Hoe gaat de Specific categorie werken?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

GdB

New Member
Lid geworden
4 dec 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
41
Locatie
Rosmalen
Beste formleden,

Ik ben een recreatieve dronepilot, en wil in de open categorie vliegen met A1/A3 en A2 .
Echter zullen mijn vluchten voor zo'n 10% niet voldoen aan deze categorie eisen ( beperkingen ) en dus niet onder de Open categorie gaan vallen maar in de specific.
Dus zal ik onder de specific categorie moeten gaan vliegen. Alleen daar is wel bar zo weinig over te vinden, anders dan als je al onder ROC vliegt ( en dat doe ik nu niet ).

Wie weet hoe dat gaat verlopen vanaf jan? en welke prijzen daarvoor gaan gelden?
 
Hallo GdB, ik raad je aan om eerst even dit artikel door te nemen: EU droneregels: de Specific categorie uitgelegd

Helaas is er nog altijd veel onduidelijk over de Specific categorie. Ik zou op dit moment niet weten hoe je kunt gaan vliegen in deze categorie. En reken maar dat ik me erin verdiept heb...
 
  • Leuk
Waarderingen: GdB
De specifieke categorie is sowieso alleen bedoeld voor operators (bedrijven en organisaties), niet voor particulieren.

Vanaf 31 december a.s. is het voorlopig alleen via een PDRA of SORA mogelijk om te opereren. Voor de Europese STS heb je namelijk een C5 of C6 label toestel nodig en die zijn er nog niet. Verder kunnen ROC houders in 2021 doorgaan met opereren onder de huidige nationale wet- en regelgeving.

De ILT start binnenkort met het erkennen van de opleiders in Nederland voor de specifieke categorie.
 
Hallo GdB, ik raad je aan om eerst even dit artikel door te nemen: EU droneregels: de Specific categorie uitgelegd

Helaas is er nog altijd veel onduidelijk over de Specific categorie. Ik zou op dit moment niet weten hoe je kunt gaan vliegen in deze categorie. En reken maar dat ik me erin verdiept heb...
Hallo WdeJager,

Dit art had ik door genomen voor dat ik deze vraag had gesteld,en geeft dat geen inzicht in mijn vraag die ik heb. Wel een goed art trouwens, denk voor velen een verhelderende kijk kan geven op de verschillende richtingen die er zijn ( nu en straks ).

WdeJager, wanneer denk je dat er meer informatie gaat komen hieromtrent? Dit aangezien je te kennen geeft je er in verdiept te hebben zal dit vast en zeker ook een vraag zijn die jij je af hebt gevraagd. Hopelijk heb je hier iets van terug kunnen vinden of vernomen.
Gr Gauke
 
De specifieke categorie is sowieso alleen bedoeld voor operators (bedrijven en organisaties), niet voor particulieren.

Vanaf 31 december a.s. is het voorlopig alleen via een PDRA of SORA mogelijk om te opereren. Voor de Europese STS heb je namelijk een C5 of C6 label toestel nodig en die zijn er nog niet. Verder kunnen ROC houders in 2021 doorgaan met opereren onder de huidige nationale wet- en regelgeving.

De ILT start binnenkort met het erkennen van de opleiders in Nederland voor de specifieke categorie.

Beste Sem,
Bedankt voor je reactie, echter ben ik het niet helemaal met je eens.

Er staat niet omschreven dat deze categorie alleen en uitsluitend bedoeld is voor operators van bedrijven e.o. organisaties. Als particulier zal je veel al in de open categorie vallen, echter als je dat niet wil of kan is er een mogelijkheid in de specific categorie.

De STS, is idd bij mij ook bekend en zal later pas toegepast kunnen worden.
De PDRA of de SORA, zou wel mogelijk moeten zijn vanaf 1 jan. Echter de eisen en voorwaarden anders dan ook al benoemd in het art zijn niet te vinden.

gr Gauke
 
Even voortborduren op de input van de eerdere antwoorden.
Zijn er hier mensen die al eens een PDRA of SORA hebben opgesteld en ingediend bij IenLT?
zo ja, onder de huidige regelgeving of onder de bestaande?

gr Gauke
 
Het klopt inderdaad dat de Specific niet per se bedoeld is voor alleen bedrijven. In theorie kunnen ook particulieren vliegen in Specific, het is alleen niet zo waarschijnlijk (je zult waarschijnlijk allerlei rollen moeten gaan definiëren in je vliegoperatie, zoals piloot, operationeel verantwoordelijke, safety manager, etc etc.).

Ik weet dat er een heel klein aantal partijen al een SORA hebben opgesteld, maar die zitten niet op het forum vermoed ik. Die is dan dusdanig opgesteld dat-ie in principe ook toepasbaar is in de context van de EU regelgeving.

Wellicht is dit ook nog interessant voor je: Online SORA Tool van AirHub helpt bij operaties in de Europese Specifieke Categorie
 
In de EU verordeningen wordt gesproken over het Engelse woord 'operator'. In Nederland duiden we hiermee de bestuurder van de drone aan, maar in de EU verordeningen heeft het een andere betekenis: namelijk een rechtspersoon (bedrijf of organisatie).

Uiteraard houdt niemand je tegen om als particulier naar de KvK te gaan. Voor circa 50 euro ben je een ondernemer a.k.a. operator. ;)

De vraag is of je de tarieven, die horen bij het declareren van een STS, indienen van een PDRA of SORA, kunt/wilt ophoesten als vermeend particulier. We praten hier niet over tientjeswerk, maar duizenden euro's.