Het is feest!: De C1 stickers en het certificaat zijn binnen!

Gert Kracht

Active Member
Lid geworden
29 apr 2018
Waarderingsscore
116
Punten
43
Leeftijd
61
Website
www.gertkracht.nl
IMG_3057.jpg
Vanmorgen viel er weer een envelop uit Rotterdam op de deurmat met deze keer de C1 stickers voor mijn Mavic Air 2S. Het heeft op een dag na een maand geduurd voordat ik ze ontving. Je kunt dus rustig uitgaan van dertig werkdagen wachten. Ik heb de aanvraag op 12 April gedaan en ik heb ze vandaag op 11 Mei ontvangen.

De volgende stap is de foto's van de stickers maken en uploaden op de website van DJI. Ik verwacht dat ik dat de komende week kan doen. Tot op heden is de status nog steeds: 'To be shipped'. Bij mijn Mavic Mini 4 Pro was de aanvraag binnen een werkdag goedgekeurd en kon ik het C1 certificaat in PDF vorm downloaden. Die heb ik meteen in een C1 map op mijn iPhone gezet.

De status op de service pagina bleef hangen. Ik heb even met DJI in de chat gezeten en alles is nu keurig netjes geregeld. De foto's heb ik ze toegestuurd in de chat en daarna heb ik netjes het document C1 toegestuurd gekregen. Alles binnen een kwartier geregeld. Helemaal blij dat ik nu eindelijk met de Air2S kan gaan vliegen zoals ik voorheen deed. Top DJI!!

Nog even geduld tot de geomagnetische storm is afgenomen. Have fun.

Mavic 3 Pro FMC - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Ja, dat is nou weer jammer! Die Air2S drones mogen gewoon niet de lucht in!
Als ik nou eens de hele drone in aluminium folie wikkel? ;-)

hey kan helpen ik graag a1 a3 halen heb ook bij hand vragen zoo moelijke leer elke dag graag iks bij hand heb dji mini heb ik graag heb kan je me helpen vragen ik iks hefen drone fliht acdeme

ik graag hebben zoo nog met zwaar kan vliegen te komst avat willen drone oplijding heben tonen heb ik zoek iemand vragen kan doen zekker ben stuk

hey kan helpen ik graag a1 a3 halen heb ook bij hand vragen zoo moelijke leer elke dag graag iks bij hand heb dji mini heb ik graag heb kan je me helpen vragen ik iks hefen drone fliht acdeme
Hey Thomas,

Een Mini drone van DJI heeft officieel geen opleiding nodig. Zolang je binnen Nederland vliegt kun je met de drone in C0 vliegen tot een maximum hoogte van 120 meter.
Mocht je echter in het buitenland naar hogere gebieden gaan dan kun je in C0 mogelijk in problemen komen. Met een C1 certficering kun je vanaf bijvoorbeeld een heuvel of berg beginnen te vliegen. Die heuvel of berg is vaak hoger dan 120 meter. Met een C0 drone kom je niet van de grond. Zodra de drone met een C1 sticker is voorzien kun je vanaf die hoogte tot 120 meter hoger vliegen.

In dat geval heb je wel een A1/A3 cursus nodig. Die is gratis bij Drone Academy. Het examen is 29,95 Euro?

A Mini drone from DJI does not officially require any training. As long as you fly within the Netherlands, you can fly the drone in C0 up to a maximum height of 120 meters.

However, if you go to higher areas abroad, you may run into problems in C0. With a C1 certification you can start flying from, for example, a hill or mountain. That hill or mountain is often higher than 120 meters. You cannot get off the ground with a C0 drone. Once the drone is provided with a C1 sticker, you can fly up to 120 meters higher from that height.

In that case you do need an A1/A3 course. It is free at Drone Academy. The exam is 29.95 Euro?

I translated my Dutch in to English, just in case.

Good luck,

Gert

• Leuk
Waarderingen: DeltaDagger
Voor zover mij bekend gelden de regels in de gehele EU. Dus ook in België.
Met uitzonderingen daargelaten. Landen kunnen bijvoorbeeld met het oog op privacy een of meerdere regels toevoegen.
Goed informeren bij Uw verkoper of informeer bij de Belgische overheden.
Houd ook rekening met wetten en regels rondom natuur gebieden.

En in Luxemburg online helemaal gratis A1/A3

Certificaat is Europees geldig....

In dat geval heb je wel een A1/A3 cursus nodig. Die is gratis bij Drone Academy. Het examen is 29,95 Euro?
Omdat ik het niet duur vond en het ook geen kwaad kan dit certificaat in bezit te hebben heb ik inmiddels deze cursus gevolgd en ben ik ook geslaagd voor het examen. Dit kost inderdaad € 29,95 maar er komt ook nog € 10,- bij om het certificaat aan te vragen bij het RDW.

• Leuk
Waarderingen: Gert Kracht
Omdat ik het niet duur vond en het ook geen kwaad kan dit certificaat in bezit te hebben heb ik inmiddels deze cursus gevolgd en ben ik ook geslaagd voor het examen. Dit kost inderdaad € 29,95 maar er komt ook nog € 10,- bij om het certificaat aan te vragen bij het RDW.
Je vliegbewijs bij het RDW is een jaarlijks terugkerende kostenpost. Je krijgt elk jaar een herinnering per mail dat je weer moet betalen. Het bericht ziet er zo uit:

Geachte heer/mevrouw,

Ongeveer een jaar geleden heeft u zich bij ons geregistreerd als exploitant van een of meerdere onbemande luchtvaartuigen (drones en/of modelluchtvaartuigen). Uw registratie met exploitantnummer XXXXXXXXXXXXXXXXX loopt binnenkort af en eindigt op DD-MM-JJJJ.

Registratie verlengen
Heeft u nog steeds een onbemand luchtvaartuig in uw bezit waarmee onder uw verantwoordelijkheid vluchten worden uitgevoerd? Dan is het noodzakelijk om uw registratie te verlengen. U kunt dit eenvoudig doen door naar onze site te gaan.
Uw exploitant nummer verandert niet. U hoeft daarom na het verlengen van uw exploitant registratie niets meer te doen.

Let op!
Log in met dezelfde DigiD of e-Herkenning gegevens die u tijdens de aanvraag van uw exploitant nummer ook gebruikt heeft. Doet u dat? Dan ziet u een 'verleng' knop. Doet u dit niet? Dan ziet u deze knop niet. U start dan een aanvraag voor een nieuw exploitant nummer.

Registratie niet verlengen
U hoeft uw registratie niet te verlengen als er onder uw verantwoordelijkheid geen vluchten worden uitgevoerd met een onbemand luchtvaartuig. Uw registratie eindigt vanzelf op DD-MM-JJJJ. Na deze datum verwijdert u het exploitantnummer van uw onbemande luchtvaartuig(en) en zorgt u ook dat het exploitant nummer niet meer in de/het onbemand luchtvaartuig(en) geprogrammeerd staat.

Heeft u vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail vragen of wilt umeer informatie? Kijk dan op onze website, of neem contact op met onze klantenservice.

Je vliegbewijs bij het RDW is een jaarlijks terugkerende kostenpost. Je krijgt elk jaar een herinnering per mail dat je weer moet betalen. Het bericht ziet er zo uit:

Geachte heer/mevrouw,

Ongeveer een jaar geleden heeft u zich bij ons geregistreerd als exploitant van een of meerdere onbemande luchtvaartuigen (drones en/of modelluchtvaartuigen). Uw registratie met exploitantnummer XXXXXXXXXXXXXXXXX loopt binnenkort af en eindigt op DD-MM-JJJJ.

Registratie verlengen
Heeft u nog steeds een onbemand luchtvaartuig in uw bezit waarmee onder uw verantwoordelijkheid vluchten worden uitgevoerd? Dan is het noodzakelijk om uw registratie te verlengen. U kunt dit eenvoudig doen door naar onze site te gaan.
Uw exploitant nummer verandert niet. U hoeft daarom na het verlengen van uw exploitant registratie niets meer te doen.

Let op!
Log in met dezelfde DigiD of e-Herkenning gegevens die u tijdens de aanvraag van uw exploitant nummer ook gebruikt heeft. Doet u dat? Dan ziet u een 'verleng' knop. Doet u dit niet? Dan ziet u deze knop niet. U start dan een aanvraag voor een nieuw exploitant nummer.

Registratie niet verlengen
U hoeft uw registratie niet te verlengen als er onder uw verantwoordelijkheid geen vluchten worden uitgevoerd met een onbemand luchtvaartuig. Uw registratie eindigt vanzelf op DD-MM-JJJJ. Na deze datum verwijdert u het exploitantnummer van uw onbemande luchtvaartuig(en) en zorgt u ook dat het exploitant nummer niet meer in de/het onbemand luchtvaartuig(en) geprogrammeerd staat.

Heeft u vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail vragen of wilt umeer informatie? Kijk dan op onze website, of neem contact op met onze klantenservice.

Dit betreft niet je vliegbewijs (dat is 5 jaar geldig) maar de registratie van je exploitantennummer.

Mavic 3 Pro Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

• Leuk
Klopt
Dit betreft niet je vliegbewijs (dat is 5 jaar geldig) maar de registratie van je exploitantennummer.

Mavic 3 Pro Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.
Klopt. Het dronebewijs is 5 jaar geldig en is met 29 Euro en 95 cent voor het examen betaald.
Het RDW bewijs kost echter 10 Euro per jaar, zoals ik in zijn bericht zag staan en daarop heb ik gereageerd.

Ik bedoel het certificaat, niet het exploitantnummer, die had ik al. Ik neem aan dat het certificaat aanvragen eenmalig €10,- kost.

• Leuk
Ik heb alles alweer een aantal jaren geleden behaald. Toen werden er nog iets andere bedragen gevraagd voor alles. Ik wist niet dat je nu bovenop de 29,95 ook nog 10 Euro extra moest betalen. Ik dacht dat je de RDW registratie bedoelde. Het scheelt wel flink met een aantal jaren geleden want toen heb ik nog meer dan 200 Euro voor alles betaald als ik het mij goed kan herinneren. Ik was toen al blij dat het elke vijf jaar opnieuw behaald moest worden. Maar nu, met de Air 2S en de Mini 4 Pro hoef ik alleen nog maar C1/C3 in 2026 te behalen.

Veel vliegplezier Rolf!
Ik bedoel het certificaat, niet het exploitantnummer, die had ik al. Ik neem aan dat het certificaat aanvragen eenmalig €10,- kost.

• Leuk
Waarderingen: Rolfvk