FPV en vLOS

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

stso77

New Member
Lid geworden
28 sep 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
47
Locatie
Den Haag
Ik was op DJI FPV geïnteresseerd en ik zie dat ook in de geval van FPV de vLOS maatregel geldt.

Jullie alle die met een FPV (met goggles) vliegen, hebben jullie altijd een vriend bij jullie die naar de FPV kijkt?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het formele antwoord moet JA zijn.
Dit is namelijk de wettelijke verplichting.
Dit hoeft geen vriend te zijn, een kennis, collega, partner, iedereen ouder dan 16 voldoet formeel gezien.

De praktijk is dat er mensen zijn (ook hier op het forum) die vinden dat dit niet hoeft en gewoon door vliegen.
De VLOS richtlijn is gemaakt omdat je (wettelijk gezien) kans hebt om bemande luchtvaart onder de 120 meter te treffen en die moet jij voorrang geven en dus landen.

De praktijk is dat het aantal luchtvaartuigen dat onder de 120 meter vliegt doorgaans weinig is. Maar nog steeds blijven zij primaire gebruiker van het luchtruim en jij moet ze ontwijken. En jij ziet alleen wat er voor jou vliegt en niet wat van opzij of achteren komt.

Dus ongeacht wat anderen doen, strikt genomen moet je met een waarnemer vliegen.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Dave77, stso77 en JH54
Het formele antwoord is inderdaad ja. Maar praktisch gezien wel om een andere reden. Fpv vlieg je zelden boven boomtoppen. Dus vliegverkeer is eigenlijk nooit een probleem. Zogenaamde soft targets zijn het grootste gevaar. Of nou ja, fpv drones zijn een gevaar voor die mensen.
Wanneer er dus mensen opduiken hetzij uit interesse hetzij om op je te komen schelden (Karen's), is het handig dat je wordt gewaarschuwt en netjes gecontroleerd kan neerstorten (dat is landen in de praktijk bij fpv).

Om eerlijk te zijn heb ik niet altijd een waarnemer bij me. Maar dat is dus dan wel op plaatsen waar je ook vanuit de drone goed overzicht hebt en dan race ik ook geen blinde hoekjes om met 150km/u.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenV1
Bedankt dit gevoel had ik al.

Ik zie op YouTube video opnames met FPV racen langs bergen en blinde hoekjes, het is null chance dat er daar een waarnemer was.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het formele antwoord is inderdaad ja. Maar praktisch gezien wel om een andere reden. Fpv vlieg je zelden boven boomtoppen. Dus vliegverkeer is eigenlijk nooit een probleem. Zogenaamde soft targets zijn het grootste gevaar. Of nou ja, fpv drones zijn een gevaar voor die mensen.
Wanneer er dus mensen opduiken hetzij uit interesse hetzij om op je te komen schelden (Karen's), is het handig dat je wordt gewaarschuwt en netjes gecontroleerd kan neerstorten (dat is landen in de praktijk bij fpv).

Om eerlijk te zijn heb ik niet altijd een waarnemer bij me. Maar dat is dus dan wel op plaatsen waar je ook vanuit de drone goed overzicht hebt en dan race ik ook geen blinde hoekjes om met 150km/u.
Goed dat je dit zo formuleert, want het is gewoon erg verstandig om er iemand bij te hebben als je je drone niet in zicht hebt.
 
  • Geweldig
Waarderingen: JH54
Dat het wettelijk verplicht is of dat het verstandig is, is al helemaal duidelijk.

Mijn vraag was in hoe ver het in de praktijk gehouden wordt. Gebaseerd op wat ik op YouTube kijk, ziet het uit alsof 90% van de vluchten zonder waarnemer plaats vinden.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dat het wettelijk verplicht is of dat het verstandig is, is al helemaal duidelijk.

Mijn vraag was in hoe ver het in de praktijk gehouden wordt. Gebaseerd op wat ik op YouTube kijk, ziet het uit alsof 90% van de vluchten zonder waarnemer plaats vinden.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Vergeet niet dat 90% wat je op YouTube ziet buiten Nederland en vermoedelijk ook buiten de Europese Unie is opgenomen. De wetgeving in die landen ligt anders dan hier...

Verder laat een video van de vlucht zelf zelden zien wat er achter de schermen is geregeld...

Wat betreft de opmerking over niet boven de boomtoppen uitkomen, voor de wetgeving is dit niet relevant. Zowel de waarnemer, in deze om andere redenen gemotiveerd, als ook het opvolgen van nofly zones gelden in het luchtruim als geheel. Een no-fly zone vanaf GND of Ground tot 1000ASML geld ook op een hoogte van 1 meter. Hoe onrechtmatig dit ook aanvoelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: stso77