Exercise Orange Bull

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

JanQ

New Member
Lid geworden
30 dec 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
7
Punten
3
Leeftijd
76
Locatie
Drunen
Goedenavond,

Als je de laatste dagen op de Aeret kaartviewer kijkt, dan zie je dat ongeveer geheel midden Nederland een rood omrand gebied laat zien met een lichtgele kleur. Klik je nu op een plek, waar voorheen zelden problemen waren om met de drone erop uit te gaan, dan zie je daar nu de volgende vermelding:

Feed ververst [UTC] 2022-11-24T17:00:09.000
NOTAM Nummer M3629/22
Beschrijving IN EXERCISE 'ORANGE BULL'
INTENSE MIL ACTIVITY CAN BE EXPECTED
BELOW MNM VFR ALT IN THE FOLLOWING AREA:
-------hier volgt een heleboel situationele info -------
NOTAM Uitgegeven 2022-11-23T13:47:00.000
NOTAM Start [UTC] 2022-12-05T08:00:00.000
NOTAM Einde [UTC] 2022-12-16T21:00:00.000
Ingepland op [UTC] MON-FRI 0800-1000 1200-1500 1800-2100
Ondergrens [ft] 0
Bovengrens [ft] 1500
Scope Navigation warnings
Series Exercises (specify)


Wat moet/kan ik hiermee? Mag er nu, op dit moment bijvoorbeeld (24-11-22) niet gevlogen worden?
Soms denk ik dat het een vooraf melding is voor de periode van 5 t/m 16 december a.s. Maar als ik af en toe van die grote helikopters heel laag zie overvliegen (in de buurt van Drunen) dan meen ik dat ik de drone maar even beter thuis geparkeerd laat staan.
aeret 241122.jpg
Kan iemand wat meer opheldering geven over deze situatie?
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, je mag er gewoon vliegen zoals dat op andere dagen ook mag (of niet mag, afhankelijk van de lokatie). Deze NOTAM waarschuwt je alleen voor militair vliegverkeer dat lager dan normaal (lees: boomtophoogte) en frequenter (want: grote oefening) voorbij kan komen. En uiteraard heeft al het andere vliegverkeer voorrang.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je een Chinook op redelijke afstand wel hoort (en dichterbij voelt :) ) aankomen, maar dat in bebost gebied een Apache je nog wel eens kan verrassen als die op volle snelheid de boomtoppen strak maait. Op zoek naar een plekje om te landen en genoeg dalen kost al gauw meer tijd dan je denkt, als je dat enigszins beheerst wilt doen, in zo'n situatie.
En het is dus aan jou om de risico inschatting te doen of je het verantwoord vindt om je eigen missie uit te voeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Ik was een keer in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Daar noemde een klein jochie een Chinook een 'twelicopter'. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: RGM
Vreemd. Als je ziet hoe laag die Chinooks overvliegen (net ook weer twee hier) en de deur staat daar open, dan vlieg ik zo met mijn droontje naar binnen ;-). Het lijkt mij sterk dat drone-vliegen onder deze omstandigheden is toegestaan. Maar een echt verbod zie ik ook niet.
Aeret geeft soms meerdere meldingen (aanklikbaar in rechter bovenhoek) zoals Aeret NOTAM feed (met de eerder genoemde melding), Aeret Infrastructuur Open, Natura2000 Basic, Aeret Airspace Open met allemaal een specifieke toelichting over beperkingen en dergelijke.
Bij een daadwereklijk verbod zou het dan toch ergens moeten zijn vermeld.
 
Het gaat om een waarschuwing, geen verbod. Je kunt het beste de regels voor het vliegen in laagvlieggebieden aanhouden. Kortom: toegestaan in Open categorie A1/A2 tot 30m hoog, liefst met observer erbij, verboden in Open categorie A3.

Operators in de Specific categorie kunnen een NOTAM laten uitgeven in het laagvlieggebied en dan meestal alsnog tot 120m hoog.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD
Om ook nog een verlaat antwoord te geven op één van je vragen:
Deze notam is inderdaad pas van kracht vanaf 5 dec t/m 16 dec op genoemde tijden. Op moment van jouw vraagstelling mocht je er, wat deze notam betreft, dus gewoon vliegen.
Nou zitten er in omgeving drunen een laagvliegroute en een ander laagvlieggebied, dus zou zomaar kunnen dat daar die heli's vlogen?