Gewicht

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

NAbster

New Member
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
29
Waarderingsscore
5
Punten
3
Locatie
Eindhoven
Als ik naar voornamelijk Canadese YouTube filmpjes kijk over de DJI mini 2 en het toevoegen van strobe lampje dan is men altijd erg kien op het gewicht van de drone, de accessoires en het totaal gewicht (start gewicht) want boven de 250gram betekent dat men in een andere klasse komt.

In Nederlandse fora merk ik dat men zich daarover totaal niet druk maakt omdat, naar wat ik begrijp, het gewicht opgegeven door de fabriek (onder 249 gram) van belang is.

Klopt het dat het volgens de NL/EU regels niet uitmaakt hoeveel gewicht aan filters, lampjes ik aan mijn Mini 2 hang/plak en dat ik daardoor niet in een andere gewichtsklasse kom?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Als ik naar voornamelijk Canadese YouTube filmpjes kijk over de DJI mini 2 en het toevoegen van strobe lampje dan is men altijd erg kien op het gewicht van de drone, de accessoires en het totaal gewicht (start gewicht) want boven de 250gram betekent dat men in een andere klasse komt.

In Nederlandse fora merk ik dat men zich daarover totaal niet druk maakt omdat, naar wat ik begrijp, het gewicht opgegeven door de fabriek (onder 249 gram) van belang is.

Klopt het dat het volgens de NL/EU regels niet uitmaakt hoeveel gewicht aan filters, lampjes ik aan mijn Mini 2 hang/plak en dat ik daardoor niet in een andere gewichtsklasse kom?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
De MTOM (Maximum Take Off Mass) is hier van doorslaggevend belang. De opgave van de fabrikant maakt niet uit.
 
De MTOM (Maximum Take Off Mass) is hier van doorslaggevend belang. De opgave van de fabrikant maakt niet uit.
De opgave van de fabrikant is juist doorslaggevend, deze wordt immers door de fabrikant vastgesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Klopt het dat het volgens de NL/EU regels niet uitmaakt hoeveel gewicht aan filters, lampjes ik aan mijn Mini 2 hang/plak en dat ik daardoor niet in een andere gewichtsklasse kom?
De regelgeving kijkt naar het maximale startgewicht, welke is vastgesteld door de fabrikant. Je bent verplicht onder dat maximale startgewicht te blijven. Zo lang je dat doet, kun je filters en lichtjes naar gelieven toevoegen.
 
Volgens mij gaat het inderdaad om MTOM. Mini 2 in s bijvoorbeeld werkelijk 239gram, dus heb je nog zo’n 10 gram aan accessoires om toe te voegen. Voeg je meer toe dan kom je in de klasse tot 500gram


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: NAbster
Maar dat mag niet, want het MTOM
is <249g :)
Dit klopt. Alles wat op en aan de drone zit, telt mee voor het MTOM. Als je deze beperking overschrijdt, loop je de kans dat je drone overbelast raakt en b.v. onstabiel wordt bij turbulentie en/of wind. Bij eventuele ongelukken (die op zich al erg genoeg kunnen zijn), loop je het risico dat je verzekering niet uitbetaalt.