Hangglider veld?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

RoelCuijpers

Member
Lid geworden
18 feb 2019
Berichten
33
Waarderingsscore
18
Punten
8
Leeftijd
34
Locatie
Eindhoven
Hi Guys!

Ik was gisteren ergens vliegen waar de Airmap app zegt dat het een "mag wel" zone is.
Nu keek ik vandaag op de kaart van de Nederlandse overheid en daar staat een rode cirkel ivm een Hangglider veld.

Mag je daar serieus niet vliegen? Waarom een Hangglider wel maar een Drone niet? Is toch beide hobby...
 
Een hanggliderveld is puur voor hanggliders. Contact opnemen met de vereniging/eigenaar wanneer ze vliegen en gewoon vragen wanneer het wel zou mogen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app


Ja, dat dacht ik dus ook maar op Google maps zie ik geen referentie aan de organisatie/eigenaar/onderneming etc. en wat Google speurwerk levert ook niets op. Behalve een neergestorte paraglider. Haha.
 
Tja, hier zit ook zo’n cirkel in de buurt, inderdaad weinig of niets van te vinden op het web, ik snap wat je bedoeld. Maar als je op zo’n plek bent en je ziet geen activiteit, dan lijkt er mij niets aan de hand, tenzij er borden of zo staan natuurlijk.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelCuijpers
Ja, precies. Als ik er ga vliegen en ik zie iemand landen dan vraag ik het meteen. Het is verder wel een mooie locatie!
Gisteren mijn eerste hyperlapse gemaakt. Helaas stond de timelapse modus nog op 10 seconden maar je krijgt wel al een beetje een idee als je kijkt naar de zon/wolken hoe het zou zijn als ik meer foto's had gemaakt en langer had kunnen vliegen met tap to fly.

 
Hi Guys!

Ik was gisteren ergens vliegen waar de Airmap app zegt dat het een "mag wel" zone is.
Nu keek ik vandaag op de kaart van de Nederlandse overheid en daar staat een rode cirkel ivm een Hangglider veld.

Mag je daar serieus niet vliegen? Waarom een Hangglider wel maar een Drone niet? Is toch beide hobby...

Waarom -> Regeling modelvliegen
Maar vooral veiligheid, het is ter bescherming van het plaatselijke luchtverkeer.

Hier een link naar de Regeling Modelvliegen (jouw drone is volgens de wet een 'modelluchtvaartuig', zolang deze recreatief wordt gebruikt, dus vandaar)
wetten.nl - Regeling - Regeling modelvliegen - BWBR0019147

h. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 120 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits

1° voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt, waarvoor krachtens artikel 8a.51 van de Wet luchtvaart ontheffing is verleend, geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven respectievelijk de houder van de ontheffing;


Ietwat simpeler:
vluchten zijn toegestaan, mits voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven, geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven

Een hanggliderveld is een ongecontroleerde luchthaven. (wellicht is 3 km ietwat overdreven, maar ok...)

Contact zoeken met de luchthaven kan via officiële bron:
AIS Publications
-> Integrated Aeronautical Information Package
-> ENR 5 NAVIGATION WARNINGS
-> ENR 5.5 AERIAL SPORTING AND RECREATIONAL ACTIVITIES
-> 3 HANG- OR PARAGLIDER ACTIVITIES
vaak vind je hier wel een telefoonnummer

of via:
Drone PreFlight by Aeret (betreffende luchthaven aanklikken om de naam te zien)
vervolgens even Googlen naar contact gegevens (of even in bovenstaande bron zoeken)
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr