Foto zonsondergang (testje)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Wes56

Active Member
Lid geworden
7 nov 2020
Berichten
300
Waarderingsscore
154
Punten
43
Leeftijd
42
Locatie
Belgie
Deze avond probeerde ik een foto van zonsondergang te nemen met mijn mini 2. Waarschijnlijk is deze mislukt, daar ik heb nog totaal geen ervaring heb met foto's bewerken. Het is eerder draaien en schuiven aan de knoppen zonder te weten wat ik aan het doen ben.
Heb er een panorama van gemaakt maar de foto is waarschijnlijk te donker en te veel ruis in. Dus verwacht er niet veel van.
Natuurlijk mag ik ook niet teveel verwachten van de fotokwaliteit van de mini. De eerste is wat bewerkt en de tweede is origineel.
sunsrise_stitch.jpgsunsrise_stitch2.jpg
 
Lucht is mooi maar de grond is totaal weg in je foto. Ben zelf ook nog zoekende met instellingen. Hieronder mijn poging van vandaag.

RemoteMediaFile_6553638_0_2021_01_22_15_24_58.jpg


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Lastige met dit soort foto's is dat je veel licht binnen krijgt van de lucht. Hierdoor raakt de onderzijde van de foto onderbelicht. Dit kan je nog wel een beetje ophalen als je in RAW fotografeert maar verwacht er geen posters van te kunnen maken. Het gebruik maken van een Grijsverloopfilter kan een hulp zijn bij dit soort beelden. Ik heb zo'n filter van Polar Pro en zit bijna standaard op de drone.
 
Ja is inderdaad lastig. Ik probeerde de onderzijde iets terug te halen van de Raw foto. De bovenste foto is het resultaat.
Niet super maar kan ook door mijn onkunde zijn met het bewerkingsprogramma.
 
  • Leuk
Waarderingen: Menno Schaefer
Probeer een zo'n laag mogelijke ISO te hanteren, geeft een stuk minder ruis waneer je de shadows terug probeert te brengen
 
Probeer een zo'n laag mogelijke ISO te hanteren, geeft een stuk minder ruis waneer je de shadows terug probeert te brengen
Bedankt voor de tip. Zo te zien op de foto stond er dit.
iso100.jpg
Denk dat iso100 het minimum is dat ik kan kiezen.
 
Mijn tip is om indien mogelijk altijd bij langere sluitertijden de iso auto uit te zetten ,zodoende krijg je zoals gezegd minder ruis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wes56
Een ND Filter is een filter dat de gehele lens bedekt en zo de sluitertijden beïnvloed, een grijs verkoopfilter heeft een donkere helft en een helder gedeelte zo kan je de lichte gedeeltes minder belichten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wes56
Een ND Filter is een filter dat de gehele lens bedekt en zo de sluitertijden beïnvloed, een grijs verkoopfilter heeft een donkere helft en een helder gedeelte zo kan je de lichte gedeeltes minder belichten.
Zag inderdaad ook al vele setjes op internet.
De vraag is wat is een goed betaalbaar setje met verschillende lenzen geschikt voor de meeste opnames of foto's.