Hoi Bob ,
Duidelijk verhaal maar hebben jullie tijdens de ROC cursus ook over aaneengesloten bebouwing gesproken en wat daaronder wordt verstaan ?
Dag RWatty,
Over dat begrip hebben wij eveneens veel gesproken, in het bijzonder in aanwezigheid van twee leden van de Luchtvaartpolitie. Recentelijk schreef ik elders het volgende over de verschillende definities die ik terloops ben tegengekomen. Om het voor mijzelf zo makkelijk mogelijk te maken ben ik zo vrij om het voor nu even te kopiëren:
Er bestaat enige onduidelijkheid over de definitie van ‘aaneengesloten bebouwing’. In 2015 zou het Min. I&M hebben verklaard dat daaronder ‘
steden, dorpen en verzamelingen huizen bedoeld, maar ook: elke ruimte die vast gebruikt wordt voor huisvesting, commerciële activiteiten of recreatie’ vallen. Deze definitie is ook aangehaald door de beste mensen van de Luchtvaartpolitie tijdens onze ROC-L cursus. Op een bijeenkomst van de Inspectie Leefomgeving & Transport die ik recentelijk (2016) bezocht werd daarentegen de definitie ‘
meer dan twee gebouwen/ woningen’ gehanteerd. Iemand die vervolgens vroeg of hij dus wel het dak van z'n eigen (vrijstaande) huis mocht inspecteren werd vervolgens (met enige aarzeling) in het gelijk gesteld, al werd hem dat i.v.m. de veiligheid wel afgeraden (maar niet strafbaar). Om de chaos (en onduidelijkheid) completer te maken stelde iemand uit het publiek op basis daarvan vast dat hij dus ook wel dichterbij (of in theorie zelfs over) een alleenstaande boerderij mocht vliegen (ervan uitgaande dat er elders geen andere obstakels binnen 50 meter zijn). Vreemd genoeg antwoordde de beste man van het IL&T daar resoluut
nee op, ineens zou het verbod uberhaupt tot objecten/gebouwen gelden, los van of deze aaneengesloten zou zijn. Wat het verschil tussen de twee (een vrijstaand huis versus een vrijstaande boerderij) zou zijn, is mij nog steeds een raadsel.
Enfin, ik heb nog iets dieper gegraven.
In de
Beleidsregel verlenen van ontheffingen voor micro- en minidrones, én de
Regeling op Afstand Bestuurde Luchtvaartuigen, wordt alleen (het verbod op vliegen binnen 50 meter van) aaneengesloten bebouwing benoemd. In de
toelichting (bij noot 2) op de beleidsregel staat echter een verbod op ‘
vliegen binnen 50 van woningen en objecten’. Op basis van laatstgenoemde definitie geldt het verbod dus voor elke vorm van bebouwing, los van of dit een vrijstaande boerderij of een stel rijtjes huizen is (Dit correspondeert weer met het tweede antwoord van IL&T op bovengenoemde bijeenkomst, maar
niet met het antwoord op de eerste vraag). Ik heb met het IL&T contact gezocht om over deze discrepantie opheldering te vragen, vervolgens werd het volgende gesteld: ‘
De Toelichting is niet in lijn met de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen en de tekst in de Beleidsregel. Omdat ILT volgens de Beleidsregel moet werken is de letterlijke tekst uit de Toelichting van de Beleidsregel in de ROC-light opgenomen. Zeker is dat juristen/rechters ook altijd de toelichting op de regelgeving meenemen in hun oordeel, omdat in de Toelichting informatie staat over hoe de regels moeten worden uitgelegd. Er is nu overleg met de regelgever om duidelijk te krijgen wat men wil (wel of niet 50 meter afstand houden van vrijstaande huizen, rekening houdend met alle andere voorwaarden en beperkingen). Er gaat ook een definitie komen van aaneengesloten bebouwing’.
Voor alle duidelijkheid, er bestaan dus drie documenten enigszins los van elkaar. Enerzijds heb je de
Regeling op Afstand Bestuurde Luchtvaartuigen die al enkele jaren bestaat. Vorig jaar kwam daar de
Beleidsregel voor micro- en minidrones bij, waarvan de inhoud (vrijwel ongewijzigd) is gekopieerd naar nieuwe passages in de Regeling op Afstand Bestuurde Luchtvaartuigen aangaande RPAs tot 4kg. ECHTER, met de publicatie van de Beleidsregel werd ook een
Toelichting meegestuurd. Deze toelichting is echter niet (volledig) in lijn met de Beleidsregel (welke beide in hetzelfde document onder elkaar zijn terug te vinden!) en dus ook niet, omdat de Beleidsregel is gekopieerd naar de Regeling, met de Regeling op Afstand Bestuurde Luchtvaartuigen.