Phantom 3 Pro/Adv Gedwongen landing bij half volle accu

Louis

Member
Lid geworden
11 mrt 2018
Berichten
81
Waarderingsscore
13
Punten
8
Leeftijd
60
Locatie
Culemborg
Ik maakt wel eens korte vluchtjes waarbij de accu dus lang niet helemaal leeg gevlogen wordt.
Ik heb nu 2 keer meegemaakt dat de drone, met een half volle accu snel na het opstijgen meldt dat de accu leeg is en dat er een landing wordt ingezet, (dus geen RTH).

Bijsturen werkt dan nauwelijks meer, 1 keer resulteerde dat ik een landing in een buxushaag, en de 2e keer moest ik hem uit de dakgoot halen.

Dat is toch vreemd? de accu zou het zeker nog 10 minuten moeten vol houden.
Komt dit bekend voor?
P3Pro
 
Wat is érg koud. Een accu kouder dan 15 graden doet het zo wie zo niet. Maar ik denk dat de buitentemperatuur een graadje of 10-12 was. (de accu kwam vanuit een warme auto).
 
Mmmhhh ... Dat valt nog wel mee, dan.
Als het erg koud is (rond het vriespunt) en je start met een opgewarmde accu (net uit de auto), dan kan de snelle afkoeling de berekening van de resterende capaciteit snel lager laten uitkomen. Omdat de veiligheidsfunctie door extrapolatie berekent hoeveel tijd er nog over blijft voordat al die capaciteit opgesoupeerd is, kan het zijn dat de uitkomst van die berekening dusdanig kort uitkomt dat RTH overgeslagen wordt en direct naar “voorzorgslanding” wordt doorgeschakeld.

Maar met 10-12 graden zou dat niet zo sterk mogen optreden, lijkt mij (zelf geen P3P).
Wellicht toch maar de gewoonte aanleren vlak voor vertrek volledig te laden? Zoals ze in de vliegerij zeggen: het enige moment dat je teveel brandstof mee hebt, is wanneer je in brand staat.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Zoals Eric-Jan al aangeeft is het verstandig jezelf aan te leren te allen tijden met een volledig opgeladen accu (>90%) te gaan vliegen. De accu's van DJI zijn zogenaamd 'Smart' of 'Intelligent' omdat er allerlei software is ingebakken die o.b.v. allerlei parameters de resterende en voorradige capaciteit berekend en daarop acteert. Dergelijke berekeningen werken echter alleen (goed) als je met volle accu's begint, halfvolle accu's hebben de neigingen e.e.a. in de war te gooien.

Daarnaast ben ik benieuwd hoelang je de desbetreffende accu's al gebruikt en/ of hoeveel cycli je deze inmiddels al hebt gebruikt. Mede i.v.m. bovengenoemde software en allerlei algoritmische berekeningen wordt er vanuit DJI geadviseerd om je accu's elke 10 à 20 oplaadcycli te 'Deep Cyclen'. Dit houdt in dat je de accu's helemaal leeg (minimaal <5%) trekt en vervolgens volledig oplaadt naar 100%. Op deze manier reset of kalibreer je als het ware je accu's, evenals de ingebouwde software die je in het vervolg o.b.v. de opnieuw berekende minimale/ maximale spanning (de maximale spanning van je accu's neemt af n.a.v. ouderdom/ gebruik) betere en betrouwbaardere informatie geeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Ferex
Zoals Eric-Jan al aangeeft is het verstandig jezelf aan te leren te allen tijden met een volledig opgeladen accu (>90%) te gaan vliegen. De accu's van DJI zijn zogenaamd 'Smart' of 'Intelligent' omdat er allerlei software is ingebakken die o.b.v. allerlei parameters de resterende en voorradige capaciteit berekend en daarop acteert. Dergelijke berekeningen werken echter alleen (goed) als je met volle accu's begint, halfvolle accu's hebben de neigingen e.e.a. in de war te gooien.

Daarnaast ben ik benieuwd hoelang je de desbetreffende accu's al gebruikt en/ of hoeveel cycli je deze inmiddels al hebt gebruikt. Mede i.v.m. bovengenoemde software en allerlei algoritmische berekeningen wordt er vanuit DJI geadviseerd om je accu's elke 10 à 20 oplaadcycli te 'Deep Cyclen'. Dit houdt in dat je de accu's helemaal leeg (minimaal <5%) trekt en vervolgens volledig oplaadt naar 100%. Op deze manier reset of kalibreer je als het ware je accu's, evenals de ingebouwde software die je in het vervolg o.b.v. de opnieuw berekende minimale/ maximale spanning (de maximale spanning van je accu's neemt af n.a.v. ouderdom/ gebruik) betere en betrouwbaardere informatie geeft.

Dat is misschien wel een goed plan, de accu's zijn nu (schat ik), in totaal wel een keer of 30 keer opgeladen geweest.
Hoe trek de de accu leeg als deze niet een drone zit? of laat je de drone gewoon een tijd op de grond staan met de accu aan?
 
Zie onderstaande uit de P3P handleiding. Ik zat er een klein beetje naast met mijn 5%, maar die percentages verschillen nogal tussen de verschillende type drones en handleidingen. Strekking is in ieder geval dat je de accu's zo ver je kunt moet leegtrekken.

upload_2018-3-12_12-33-6.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Louis