Helicopterdrone op planeet Mars

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.625
Waarderingsscore
601
Punten
113
Leeftijd
50
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Het team van Ingenuity, de helicopterdrone op Mars (die binnenkort zou moeten gaan proberen te vliegen), heeft een weblog: Helicopter Status Updates

Ik ga die RSS feed zeker in mijn feed reader toevoegen om op de hoogte te blijven!
 
Laatst bewerkt:
Die eerste post over weer is best interessant: op Mars check je weer hetzelfde voor een dronevlucht als hier eigenlijk, dus wind, temperatuur, maar vooral ook Kp-waarde.
 
Dank je wel voor de tip. Ik heb die RSS ook aan mijn feedreader toegevoegd!
 
Volgende week zal waarschijnlijk de helicopter los worden gemaakt van de Rover. Wat op zich ook spannend is, want dit moet ook maar allemaal werken zoals bedoeld.

NASA meldt dat er op 23 maart een briefing zal worden gegeven over de activiteiten van de helicopter, en dat de eerste testvlucht niet eerder wordt verwacht dan in de eerste week van april.
 
Pootje(s) aan ene kant al bijna op de grond; andere kant uitklappen en hij kan zachtjes op de grond vallen en dan na wegrijden van de rover verder de bovenkant uitvouwen.
Het gaat inderdaad wel heel t.r.a.a.a.a.a.g, een hele dag om één pootje uit te klappen. Vanuit NASA zijn de afgelopen week geen nieuwe berichten gekomen. Ons geduld wordt op de proef gesteld.
 
Traag, ja. Maar je kunt er niet effe heen als je iets verkeerd gedaan mocht hebben, dus elk klein stapje wordt gecontroleerd met foto's die gemaakt en naar aarde gestuurd moeten worden.


Nu nog de laatste checks, rustig door de rover los laten gevolgd door zachtjes op zijn pootjes vallen, meer checks, rover weg laten rijden, meer checks, en dan eindelijk een eerste vlucht proberen als weer/Kp goed zijn.

Dan weer checks en foto's etc. Duurt allemaal nog wel even, maar hoe cool is dit?
 
Laatst bewerkt:
Nog "even helemaal opladen" (dat kennen wij wel, toch?), zachtjes op de grond laten vallen, stukje wegrijden, en vliegen maar! Hopelijk...

Oh ja, hier dat opladen met eigen verwarming eigen componenten de nacht te laten overleven. Daarna moeten hopelijk de zonnepanelen uitklappen (en werken) anders is het al over. Toch anders dan "onze" drones, zeg maar.
 
Ik hoop dat ze de vlucht ook in beeld kunnen brengen. Ik ben juist benieuwd hoe de drone zich houdt in de Mars-atmosfeer.
 
Dat hoop ik ook. Echt video opnemen kan, zagen we bij de landing, maar kost best wat planning, geheugen, en data transfer capaciteit. Ik hoop echt dat ze dit experiment (want dat is het) belangrijk genoeg vinden om dat bij de eerste vlucht van Ingenuity ook echt weer te doen. Hopelijk zelfs met geluid, hoewel ik niet weet hoe ver weg de rover van drone is, hoeveel geluid de drone op Mars gaat maken, en hoe ver dat geluid zou dragen dan. We kunnen er alleen maar geduldig op wachten..