- Lid geworden
- 9 sep 2016
- Berichten
- 435
- Waarderingsscore
- 88
- Punten
- 28
- Leeftijd
- 32
Wellicht één van de meest besproken en frustrerende beperkingen; vliegen in CTRs. Een absolute no-go voor hobbyisten en ROC-L piloten, en een sterk aan voorwaarden onderhevig zijnde gebied voor volledig ROC gecertificeerde partijen.
Toch ben ik benieuwd naar de interpretatie van de volgende passage uit de RoABL:
De uitoefening van het luchtverkeer met een RPA is verboden:
a. in Maastricht CTR, Eelde CTR, Rotterdam CTR en het boven Nederlands grondgebied gelegen deel van de Niederrhein CTR, bedoeld in artikel 5 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, binnen een afstand van 5.600 meter van het luchthaven referentiepunt
b. in Schiphol CTR, bedoeld in artikel 5 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, met uitzondering van het gebied gelegen binnen een afstand van 3.700 meter van de laterale begrenzing van Schiphol CTR 1 die is opgenomen in de luchtvaartgids, hoofdstuk AD 2.
2 In afwijking van artikel 14 en onverminderd het eerste lid, is het verboden een VFR-vlucht met een RPA uit te voeren hoger dan 45 meter (150 ft) boven de grond of het water binnen de plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b.
Op het eerste gezicht buitengewoon belder, maar hoe vaker ik het lees des te meer vragen ik krijg.
Klopt mijn interpretatie dat het vliegen binnen 5.600 van de ARP's van Rotterdam, Eelde, Beek en Niederrhein per definitie no-go zijn? En idem voor de Schiphol CTR1, m.u.v. een open cirkel (i.e. donut) met een 'dikte' van 3.700m? En, dat de overige delen van de desbetreffende CTRs 'gewoon' toegankelijk zijn tot 45m AGL?
Mocht bovenstaande kloppen, geldt dan nog steeds dat er een tweezijdige communicatie met de verkeersleiding noodzakelijk is in het gebied waar je tot 45m AGL zou mogen vliegen? En wat voegt de ontheffing tot vliegen in CTRs dan precies toe, of heeft dat betrekking op die binnenste cirkel die overblijft? Of heeft die ontheffing juist betrekking op dat stuk tot 45m AGL, ook al staat dat niet zo expliciet vermeld?
Bedankt!
Toch ben ik benieuwd naar de interpretatie van de volgende passage uit de RoABL:
De uitoefening van het luchtverkeer met een RPA is verboden:
a. in Maastricht CTR, Eelde CTR, Rotterdam CTR en het boven Nederlands grondgebied gelegen deel van de Niederrhein CTR, bedoeld in artikel 5 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, binnen een afstand van 5.600 meter van het luchthaven referentiepunt
b. in Schiphol CTR, bedoeld in artikel 5 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, met uitzondering van het gebied gelegen binnen een afstand van 3.700 meter van de laterale begrenzing van Schiphol CTR 1 die is opgenomen in de luchtvaartgids, hoofdstuk AD 2.
2 In afwijking van artikel 14 en onverminderd het eerste lid, is het verboden een VFR-vlucht met een RPA uit te voeren hoger dan 45 meter (150 ft) boven de grond of het water binnen de plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b.
Op het eerste gezicht buitengewoon belder, maar hoe vaker ik het lees des te meer vragen ik krijg.
Klopt mijn interpretatie dat het vliegen binnen 5.600 van de ARP's van Rotterdam, Eelde, Beek en Niederrhein per definitie no-go zijn? En idem voor de Schiphol CTR1, m.u.v. een open cirkel (i.e. donut) met een 'dikte' van 3.700m? En, dat de overige delen van de desbetreffende CTRs 'gewoon' toegankelijk zijn tot 45m AGL?
Mocht bovenstaande kloppen, geldt dan nog steeds dat er een tweezijdige communicatie met de verkeersleiding noodzakelijk is in het gebied waar je tot 45m AGL zou mogen vliegen? En wat voegt de ontheffing tot vliegen in CTRs dan precies toe, of heeft dat betrekking op die binnenste cirkel die overblijft? Of heeft die ontheffing juist betrekking op dat stuk tot 45m AGL, ook al staat dat niet zo expliciet vermeld?
Bedankt!