaken zijn die je tijdens de voorbereiding ongetwijfeld ergens bent tegen gekomen.
Je kunt veel fouten voorkomen door de vraag, maar zeker ook de antwoorden, zeer goed te lezen. Vaak kun je vrij makkelijk 2 van de 4 opties wegstrepen, waardoor je er nog 2 over houdt. Het verschil tussen een goed (en fout!) antwoord zit 'm vaak in de details. Zo spreekt men in de ene vraag bijvoorbeeld over AGL (boven grondniveau), en een volgende over AMSL (boven zeeniveau). En dat maakt nogal een verschil!
Circa tien vragen zullen betrekking hebben op een stukje vluchtvoorbereiding aan de hand van de ICAO kaart. Bij de eerste vraag krijg je een tweetal coördinaten, aan jou de vraag om deze locatie op de kaart op te zoeken en (bijvoorbeeld) aan te geven welke stad daar het meest dichtbij ligt (Steenwijk in mijn geval). Vervolgens krijg je een viertal vervolgvragen m.b.t. deze zelfde locatie. Denk dan aan vragen als 'welk type luchtruim is hier van toepassing' (vaak G), 'welk type luchtverkeer zul je hier waarschijnlijk tegenkomen' (vaak ligt er dan vlakbij een militaire laagvliegzone of een hangglider veld/ helipad o.i.d.), 'van welke tot welke hoogte geldt het laagvlieggebied ten westen van deze locatie' en 'wat is het hoogste obstakel binnen 5NM. Dit is een wat lastigere vraag en vereist idealiter een passer waarmee je 5 streepjes (i.e. seconden) langs de parallel (niet de meridiaan!) kunt opmeten (1 streepje = 1 seconde = 1 nautische mijl (NM)). Vervolgens trek je een cirkel om het coördinaat en kijk je welke obstakels daarbinnen vallen, en welke het hoogst is.
Al met al is het een divers examen, wat op zich terecht is gezien de variëteit in je syllabus. De vragen zijn doorgaans niet zeer complex, al kun je veel punten scoren door de vraag aandachtig te lezen, oog te hebben voor details, en je syllabus minimaal een keer of twee goed (!) door te lezen. Het kennen van alle afkortingen is absoluut geen pré, maar het helpt wel! Je zult bijvoorbeeld geen vraag krijgen waar 'ARP' voor staat (Aerodrome Reference Point), maar men is niet vies van het gebruiken van basale termen als AGL/AMSL/RPA (etc.) in de vraag of antwoorden. Als je die begrippen niet kent, zou het zo maar kunnen zijn dat je de vraag niet begrijpt en/ of de antwoorden niet goed kan onderscheiden.
Succes met de voorbereidingen!