Hoe moet ik dit lezen?

Fresso

New Member
Lid geworden
10 jun 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
29
Goedemiddag,

Sinds kort een DJI mini 3 in bezit.
Enorm tevreden mee, alleen alles is verder nieuw.

Hoe moet ik dit gebied lezen? Binnen de tijden Max 30 meter vliegen? Of helemaal niet? En buiten die tijden? Mag je dan wel 120m hoog?

Groetjes.
IMG_0483.jpeg

Binnen de tijden Max 30 meter vliegen? En buiten die tijden? Mag je dan wel 120m hoog?

Ja, zo op het eerste gezicht lijkt mij dat (voor jouw Mini 3, dus A1) de juiste interpretatie. Maar check ook of er in het gebied waar je wilt vliegen nog andere beperkingen zijn.
Bv. hier: GoDrone

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Travel and Drones
Ja, zo op het eerste gezicht lijkt mij dat (voor jouw Mini 3, dus A1) de juiste interpretatie. Maar check ook of er in het gebied waar je wilt vliegen nog andere beperkingen zijn.
Bv. hier: GoDrone
Bedankt voor je reactie. Betekent het dan ook dat ik een A1 certificaat nodig ben? Aangezien een Mini 3 toch valt onder A0(?)

Edit: De GoDrone geeft dit aan. Totaal iets anders.

Bijlagen

• IMG_0498.jpeg
    IMG_0498.jpeg
    77,7 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Betekent het dan ook dat ik een A1 certificaat nodig ben? Aangezien een Mini 3 toch valt onder A0(?)
Nee, je Mini 3 valt onder categorie C0 en dan mag je vliegen in A1. Het C0-label zegt iets over het type drone dat je hebt (<250 gram) en de subcategorie A1 zegt iets het type vlucht en wat je daarbij wel of niet mag.

Probeer deze link maar eens: Regelhulp drones

Nee, je Mini 3 valt onder categorie C0 en dan mag je vliegen in A1. Het C0-label zegt iets over het type drone dat je hebt (<250 gram) en de subcategorie A1 zegt iets het type vlucht en wat je daarbij wel of niet mag.

Probeer deze link maar eens: Regelhulp drones
Duidelijk. Bedankt voor je informatieve reactie! :)

Iemand anders die mij duidelijkheid kan geven wat betreft het vliegen in dat gebied? De Maps spreken elkaar eigenlijk een beetje tegen. :)

De Maps spreken elkaar eigenlijk een beetje tegen.
De maps spreken elkaar echt niet tegen. het is de manier waarop je ze gebruikt.
Het beste werkt inzoomen tot het gebied waar je in wilt vliegen. Je zal zien dat dat een stuk duidelijker is dan.

De maps spreken elkaar echt niet tegen. het is de manier waarop je ze gebruikt.
Het beste werkt inzoomen tot het gebied waar je in wilt vliegen. Je zal zien dat dat een stuk duidelijker is dan.
Bedankt voor je reactie. Dat snap ik. Alleen weet ik nu nog steeds niet of ik hier mag vliegen of niet. En dan met name binnen die tijden max 30m en buiten die tijden max 120?

Bijlagen

• IMG_0512.jpeg
    IMG_0512.jpeg
    290,7 KB · Weergaven: 15
Dus:

This scheduled airspace is only active:
From Mondays 07:00 (UTC) until Fridays 16:00 (UTC), valid all year.

Door de week niet, in het weekeind tot max 30m, buiten de genoemde tijden.

• Leuk
Waarderingen: Fresso
Dus:

Door de week niet, in het weekeind tot max 30m
Heel erg bedankt. Dus in principe als er tijden staan mag je hier niet vliegen?

Edit: Frappant dat je dan in het weekend max 30m mag terwijl er dan verder niks is? Of is dat een gekke gedachte?

Laatst bewerkt:
Frappant dat je dan in het weekend max 30m mag terwijl er dan verder niks is? Of is dat een gekke gedachte?
Een helicopter uit een ander gebied die even komt oefenen ?

Iemand anders die mij duidelijkheid kan geven wat betreft het vliegen in dat gebied? De Maps spreken elkaar eigenlijk een beetje tegen. :)
Het punt is dat op een bepaald (deel van het) gebied meerdere aanwijzingen/restricties van kracht kunnen zijn. Dit is kennelijk ook het geval v.w.b. het gebied waar jij wilt vliegen. Je zult deze dan moeten combineren om er zo achter te komen wat je er wel en/of niet mag en wanneer (tijdstippen/dagen van de week/periode) dat het geval is.
Het is dus niet een kwestie van kiezen welke het beste bij jou past. ;-)

Houd er ook rekening mee dat de tijden in UTC worden gegeven, dus je zult ze even moeten aanpassen aan de zomertijd in NL.

Heel erg bedankt. Dus in principe als er tijden staan mag je hier niet vliegen?
Dat is een beetje kort door de bocht. Het is afhankelijk van de context waarin de tijden worden gebruikt. Welke context dat is, dat zul je per aanwijzing uit de tekst moeten halen. En ja, soms is dat even puzzelen.

Verder heb je ook altijd te maken hebben met de overige wet- en regelgeving, voor zover die van toepassing is op het gebied waar je wil gaan vliegen.

Dus:
Door de week niet, in het weekeind tot max 30m, buiten de genoemde tijden.

Sorry @rcee, ik denk toch dat bovenstaande interpretatie onjuist is.
Ik lees: een beperking van MA 07:00 u > VR 16:00 u. UTC. Beperking houdt m.i. in dat vliegen in deze periode in 'Laagvlieggebied' is toegestaan tot max 30 mtr. i.v.m. zgn "MILOPS"
En van VR 16:00 > MA 07:00 u: (in de weekenden) GEEN beperking. Max 30 mtr zou dan weer gewoon max 120 mtr zijn.
Verder wordt denk ik abusievelijk gemeld dat we een uur tijdsverschil zouden hebben met UTC, maar dat is in de zomer twee uur.
En, zowel GoDrone als Aeret melden iets als "flights up to 30 meters are allowed in the A1 and A2 category". Dat lijkt me ook onjuist, want onder regels A3 ("fly far from people") mag je d'r ook vliegen. A1, A2 en A3 gaan over het afstand-houden tot bijv. mensen en/of gebouwen. Ik mag er gewoon met m'n C1 volgens regels A3 vliegen!
Wat er denk ik bedoeld wordt, is dat er uitsluitend met type drone Class C0/C1 en C2 gevlogen mag worden. Drones lichter dan 4kg. Class C3+ mag er niet vliegen. (En ik neem aan 'legacy' ook niet.)

Drones_poster4_EN_v4TN.png

• Leuk
Waarderingen: JH54
Sorry @rcee, ik denk toch dat bovenstaande interpretatie onjuist is.
Ik lees: een beperking van MA 07:00 u > VR 16:00 u. UTC. Beperking houdt m.i. in dat vliegen in deze periode in 'Laagvlieggebied' is toegestaan tot max 30 mtr. i.v.m. zgn "MILOPS"
En van VR 16:00 > MA 07:00 u: (in de weekenden) GEEN beperking. Max 30 mtr zou dan weer gewoon max 120 mtr zijn.
Ja zo las ik het als een beginner het ook inderdaad. Binnen die tijden max 30m en als de beperkingen niet gelden, het weekend dus de wettelijke 120m.

• Leuk
Waarderingen: JH54