Gerucht: DJI wil drones automatisch laten uitwijken voor ander luchtverkeer

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.326
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Het gerucht gaat dat dronefabrikant DJI haar drones in de toekomst wil uitrusten met een kleine ADS-B ontvanger. Die moet ervoor zorgen dat een drone automatisch uitwijkmanoeuvres maakt als er een vliegtuig of helikopter in de buurt komt.

Het nieuws dat DJI haar drones in de toekomst mogelijk wil uitrusten met een ADS-B ontvanger werd onlangs gebracht door We Talk UAV.

Lees verder
 
Dat heeft in EU niet zo heel veel zin. Dat betekent dat de drone airliners zal ontwijken. Prima, maar dat is het probleem niet zo zeer. Het grootste risico op een aanvaring is met General Aviation.

G.A. in Amerika heeft al voor een groot deel ADSB-in, meesten daarvan ook ADSB-out. Zeker de nieuwere toestellen. Ideaal voor traffic awareness en meteen ook live "weerradar". Dáár zou ADSB-in voor drones misschien zin hebben als collosion avoidance, hoewel de G.A in USA veel hoger vliegt dan hier in met name NL en BE.
In EU is ADSB nog niet zo doorgedrongen in de G.A. ADSB-out al helemaal niet. Sommigen, zoals ik, hebben een ADSB ontvanger van een Raspberry Pi, een GPS module en een SDR gemaakt die aan hun iPad geknoopt kan worden. Daarmee kun je dan heel leuk airliners zien in je omgeving, maar als je die in de weg vliegt, vlieg je te hoog - dus dat zou geen issue moeten zijn (en in de G.A. is dat ook i.h.a. geen issue). Dus zou ADSB-out voor drones hier in NL nuttiger zijn. ADSB-in plus ADSB-out zou natuurlijk helemaal ideaal zijn. Dan kunnen drones ook elkaar nog ontwijken :)
ADSB-out geeft een handhaver dan weer wel de mogelijkheid om te handhaven en daar is dronend Nederland niet zo happy mee, natuurlijk.

Beter zou zijn als DJI het mode-S transponder signaal zou gebruiken voor collision avoidance. Dat zenden zowel de G.A. alsook de airliners uit, indien "afgevraagd" (interrogated). Dat transponder afvragen gebeurt in alle gecontroleerd luchtruim, plus het meeste ongecontroleerde luchtruim. Dus alle transponders in de buurt zullen daarop hun biepjes uitzenden en die kunnen dat weer opgevangen worden.

Overigens is een ADSB device een transmitter (out), receiver (in) , of transceiver (out + in). Een transponder is een concatenatie van transmitter en responder. Een transponder stuurt een reactie op een request signaal. ADSB stuurt gewoon "in den blinde" de informatie periodiek uit en als er toevallig een (of meer) ontvanger binnen bereik is dan kan die wat doen met die informatie. Of niet. Up to them...
Een ADSB transponder bestaat dus stiekem niet. ;)


Als imagoverbeteraar en discussieslechter is een standaard ADSB unit natuurlijk wel handig. Maar goed, dat is geofencing in theorie ook.