Gezocht: Ervaringen opleiders ROC-light

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BobvdM

Active Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
435
Waarderingsscore
88
Punten
28
Leeftijd
32
Daar ik momenteel in de markt ben om het felbegeerde ROC-light papiertje te behalen ben ik momenteel druk bezig met een inventarisatie van de verschillende aanbieders van trainingen, cursussen, examens en dergelijke m.b.t. het ROC-light. Het aanbod is (nog) relatief beperkt en bestaat uit een handjevol aanbieders welke verschillende theorie- en praktijk gerelateerde trainingen en/of toetsen aanbieden, in een samengesteld pakket dan wel in los afneembare modules.

De prijzen van de verschillende aanbieders, voor ogenschijnlijk vergelijkbare producten/diensten', lopen tot op zekere hoogte sterk uiteen. Aangezien het prijskaartje slechts de helft van verhaal is ben ik zodoende naarstig op zoek naar mensen die bereidt zijn om zijn/haar ervaringen te delen. Hoe is, bijvoorbeeld, e.e.a. bevallen qua aanpak, ondersteuning, professionaliteit van het personeel, relevantie van curussen, et cetera? Hoeveel tijd ben je kwijt geweest met zelfstudie/zelftraining? Hoe is dit bevallen en, minstens zo belangrijk, zou je e.e.a. met de kennis van nu achteraf anders hebben aangepakt?

Verder valt mij op dat de (theorie/praktijk) trainingen als voorbereidingen op theorie/praktijk examens niet zonder meer behoorlijk aan de prijs zijn t.o.v. de kosten van het examen (incl. lesmateriaal) zelf. In enkele gevallen resulteert de afname van dergelijke trainingen in een ver(drie)dubbeling van de kosten m.b.t. het ROC-light (exclusief leges en verzekeringskosten). Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie meningen m.b.t. de mate waarin jullie dergelijke voorbereidende cursussen van meerwaarde achten en/ of m.b.t. de mate waarin deze de kans van slagen daadwerkelijk beïnvloeden. Of kan ik dergelijke bedragen beter uitsparen en meer tijd investeren in zelfstudie?
 
Laatst bewerkt:
Als je helemaal vanaf niks begint en je wilt een ROC-Light vergunning om met een drone tussen 1 en 4 kilo te mogen vliegen, dan lijkt een 1 a 2 daagse theorie opleiding met aansluitend een praktijk en theorie examen een goed idee. Theorie examen heb je nodig voor ROC-Light papiertje. Praktijk examen heb je wettelijk niet nodig maar sommige verzekeraars eisen nou eenmaal een bewijs van praktijk kennis/ervaring om de wettelijk verplichte WA verzekering af te mogen sluiten.

Als je al een tijdje vliegt (en dus al over voldoende praktijk kennis/ervaring beschikt) en de drone fora's een beetje hebt gevolgd, dan is zelfstudie ook goed mogelijk. ROC-Light is immers niet alleen voor afgestudeerde astronauten bedoeld maar ook voor jan-met-de-pet (of liever: piet-met-de-drone). Zelfs al zou het examen de eerste keer niet helemaal goed gaan dan kan je voor de helft van het examengeld nog een keer theorie examen doen. Als het wel in 1 keer goed gaat, dan ben je voor 235 euro klaar en voldoe je al aan de wettelijke richtlijn.

Er zijn partijen die praktijk en theorie opleiding als 1 opleiding verkopen (bundle). Er zijn ook partijen die ze los van elkaar verkopen (500 Euro voor de theorie opleiding van 2 dagen (zonder KEI examen) en 250 euro voor de praktijk opleiding van 4 uur). Tel daar KEI examen ad 235 Euro bij en dan zit je grofweg op 1.000 euro aan opleidingskosten per piloot/medewerker. Daar komt jaarlijks nog 1500-5000 euro bij voor 1 drone (afhankelijk van de drone: afschrijving, onderhoud & reparaties, accessoires, verzekering, IL&T registratie, batterijen, etc).

In praktijk blijkt dat de ROC-Light vnl. gebruikt gaat worden door hobbyisten die af en toe een klusje willen doen en daarvoor betaald willen worden. De oorspronkelijke zakelijke doelgroep voor ROC-Light lijkt de huidige beperkingen van ROC-Light zodanig te vinden dat men er geen tijd/geld in wil stoppen of toch liever voor een volledige/dure ROC certificering gaat (waar minder beperkingen gelden en men met een volledig ROC ook ontheffingen voor die beperkingen kan aanvragen). Voor de grote groep hobbyisten die nu nog een ROC-Light willen, is iedere honderd euro aan kosten, honderd euro te veel (voordat zij 1 cent verdienen hebben ze jaarlijks al tenminste 1000 euro aan onkosten, die ze voorheen als recreatief vlieger niet hadden).

Je zou ook een kwalitatieve aardige drone van minder dan 1 kilo kunnen kopen. Dan is theorie opleiding/examen (1 per medewerker) niet wettelijk verplicht. Je hoeft dan alleen nog de company-drone te laten registreren, een zakelijke WA verzekering en ROC-Light aanvraag te betalen/regelen. Iemand moet dan aan het personeel uitleggen "hoe ut werkt en wat er wel/niet mag", je geeft de medewerkers allen een handleiding en het personeel kan dan vanaf de volgende dag met de firma-drone aan de slag. Scheelt een bedrijf al snel vele duizenden euro's en deze aanpak is volstrekt legaal. Zakelijke WA verzekering/dekking is dan nog wel een ding (slaat IMHO nergens op: immers kan een bouwbedrijf met hun bulldozer van 8-104 ton veel meer schade/letsel aanrichten als met hun drone van minder dan 1 kilo).

Er zullen geheid ook bedrijven zijn die een drone aan hun medewerkers "geven" en de rest aan de laars lappen. Als zij al gepakt worden zullen zij claimen dat hun medewerkers de drone vluchten op persoonlijke titel deden en dat die vluchten ook puur recreatief van aard waren. Vele bedrijven/medewerkers zullen daar ook nog mee weg komen; totdat het een keertje fout gaat. Let wel: Er is geen verzekeraar (niet die van de firma en ook niet die van de medewerker) die een schade/letsel vergoed als de drone vlucht riekt naar zakelijk gebruik en als die vlucht niet onder ROC(-light) randvoorwaarden is uitgevoerd.