Helicopterdrone op planeet Mars

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Dat hoop ik ook. Echt video opnemen kan, zagen we bij de landing, maar kost best wat planning, geheugen, en data transfer capaciteit.
Uiteraard kunnen er video-opnames worden gemaakt. Maar de drone moet wel autonoom in-frame gehouden kunnen worden.
 
Dat hoop ik ook. Echt video opnemen kan, zagen we bij de landing, maar kost best wat planning, geheugen, en data transfer capaciteit. Ik hoop echt dat ze dit experiment (want dat is het) belangrijk genoeg vinden om dat bij de eerste vlucht van Ingenuity ook echt weer te doen. Hopelijk zelfs met geluid, hoewel ik niet weet hoe ver weg de rover van drone is, hoeveel geluid de drone op Mars gaat maken, en hoe ver dat geluid zou dragen dan. We kunnen er alleen maar geduldig op wachten..
Ik kan me herinneren dat geluid ook een onderdeel is van het onderzoek. In het volgende artikel Perseverance Mars Rover Records Sound of Rock-Zapping Laser wordt op het eind gesteld:

"Perseverance will attempt to document Ingenuity’s forays into the Martian sky. And this might even be a multimedia extravaganza: It’s possible that one or both mics could capture the sounds of Ingenuity’s rotors churning through the thin Martian air, mission team members have said."

En volgens mij kunnen we in ieder geval een selfie verwachten.

Gaaf allemaal!
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie en peSHIr
Maar de drone moet wel autonoom in-frame gehouden kunnen worden.

Ik neem aan dat een eerste vlucht niet spectaculair zal zijn, plus volledig gescript. Ik verwacht dus eerst niet meer dan dit: checks, motor starten, opstijgen, hover op lage hoogte (meter of twee?), landen, motoren uit. Misschien met "klik foto" op hoogste punt. Maar verder niets. Dan is het voor Perseverance makkelijk: camera hoeft bij juiste afstand niet te bewegen. Wat er ook gebeurt, videobeelden (liefst met audio, als er wat te horen is) zullen er gewoon wel zijn.

Pas bij eventuele verdere, hogere, en langere vluchten (met een af te leggen route, en ander landingspunt dan startpunt) gaat "in frame houden" pas een issue zijn. Maar ik vermoed dat er dan (ook) een secondenprecies schema zal zijn voorgeprogrammeerd voor zowel rover als drone, dus als de drone zicht gedraagt zoals gehoopt en vliegt waar gepland, zal de rover hem (kunnen) volgen. Pas als er met de drone iets misgaat waardoor hij van de geplande locatie afwijkt zal dat mogelijk wel buiten beeld gaan gebeuren.

Het doorrekenen van relatieve posities en timing bij het in beeld krijgen in banen om Mars van meerdere objecten kunnen ze wel, zoals te zien aan het maken van foto's van de parachute tijdens de landing van de rover met behulp van een van de satellieten in een baan om Mars, speciaal gedraaid naar de juiste plek op het juiste tijdstip om dat geprogrammeerd te kunnen doen. En dat niet alleen deze keer, maar ook al bij de landing van Curiosity, nu alweer acht (?) jaar geleden..
 
  • Leuk
Waarderingen: kwabratseur
Ik neem aan dat een eerste vlucht niet spectaculair zal zijn, plus volledig gescript. Ik verwacht dus eerst niet meer dan dit: checks, motor starten, opstijgen, hover op lage hoogte (meter of twee?), landen, motoren uit. Misschien met "klik foto" op hoogste punt. Maar verder niets. Dan is het voor Perseverance makkelijk: camera hoeft bij juiste afstand niet te bewegen. Wat er ook gebeurt, videobeelden (liefst met audio, als er wat te horen is) zullen er gewoon wel zijn.
Ik tel maar liefst 7 speculaties in deze paar zinnen. ;)
Laten we het maar rustig afwachten.
 
Letterlijk 'alles' aan sensoren op de Rover is onderdeel van een onderzoek. Er zit niets overbodigs of voor de lol op.
Het plaatsen van microfoons staat al meerdere Rovers op het verlanglijstje van onderzoekers en zijn bij deze vlucht uiteindelijk geplaatst.
De verf waarmee Pi gecodeerd is op de parachute is voor de lol omhoog geschoten, dat had vast een paar microgram kunnen schelen, en we hebben natuurlijk de Tesla in de ruimte ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
De verf waarmee Pi gecodeerd is op de parachute is voor de lol omhoog geschoten, dat had vast een paar microgram kunnen schelen, en we hebben natuurlijk de Tesla in de ruimte ;).
Zelfs die Tesla is niet voor de lol de ruimte in geschoten, daar wordt iemand beter van. ;)
 
Denk dat de YouTube video blijft bestaan, maar de persconferentie is waarschijnlijk wat later nu.
De link naar de live stream is inmiddels ook gecanceled. We wachten geduldig af.
 
Waarschijnlijk staat met echte omstandigheden op Mars ergens in de software van Ingenuity een veiligheidsgrenswaarde iets te strak. Hiervoor is een software-update op de drone nodig.

En hoe simpel die wijziging is mag zijn, je wilt echt zeker weten dat dat allemaal correct gebeurt, dat moet getest worden (ook op de kopie hier op Aarde), dan moet de firmware update verstuurd worden naar Mars, naar de Perseverance rover, dan naar de helicopter. En tot slot moet (op een punt dat batterijen vol zijn) die firmware update uitgevoerd worden.


En dan pas beginnen de tests met de helicopter op Mars opnieuw, waarbij dan de hoop is dat bij de high RPM test voor de daadwerkelijke vlucht alles binnen de bijgestelde toleranties blijft.

Een hoop aannames (van mijn kant, als softwareontwikkelaar), maar zoals de tweet zegt: het duurt dus nog eventjes.
 
Laatst bewerkt: