Het strand van Ajuy (Fuerteventura) met de Mavic Mini

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.625
Waarderingsscore
601
Punten
113
Leeftijd
50
Locatie
Vleuten
Website
about.me

En naast het genoemde kleine dorpje uit de titel van deze post, heb ik ook nog andere opnames gemaakt tijdens deze vakantie.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Dat zijn mooie beelden van een mooie locatie. Ik vond de bewegingen in de film wat schokkerig overkomen. Kan dat aan de schrijfsnelheid van de geheugenkaart liggen of aan de instellingen van de video en/of de bewegingen van de joystick?
 
Dat zijn mooie beelden van een mooie locatie. Ik vond de bewegingen in de film wat schokkerig overkomen. Kan dat aan de schrijfsnelheid van de geheugenkaart liggen of aan de instellingen van de video en/of de bewegingen van de joystick?
Valt mij ook op, ongeveer iedere seconde worden frames overgeslagen.
 
Dat ligt waarschijnlijk aan de 1080]resolutie icm de gebruikte YouTube Codecs
[avc1.4d401f (136) / mp4a.40.2 (140)]
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Dat ligt waarschijnlijk aan de 1080]resolutie icm de gebruikte YouTube Codecs
[avc1.4d401f (136) / mp4a.40.2 (140)]
Zijn daar op één of andere manier richtlijnen voor of instellingen om dit te verhelpen? Ik weet wel wat codec's zijn, heb er alleen geen kaas van gegeten.
 
Zijn daar op één of andere manier richtlijnen voor of instellingen om dit te verhelpen? Ik weet wel wat codec's zijn, heb er alleen geen kaas van gegeten.

Ja, de exacte logaritmes van youtube zijn mij ook niet geheel bekend. Het schijnt zo te zijn dat alle uploads lager of gelijk aan 1080 zijn gebruik maken van een "mindere" kwaliteit codec. Upload je de video hoger dan 1080 gebruikt YouTube de "v9" codec welke kwalitatief een stuk beter is.
Dat schokken komt toch vaak door de conversie naar YouTube. Grab maar eens een file direct van je drone en speel deze op je smart tv af [ via usb], je weet niet wat je ziet.

De gebruikte codec in YouTube zie je trouwens door een rechtsklik op de video en dan kies je "stats voor nerds"
 
Dat ligt waarschijnlijk aan de 1080]resolutie icm de gebruikte YouTube Codecs
[avc1.4d401f (136) / mp4a.40.2 (140)]
Vermoed dat het zoiets is, ja, want originele videofiles hebben dat volgens mij helemaal niet. Of de open source (soms wat crappy) editsoftware, op een SP3 met eigenlijk veel te weinig geheugen voor een beetje filmpjes bewerken. Of een combinatie van dat alles. Klinkt als een mooi onderwerp van een nieuwe post, in plaats van dat allemaal hier te bespreken, nietwaar?

Ik vind dit zelf voor vakantiekiekjes mooi zat; daarom heb ik ook een Mavic Mini gekocht, en toch geen Mavic 2 Zoom. Ik heb helemaal geen zin om die details allemaal uit te zoeken, en er ook nog eens groot geld voor een nieuwe edit-PC en mogelijk kapitalen aan software tegenaan te flikkeren. De drone is (voor mij) een leuk vliegend speelding dat toevallig ook kan filmen, en zeker geen vliegende professionele camera. Ieder zijn ding.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn mooie beelden van een mooie locatie.

Dank je. Zelfs in de voor mijn gevoel iets te harde wind voor de 249 gram van de Mini ben ik blij dat ik de gok toch genomen heb daar. (Op afgelegen Playa de Garcie durfde ik het echt niet aan helaas...)

Ik vond de bewegingen in de film wat schokkerig overkomen. Kan dat aan de schrijfsnelheid van de geheugenkaart liggen of aan de instellingen van de video en/of de bewegingen van de joystick?

Zie andere antwoorden: is vast een combi van crappy open source software, niet echt geschikte hardware voor het monteren, even snel wat bits aan elkaar donderen, en weinig tot helemaal geen interesse in de perfecte settings van/voor alle stappen.

Vliegbewegingen en schrijfsnelheid (en dus zelfs de harde wind) zijn het volgens mij niet; originele opnames hebben het probleem dat je noemt niet.
 
originele opnames hebben het probleem dat je noemt niet.
En dat is het hele probleem met be- en verwerken, het gaat altijd achteruit. Het zou mooi zijn als er voor iedere drone een preset zou zijn op de controller speciaal voor youtube/Vimeo etc. om het beste resultaat te krijgen. Maar ja, dromen mag altijd toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Da's de pest van standaarden; er zijn er altijd zo verdomd veel om uit te kiezen...
 
De gebruikte codec in YouTube zie je trouwens door een rechtsklik op de video en dan kies je "stats voor nerds"

Ik moest ook gelijk aan deze nred-optie denken toen ik je eerste reactie las. Als je deze gebruikt, dan zie je ook dat er zeer weinig frames gedropped worden. Ik herken ook niet dat dit haperen door YouTube komt.

Door de verwerking van YouTube neemt de kwaliteit wel af t.o.v. je originele video. Dit doen ze door te comprimeren en de bit en data rate omlaag te brengen. Dit kan een geoefend oog ook wel zien, maar schokkerig beeld heb ik nog niet eerder ervaren.