Geo Zone Mavic Mini

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Klaaz

Active Member
Lid geworden
4 apr 2020
Berichten
364
Waarderingsscore
125
Punten
43
Leeftijd
49
Locatie
Nederland
Had gisteren een ineteressante fotoklus, een engineeringsbureau wilde graag een foto van het dak en gevel van een fabriekshal voor de architect en voor overleg met de gemeente.
De locatie is naast een spoorlijn en tegen een kazerne en militair oefenterrein aan.
Omdat er tussen de spoorlijn en de hal te weinig ruimte was om de juiste hoek te krijgen moest het dus vanaf de andere kant van het spoor gebeuren.
Waar dus de kazerne ligt en een dichtbeboste villawijk.
Volgens Aeret had ik ruimte genoeg om daar te vliegen maar volgens DJI Fly niet, ik zat net op de grens van het militaire gebied.
Melding in de app, moest inloggen op mn DJI account (opnieuw?) en een drietal vakjes aanvinken dat ik wist waar ik mee bezig was.
Melding "unlocked" dus begonnen aan de vlucht.
Even manouvreren om onder de bomen uit te komen en toen kwam ik er achter dat ik wel van de rand van de zone kon wegvliegen maar niet er naar toe!
Ik kon de mini dus niet weer terug laten keren ondanks dat ik op de app buiten de zone stond.
Nog net op een vrij stukje kunnen landen, was gelukkig nog niet ver weggevlogen.
Een eind verderop in de wijk nogmaals gebrobeerd, 50 meter buiten de zone, geen probleem verder, foto's kunnen nemen zoals de bedoeling was.

Ondanks dat ik praktisch voor de ingang van de kazerne stond werd er geen aandacht aan mij besteed, alle papieren had ik meegenomen, ook het stukje wetgeving en de Aeret kaart van het gebied.......

Vind ik zojuist:

"The latest firmware update for v1.0.4, or later, of the iOS and Android version of the DJI Fly app now allows you to unlock GEO Zones.
When it comes to GEO Zones, unlocking a low-risk area requires a few taps or clicks. High-risk zones require prior approval, along with proof of credentials, and can't be accessed within the Fly app."