Het verstand zegt: hou je mini 2, de emotie zegt: verwen jezelf met een Mavic3 Classic fly more combo

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
I know, het is met vertraging, maar wat bedoel je met "op de gewone manier fotograferen"? :)
Misschien dat hij bedoelt dat als je andere fotografeer modi gebruikt, zoals HDR/AEB, je minder ruis hebt in het eindresultaat?

Feit is gewoon dat een kleinere sensor meer last heeft van ruis (noise). Zeker als je de ISO hoger zet. Met de Mavic 3 kun je prima tot 800ISO schieten, terwijl op een mini2 je eigenlijk al niet boven de 100ISO wil gaan. Dan blijft er namelijk weinig van de foto over (teveel ruis).
 
Met de normale manier bedoel ik zeker gewoon één foto maken van het object..

Met AEB wordt het ook al een stuk minder mits je de settings van auto hebt gehaald anders doet de camera dingen waar je ook niet gelukkig van wordt en waar de ruis niet minder van wordt.

AEB (met DJI gear) is eigenlijk niet helemaal bedoel voor HDR, AEB (is bedoeld om snel een paar afbeeldingen achter elkaar te schieten mijn kleine verschillen in de belichting zodat je achteraf de juiste belichting kunt kiezen.

Bij mijn Canon camera kan ik zelf het aantal stops tussen de opnames kiezen, zet tenminste zoden aan de dijk. En dus stuk minder omslachtig. Zou mooie toevoeging aan de Mavic zijn.. just keep on dreaming..

Een echte HDR moet je nog steeds handmatig doen (met DJI gear waar ik mee heb mogen spelen) Daarom heb ik mijn sluitertijd achter een knopje zitten ipv op mijn scherm omdat ik dat knopje vele malen sneller kan bedienen dan op een scherm, en uiteindelijk blijft de drone niet op exact dezelfde plek hangen. Ook de reden dat ik niet wilde geloven aan de M3 ivm afstandsbediening zonder knopjes. Ik heb met mijn drones de camera altijd op handmatig staan omdat ik bepaal wat er gebeurt.

Zal wat proberen uit te leggen. je maakt een HDR omdat het verschil tussen het lichtste en het donkerste gedeelte van de foto te groot is voor de sensor. stel je voor: het verschil tussen het lichtste gedeelte en het donkerste gedeelte is bv 20 stops.. (makkelijke getallen)

Nou kan de sensor 10 stops (makkelijk getal) aan (-5EV / +5EV), maar je wilt de volle 20 stops.

AEB bij bv de M2 zit tussen elke opname 0,7EV. Hij maakt bv 5 foto’s met tussen elke foto 0,7EV.

Dat zouden dus zijn in EV: -1,4/-0,7/0,0/+0,7/+1,4

Dat zou dus betekenen dat je van -6,4EV tot +6,4EV komt. Totaal van afgerond 13 stops. Kom je er nog steeds 7 tekort..

Het 0,7EV is erg weinig.. beetje nutteloos, je wilt grote stappen maken want je wilt de 20 stops, en zo snel mogelijk ivm bewegen drone..

Dus wat je bv kunnen doen.

Je maakt bv foto met (in 5 stappen, 7 kan ook zodat de verschillen wat kleiner zijn) -6,-3,0,+3,+6. Dan ga je van -11 tot +11 en dat zijn 22 stops. En dat is voldoende om de 20 stops licht vast te leggen.

Hoe minder verschillen in stops aanwezig licht des te minder afbeelding je hoeft te maken. Twee of drie is ook zat als je de juiste belichtingen kiest..

Stel dat je sensor 10 stops aan kan, en er is maar een verschil van 8 stops, dan is HDR overbodig.

Heb nog wel meer manieren/ info, maar lang verhaal, moet zo weg en misschien zit er niemand te wachten op zo’n verhaal, en dan zit ik dat voor niks te tikken.. ;)
 
Even wat ter illustratie. Bijgaand een foto waar ik op de lucht belicht heb:

gouda 2.jpg

Ik ga vervolgens de donkere delen versterken, uiteraard wordt de lucht dan overbelicht:

Gouda 3.jpg

Ik zoom in op de schoorsteen, je ziet de ruis, maar deze is een stuk minder dan ik met de mini 2 bereikt zou hebben:


Gouda 3 crop.jpg


Met diezelfde curve functie kan ik de overbelichte lucht weer kunnen terugdringen:

Gouda 4.jpg

Dit dynamische bereik is hoger dan met de mini 2. Uiteindelijk heb ik met de AEB 5 shots gemaakt, en met HDR Efex van NIKtools een HDR foto gemaakt:
 
En nu met de mini 2, waarbij aangetekend moet worden dat de mini 2 iets minder helderheidsverschil voor haar kiezen kreeg, omdat ik zo'n 3 kwartier moest wachten terwijl er een update uitgevoerd moest worden (....) Je ziet dat de zon lager staat:
Allereerst: belicht op de lucht:

mini 2 - 1.jpg

Vervolgens het donkere deel helderder gemaakt met de curves functie in photoshop:

mini 2 -2.jpg

Even inzoomen op de schoorsteen basis. De ruis is sterker - zeg maar grover. Maar om nou te zeggen: tsjonge-tsonge het is onbruikbaar....zeker niet.

mini 2 -3.jpg

Het eindresultaat met handmatig gefrobel:

mini 2 - 4.jpg


Het eindresultaat, met 5 handmatige opnames met 1 stop verschil:

DJI_mini 2_0567_HDR.jpg

Nou, eerlijk gezegd....als je een mini 2 hebt...ga je dan meer dan het viervoudige uitgeven voor de beeldkwaliteit?
 
En vervolgens een vergelijking van twee opnames onder eenvoudige omstandigheden:

Mini 2:


mini 2 stad.jpg

mini 2 -stadscrop.jpg


De Mavic 3

mavic 3 stad.jpg

mavic 3 stadscrop.jpg


Wat ik merkte was dat tijdens de opname de lucht bij een normaal belichte voorgrond bij de Mavic 3 beter qua kleur was en meer doortekend met wolken. En hier - hoewel niet helemaal vergelijkbaar (want: tijdsverschil) zie ik ook wel verschil tussen de mini 2 en de mavic 3. Allereerst is de beeldverhouding van de mini 2 prettiger. Maar de Mavic 3 wint het qua kwaliteit.

Maar nogmaals....niet gek die mini 2....niet gek....helemaal niet gek....
 
Laatst bewerkt:
De Iso waarde was in beide gevallen 100, ik weet uiteraard de sluitertijden niet, en ook niet of ik de Hasselblad iets had afgediafragmeerd.

Mijn aanbevelingen:

De mini 2 is value for money

De kwaliteitsverschillen zijn zichtbaar voor pixel peepers - maar die zijn niet maatgevend

Ik merk wel duidelijk de langere vliegtijd van de mavic 3

Bespaar niet op software om je beeld te bewerken: vanaf het idee, via planning, opname, nabewerking tot het resultaat... Het is een keten die zo sterk is als haar zwakste schakel. Het is zonde om tijd en geld te verbranden en dan beperkt te worden door gebrekkige nabewerking.

Soms heb je pech, soms heb je mazzel. De foto van de fabriek... Ik had er niet veel fiducie in. Het eindresultaat kan er onverwachts mee door. Dus film en fotografeer. Neem het ding mee in de achterbak als je naar je werk gaat - je weet maar nooit.
 
  • Leuk
Waarderingen: bat-ham