Fly en no-fly-zones

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Frank.Z

Member
Lid geworden
3 nov 2018
Berichten
37
Waarderingsscore
8
Punten
8
Locatie
Breda
Hoi allemaal.

Even een vraag. Ik heb een app van ASR en diverse sites die via een kaart van Nedeland laten zien waar ik mag vliegen en waar niet. Is er ook zoiets van andere landen.
Ik kan volop regels vinden over diverse landen (Die vaak gelijk aan Nederland zijn) maar de fly en no-fly-zones zijn ook wel belangrijk.

Groetjes,

Frank.

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
(Zijn er) ook (no-fly-zone apps) van andere landen. Ik kan volop regels vinden over diverse landen (Die vaak gelijk aan Nederland zijn) maar de flight en no-flight zones zijn ook wel belangrijk.

Frankrijk:
* Géoportail (website overheid)

Duitsland:
* Lijst met officiële bronnen

Verenigd Koninkrijk:
* noflydrones.co.uk (privé-initiatief?)

Spanje en Portugal, incl. Canarische Eilanden:
* IcarusRPA apps voor iOS en Android
* IcarusRPA website

Verenigde Staten van America:
* FAA officiële website
* FAA B4UFLY apps voor iOS en Android

En in veel landen (waaronder Duitsland) geeft AirMap best een goed overzicht, waarvan ik niet zeker weet hoe officieel dat is...

Zag zelfs afgelopen weekend (eind november 2018)vokgens mij voor het eerst dat in AirMap nu bij het aanmaken van een vlucht(plan) er nu gekozen kan worden onder welke regels je de vlucht wilt beginnen: recreatief privé, ROC, of ROC-L.
 
Laatst bewerkt:
Frankrijk:
Géoportail (website overheid)

Spanje en Portugal, incl. Canarische Eilanden:
IcarusRPA (apps voor iOS en Android)

En in veel landen (waaronder Duitsland) geeft AirMap best een goed overzicht, waarvan ik niet zeker weet hoe officieel dat is...
Dank je voor de tips. Ik vraag me ook af of ik de fly-zones ook uit de dji go 4 app kan krijgen. Als ik de drone op laat krijg ik wel een waarschuwing in tekst en spraak maar ik zie niet de circels in de kaart van de app.
Dit zou toch wel het aller makkelijkste zijn zeker als de dekking b.v europees/wereldwijd is.

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Ik vraag me ook af of ik de fly-zones ook uit de dji go 4 app kan krijgen.

Flight Restrictions Information (onderste optie in het menu rechtsboven op het home screen, voordat je de drone camera view binnen gaat) geeft dat kaartje gewoon, toch?

Is wel heel erg beperkt. Niks met officiële landelijke regels, maar alleen absolute no-fly-zones zoals (te) kort nabij vliegvelden en stadions enzo. Maar wel bijgehouden door DJI en wereldwijd, ja..
 
Laatst bewerkt:
Flight Restrictions Information (onderste optie in het menu rechtsboven op het home screen, voordat je de drone camera view bonnen gaat) geeft dat kaartje gewoon, toch?

Is wel erg beperkt. Niks met officiële landelijke regels, maar alleen absolute no-fly-zones zoals vliegvelden en stadions. Maar wel bijgehouden door DJI wereldwijd, ja.
Ik ga eens wat speuren. Dank je.

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Dank je voor de tips. Ik vraag me ook af of ik de fly-zones ook uit de dji go 4 app kan krijgen. Als ik de drone op laat krijg ik wel een waarschuwing in tekst en spraak maar ik zie niet de circels in de kaart van de app.
Dit zou toch wel het aller makkelijkste zijn zeker als de dekking b.v europees/wereldwijd is.

Mijn advies: vertrouw niet op de geofencingkaart van DJI. Deze is namelijk in sommige gevallen overduidelijk minder restrictief dan de daadwerkelijke situatie. Voorbeeld: de CTR van Schiphol is veel groter dan de nofly-zone in het geheugen van DJI drones, zo bleek ook uit deze test van een paar jaar geleden. Het kan dus best zo zijn dat je volgens DJI ergens mag vliegen waar dat vanuit overheidswege helemaal niet is toegestaan. Geofencing moet je zien als noodmaatregel, je moet als dronevlieger er zelf op letten dat je weet of je ergens mag vliegen of niet. Helaas is het niet altijd makkelijk om goede (en begrijpelijke) luchtruiminformatie te vinden van andere landen, dus er is nog wel wat werk te verzetten...
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank.Z en peSHIr
DJI begint zich redelijk onmogelijk te maken voor profs. vandaag een gevalletje geofence voor een matrice 600 op vliegveld Twente. Helaas de No Fly Zone van vliegveld Nordhorn-Lingen ligt daar ook ( ongeveer tot Deventer 300km doorsnede) dus weinig vliegen want self unlocken kan ook niet. Nee je moet nederig een briefje schrijven aan DJI of je aub mag vliegen inde buurt (60 km) van een Duits vliegveld. Wie verzint zo iets? DJI - The World Leader in Camera Drones/Quadcopters for Aerial Photography
 
Even dit onderwerp een kleine update geven na best wel even tijd.

Voor Nederland is volgens de overheid de enige officiële app nu natuurlijk GoDrone, gebaseerd op het platform van Altitude Angel.

Dit is een website (die het mobiel vaak nog niet zo heel lekker doet), maar er is natuurlijk ook gewoon een mobiele app te downloaden voor Android en iOS.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee