FPV vliegen (met bijvoorbeeld avata) na 31 december 2023

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BadBert

Member
Lid geworden
7 jul 2017
Berichten
97
Waarderingsscore
16
Punten
8
Leeftijd
41
Locatie
Hoogerheide
Ik ben benieuwd hoe mensen hier over denken of wat hun plannen zijn.

Ik ben van plan een DJI avata te kopen. Ik heb wat ervaring met zelfbouw FPV quadcopters, heb heel wat jaren vlieg ervaring met vliegtuigen, helicopters, multicopters (zonder gps etc, dus full manual)

Nu mag je met de DJI Avata nog eigenlijk overal wel vliegen. Ook dicht bij bebouwing en evt plekken waar mensen zijn.

Maar als ik het goed zie, is dit maar zo tot 31 december 2023, daarna moet je in klasse a3 gaan vliegen, en dus altijd minimaal 150 meter afstand houden tot mensen of bebouwing / industrie.....

Dan zijn er toch geen plekken meer waar je lol kunt hebben of mooie beelden kunt maken hier in NL? Of denk ik nu te moeilijk?

Een verlaten speeltuintje in een woonwijk is dan al een no go.
Een verlaten / vervallen pand op een industrie terrein is ook een no go.
etc
...

Natuurlijk zijn er plekken waar ze nu FPV meetings organiseren in bossen e.d. daar kun je blijven vliegen, maar even in het speeltuintje om de hoek is wel zo leuk...

Ik kan natuurlijk gewoon doen wat ik wil.... dat is ook een optie, en gezien mijn huidige ervaring met de mini 2 en hiervoor mavic pro, dat ik nog nooit een politie agent ben tegen gekomen, is de "pakkans" wellicht ook niet heel groot.
Al schreeuwt zo een avata wel wat meer en harder, en vlieg je vaak ook lager....

Zou natuurlijk zonde zijn, om nu zo een dure drone te kopen, en er dan maar "een jaartje lol van kunnen hebben".....