Fpv gaan vliegen, waar kan ik het beste mee beginnen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Mvgessel

New Member
Lid geworden
3 sep 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
57
Locatie
Schiedam
Hallo allemaal,

Mijn zoon wil gaan fpv vliegen, echter zit hij een beetje met het feit of hij nu meteen een goede drone moet halen of zo'n goed koop ding waarbij het niet erg is dat hij crasht. Maar misschien ook niet de goede fpv ervaring mee krijgt. Bestaat er ook iets tussen in? Graag wat advies.
 
Voor echt fpv vliegen moet je veel veel oefenen, al dan niet in simulator eerst. De dji fpv's zijn duur, maar hebben als voordeel dat je een panic button hebt, dan blijft die hoveren, bij standaard fpv's betekent stick los laten automatisch een crash.
 
Crashen hoort bij fpv vliegen. De quads zijn daar ook op gebouwd en zelfs als ze kapot gaan zijn ze makkelijk en redelijkk goedkoop zelf te repareren.
ik raad de dji fpv af om mee te beginnen. Die is niet gemaakt om te crashen en gaat vrij makkelijk kapot en kun je zelf niet repareren.

begin met een relatief goedkoop setje voor in huis zoals de tinyhawk 3. En ga oefenen op een simulator als Liftof of Velocidrone. En kijk veel youtube filmpjes. Joshua Bardwell heeft over elk denkbaar aspect wel een video gemaakt en legt t heel goed uit.
Er zijn ook veel faceboek groepen waar je je kan aansluiten en je vragen kan stellen.

Maar pas op. Fpv is verslavend. We zijn nu ongeveer anderhalf jaar bezig en we hebben inmiddels 13 quads. En je doorloopt een stijle leercurve. Het is niet zoals met dji drones je uit de doos zo kunt vliegen. Je moet je verdiepen in lipo accus, met zijn gevaren. Verschillende protocollen voor zenders en ontvangers. Keuzes maken tussen digitaal of analoog (als je budget hebt ga voor digitaal). Leren solderen. Instellingen aanpassen in betaflight/emuflight/kiss open tx etc etc. voor al deze dingen zijn er youtube tutorials te vinden maar t kost gewoon tijd.
en dan moet je nog keren vliegen. Er gaat niets automatisch, elke beweging die je quads maakt is stick input. Je bent zo een week bezig om t ding uberhaubt in de lucht te houden.

dit klinkt allemaal heel negatief maar dat is t zeker niet. Hoewel t best frustrerend kan zijn soms is t de moeite waard om vol te houden. Als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt is het een fantastische ervaring. je beleeft het echt net alsof je zelf vliegt en met 150 km/u + door kleine gaatjes schiet of vlak boven de grond scheert. na t landen sta ik nog regelmatig met zwetende handjes en trillende benen en een enorme smile op mijn gezicht als weer eens iets gelukt is (of juist niet). En zelfs te repareren en vervangen van onderdelen word leuk.
 
Crashen hoort bij fpv vliegen. De quads zijn daar ook op gebouwd en zelfs als ze kapot gaan zijn ze makkelijk en redelijkk goedkoop zelf te repareren.
ik raad de dji fpv af om mee te beginnen. Die is niet gemaakt om te crashen en gaat vrij makkelijk kapot en kun je zelf niet repareren.

begin met een relatief goedkoop setje voor in huis zoals de tinyhawk 3. En ga oefenen op een simulator als Liftof of Velocidrone. En kijk veel youtube filmpjes. Joshua Bardwell heeft over elk denkbaar aspect wel een video gemaakt en legt t heel goed uit.
Er zijn ook veel faceboek groepen waar je je kan aansluiten en je vragen kan stellen.

Maar pas op. Fpv is verslavend. We zijn nu ongeveer anderhalf jaar bezig en we hebben inmiddels 13 quads. En je doorloopt een stijle leercurve. Het is niet zoals met dji drones je uit de doos zo kunt vliegen. Je moet je verdiepen in lipo accus, met zijn gevaren. Verschillende protocollen voor zenders en ontvangers. Keuzes maken tussen digitaal of analoog (als je budget hebt ga voor digitaal). Leren solderen. Instellingen aanpassen in betaflight/emuflight/kiss open tx etc etc. voor al deze dingen zijn er youtube tutorials te vinden maar t kost gewoon tijd.
en dan moet je nog keren vliegen. Er gaat niets automatisch, elke beweging die je quads maakt is stick input. Je bent zo een week bezig om t ding uberhaubt in de lucht te houden.

dit klinkt allemaal heel negatief maar dat is t zeker niet. Hoewel t best frustrerend kan zijn soms is t de moeite waard om vol te houden. Als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt is het een fantastische ervaring. je beleeft het echt net alsof je zelf vliegt en met 150 km/u + door kleine gaatjes schiet of vlak boven de grond scheert. na t landen sta ik nog regelmatig met zwetende handjes en trillende benen en een enorme smile op mijn gezicht als weer eens iets gelukt is (of juist niet). En zelfs te repareren en vervangen van onderdelen word leuk.
Volgens mij kun je dan beter die nieuwe dji proberen, zeker als je nog beginnend bent en niet zeker weet of je het leuk gaat vinden. Kost een paar centen maar kan best tegen een stootje, en veel van de mechanische aspecten die OP's zoon misschien helemaal niet interessant vindt kun je dan lekker aan DJI overlaten. Zelfs met wat crashes is de resale waarde van dat ding best hoog dus je lijdt financieel ook niet al te veel schade als t na een paar vluchten toch niets blijkt.
 
Volgens mij kun je dan beter die nieuwe dji proberen, zeker als je nog beginnend bent en niet zeker weet of je het leuk gaat vinden.

In onderstaande video wordt gepretendeerd dat iedereen met de Avata FPV kan vliegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RGM
Bedankt voor het filmpje Sjakie.
Ik wil eigenlijk geen FPV gaan vliegen vanwege die herrie die ze maken (en waar nietsvermoedende mensen een hekel aan hebben) maar dit filmpje heeft me aan het twijfelen gebracht. Lijkt me toch wel wat om in huis te hebben.
Maar iedereen kan er mee vliegen is niet helemaal waar natuurlijk.
Je hebt er wel A2 voor nodig.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Heb gisteren de DJI Avata Pro-View binnengekregen.
Het filmpje van Sjakie en het filmpje van een kennis hebben me overtuigd.
En nu lekker gaan oefenen


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: pjdw