Ik heb bij mijn Fimi X8 Mini twee batterijen, waarvan de nieuwste iets van 6 laadcycli of zo heeft doorlopen.
Deze nieuwste batterij heeft van de ene op de andere vlucht ineens een sterk verkorte vluchtduur van ongeveer 5 a 10 minuten (geschat) in plaats van ongeveer 20.
De oudere batterij heeft nog wel een goede (gebruikelijke) vluchtduur.
Als ik de Fimi opstart met die oude batterij krijg ik wel een melding:
"battery voltage and capacity mismatch please update".
Als ik opstart met de nieuwe batterij (dus die met de sterk verkorte vluchtduur), krijg ik die melding niet.
Als ik naar de waardes van beide batterijen kijk, valt me nog iets aparts op.
Oude batterij:
- mismatch melding
- normale vliegduur
- huidige laadtoestand: 91%
- Huidige spanning van beide cellen: 3.59 V
Nieuwe batterij:
- geen melding
- verkorte vliegduur
- huidige laadtoestand: 63% geladen
- Huidige spanning beide cellen: 3.63 V
Dus op dit moment is de nieuwere batterij verder ontladen dan de oudere batterij (63% t.o.v. 91%), maar de celspanning is bij de nieuwere batterij hoger dan bij de oudre (3.63 V t.o.v. 3.59 V)
Zou ik (beide batterijen) inderdaad eens moeten kalibreren?
Als ik het goed begreep, moet ik daarvoor de batterij naar 0% laten gaan; de drone schakelt vanzelf uit. En daarna de batterij weer volledig opladen tot 100%.
Deze nieuwste batterij heeft van de ene op de andere vlucht ineens een sterk verkorte vluchtduur van ongeveer 5 a 10 minuten (geschat) in plaats van ongeveer 20.
De oudere batterij heeft nog wel een goede (gebruikelijke) vluchtduur.
Als ik de Fimi opstart met die oude batterij krijg ik wel een melding:
"battery voltage and capacity mismatch please update".
Als ik opstart met de nieuwe batterij (dus die met de sterk verkorte vluchtduur), krijg ik die melding niet.
Als ik naar de waardes van beide batterijen kijk, valt me nog iets aparts op.
Oude batterij:
- mismatch melding
- normale vliegduur
- huidige laadtoestand: 91%
- Huidige spanning van beide cellen: 3.59 V
Nieuwe batterij:
- geen melding
- verkorte vliegduur
- huidige laadtoestand: 63% geladen
- Huidige spanning beide cellen: 3.63 V
Dus op dit moment is de nieuwere batterij verder ontladen dan de oudere batterij (63% t.o.v. 91%), maar de celspanning is bij de nieuwere batterij hoger dan bij de oudre (3.63 V t.o.v. 3.59 V)
Zou ik (beide batterijen) inderdaad eens moeten kalibreren?
Als ik het goed begreep, moet ik daarvoor de batterij naar 0% laten gaan; de drone schakelt vanzelf uit. En daarna de batterij weer volledig opladen tot 100%.