Gebruik videomateriaal drone - door derden recreatief geschoten

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door JzAero, 11 apr 2018.

1. JzAero

JzAero New Member

Lid geworden:
    11 apr 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste,

Ik ben Jeffrey en ben een kleine 3 maanden geleden mijn eigen bedrijf gestart in videografie en fotografie.

Gister hebben we een shoot gedaan met een paar exotische auto's. Ik heb in mijn opdracht beschreven en bevestigd dat ik geen drone videos kan verzorgen, in principe vanwege de regelgeving die geldt rondom commercieel vliegen. Ik ben mij dan ook bewust van de papieren die behaald dienen te worden om straks wél met een drone te mogen vliegen zakelijk.

Gister was er in ieder geval iemand aanwezig die met een DJI Mavic Pro recreatief beelden heeft meegeschoten bij sommige runs. Ik bezit zelf geen drone, maar kreeg de beelden wel kosteloos door hem aangeboden en ben in het bezit van deze beelden aangezien hij wist dat ik daar videos aan het maken was. Kan ik deze beelden dan uiteindelijk wel in de video verwerken aangezien ik niet de piloot ben geweest?

EDIT: De vraag speelt omdat de Rijksoverheid voor zover ik kan zien enkel het verschil tussen commercieel en recreatief m.b.t. het gebruik van de drone en het vliegen vastgelegd heeft en volgens mij niet per se het uiteindelijke doel of bestemming van het geschoten beeldmateriaal. Een hobbyvideograaf of fotograaf die recreatief vliegt met zijn drone en besluit 2 maanden later het materiaal kosteloos te verspreiden waarna een bedrijf (ik in dit geval) het gebruikt, wordt bijvoorbeeld niet expliciet benoemd. Die heeft in de basis nog altijd de drone gebruikt om geen geld er aan te verdienen, want dat is volgens hun het criteria, zo wordt het beschreven op de Rijksoverheid website.

Met vriendelijke groet,
    Jeffrey

#1 JzAero, 11 apr 2018
    Laatst bewerkt: 11 apr 2018
  2. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    294
    Dit is een goed voorbeeld van een grijs gebied. De wetgeving voor beroepsmatig gebruik van drones gaat in principe over dronevluchten die in opdracht van derden worden uitgevoerd. Bij beelden van een recreant die later door een videobedrijf worden gebruikt kun je je afvragen of er 'in opdracht' is gehandeld. Echter dien je de geest van de wet te volgen, en die zegt eigenlijk dat dronemateriaal alleen voor commerciële doeleinden gebruikt mag worden als de maker ervan beschikt(e) over de juiste papieren en verzekeringen. Het feit dat de maker van de beelden geen vergoeding vroeg doet niets af aan het feit dat de beelden wel zakelijk gebruikt worden.

Vergelijk het met het aanbieden van dronebeelden aan een website met stockmateriaal, voor latere verkoop aan derden. Dan zijn de beelden ook niet in opdracht gemaakt, maar er is uiteindelijk wel een commercieel doel mee gediend. Dan dient degene die de dronebeelden maakt toch over papieren te beschikken.

3. JzAero

JzAero New Member

Lid geworden:
    11 apr 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Precies, dat was ook mijn volgende vraag. Als ik stock footage gebruik van een dergelijke website, kan ik eigenlijk niet aantonen dat het beeld door een gecertificeerde piloot is geschoten, ondanks dat een dergelijke website bijvoorbeeld wel aangeeft dat de beelden rechtenvrij zijn en dus ook zowel particulier als zakelijk te gebruiken zijn. In principe kan ik nooit aantonen dat de uploader van dit beeldmateriaal ook daadwerkelijk de (gecertificeerde) eigenaar en de videograaf is.

4. Dennis Mengerink

Dennis Mengerink Active Member

Lid geworden:
    3 feb 2018
    Leuk Bevonden:
    82
    Dat is een goede vraag.

Volgende vraag: Als de maker afstand doet van zijn rechten als eigenaar van de beelden kan daar juridisch volgens mij niets aan gedaan worden toch?
    Het blijft in dit geval zo dat de maker niet de intentie had om hiermee geld te verdienen.

Deel Deze Pagina