Hoe geraak je het beste uit het Toilet Bowl Effect (TBE)?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

SnitserNL

Well-Known Member
Lid geworden
11 mei 2019
Berichten
1.725
Waarderingsscore
670
Punten
113
Leeftijd
67
Locatie
Sneek
Ik heb in de afgelopen zes maanden een tweetal keren te maken gehad met het zogenaamde 'Toilet Bowl Effect', waarbij de drone in steeds groter worden cirkels gaat draaien en onhandelbaar wordt.

Uitleg van het TBE:

Hoe het te voorkomen (kompas calibratie), daar ben ik mee bekend. Ook kijk ik direct na de start even of de drone rustig op zijn plek blijft hoveren, of dat hij rondjes gaat draaien.

Maar als je er dan toch een keer in het TBE geraakt, hoe kun je dan het beste handelen? Wat is jullie ervaring? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: R. Dalacuna
Geen ervaring mee en net als keesie kende ik het fenomeen niet.
Hoe ben je zelf uit jouw twee TBE's situaties gekomen?
 
Geen ervaring mee en net als keesie kende ik het fenomeen niet.
Hoe ben je zelf uit jouw twee TBE's situaties gekomen?
De eerste keer is de drone gecrasht. Hij schoot zo de bomen in.
De tweede keer heb ik zo snel mogelijk de automatische landing ingezet op een moment dat dat mij het beste leek. Ik heb nu de indruk dat een automatische actie (RTH of auto-landing) de beste optie is.
Ingeval van nood (gevaar voor de omgeving) kun je natuurlijk ook de noodstop maken (motoren uitschakelen), maar dat wil je natuurlijk graag voorkomen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
 
Als je compas niet goed werkt heeft ook een RTH geen zin, want dat is qua principe het zelfde als naar een waypoint toe vliegen en de richting zal dan anders berekend worden dan daadwerkelijk gevlogen. Daardoor blijft er een afwijking, waarvoor een correctie gezocht wordt.
Enige "echte" remedie is GPS functies niet meer gebruiken, dus in een ATTI mode of SPORTS mode overschakelen (ik hoop dat ze zo heten, ik heb geen DJI producten) en handmatig (op zicht...) vliegen of landen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL