Op de discussie gezond verstand/ wetgeving ga ik even niet in (al vind ik het vertrouwen op louter gezond verstand buitengewoon gevaarlijk als ik zie hoe het met het gezonde verstand van sommigen is gesteld), maar over waypoint flights kan ik het volgende stellen: Dit is gewoon toegestaan.
Er worden vier type besturing/ navigatiemodi onderscheiden:
- Handmatig/ Directe besturing
- Gestabliseerd
- Voorgeprogrammeerd (geleide vlucht)
- Autonome vlucht
Optie 1 is met multicopters praktisch onmogelijk daar hefschroefvliegtuigen niet inherent stabiel zijn. Fabrikanten hebben daarom allerlei (stabilisatie) mechanismen ingebouwd als gyroscopen, accelerometers e.d. Dit geldt als optie 2: gestabliseerd.
Voor optie 3 is een zekere mate van navigatie nodig, in veel drones ingevuld o.b.v. GPS en (elektronische) kompas modules. O.b.v. hiervan kunnen hoogte- en horizontale positie veranderingen worden berekend t.o.v. de vorige positie indien de drone beweegt, of o.b.v. van het magnetisch noorden indien de drone niet beweegt. Of je het toestel handmatig (doch GPS ondersteund) bestuurt of een voorgeprogrammeerde lijst van coördinaten laat vliegen maakt voor de classificatie geen verschil, beide worden onder de noemer 'Geleide vlucht' geschaard.
Categorie 4 is een wezenlijk afwijkende vluchtmodi. Dit is, t.o.v. de overige drie, ook de enige modus die in NL en vele andere landen pertinent is verboden. In dit geval is het toestel uitgerust met een zekere vorm van intelligentie waardoor deze, zonder enige input van de piloot in kwestie, kan navigeren door de ruimte heen. Denk aan een drone die o.b.v. beeldherkenning de bovenleiding van een spoorweg kan volgen of de patronen in een maisveld.
Daar waar bij optie 3 i.c.m. waypoint vliegen veelal wordt gesproken over 'Automatisch' vliegen, geldt bij optie vier dat er sprake is van volledig 'autonoom' vliegen. Een belangrijk verschil tussen 3 en 4 is dat de piloot ten alle tijden in staat moet zijn om de controle over te nemen. Hier is bij optie 3 i.c.m. waypoint vliegen sprake van, maar bij 4 niet. Immers, jij kunt je vluchtplan met de druk van een knop beëindigen en de controle volledig overnemen. Bij optie 4 komt er veelal niet eens een piloot aan te pas.
Ik durf te stellen dat waypoint vliegen in veel opzichten veiliger is dan 'normaal' vliegen met direct input. Het toestel beweegt zich doorgaans aanzienlijk langzamer dan wanneer de piloot zelf directe controle heeft. Om iets te noemen, wanneer wij aan het mappen zijn beweegt het toestel zich nooit sneller dan 4m/s, dat is bij normale besturing vaak anders. Ook maakt waypoint vliegen het mogelijk om je vliegplan vooraf goed door te denken en obstakels bijtijds te omzeilen.
Dit neemt niet weg dat er ook gevaren aan kleven. Waypoint vliegen kan je al snel gemakzuchtig maken. Immers, de GPS doet het allemaal wel eventjes voor je. Het is erg aanlokkelijk om nog even je e-mail te checken terwijl je toestel automatisch (niet autonoom!) de vlucht uitvoert. Toch zul je ten alle tijden goed je toestel in te gaten moeten houden. Volgt de drone nog steeds het opgegeven vliegplan? Wijkt hij toevallig niet af van het plan? Treed het toestel wellicht onbedoeld buiten de grenzen van het operatie gebied dat ik op voorhand heb vastgesteld? Uiteraard is er dan nog het probleem van het verlies van de GPS verbinding (veel apps laten het vliegplan dan automatisch beëindigen), al hou je dat probleem altijd als je o.b.v. GPS vliegt, vliegplan of niet.