Hoe om te gaan met onduidelijke regels vakantie land

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Henk_thl

New Member
Lid geworden
25 jul 2020
Berichten
12
Waarderingsscore
4
Punten
3
Leeftijd
47
Locatie
Badhoevedorp
Hey allemaal.

Zoals veel mensen op dit forum probeer ik alles netjes volgens de regels te doen. Daarom heb ik mijn A1/A3 bewijs gehaald en zorg ik dat ik op de hoogte ben van de regels. Nu ga ik over een week naar Spanje en ben op zoek gegaan op hun officiële site naar de restricties in het gebied dat ik bezoek. ENAIRE Drones

Deze geeft voor de locatie waar ik naar toe ga, de volgende melding:

Name: Sierra de Urbión.
NO AIP Data. Source: MITECO.
You are in a bird special protection area. You must consult possible restrictions and/or specific authorizations from the protected area with responsible of the management: Contact: Castilla y León

Vervolgens ga ik netjes naar de contact pagina en krijg een website in het spaans. Nergens een knopje "english" ofzo. Maar goed, Google translate to the rescue zeg maar. En dan krijg ik onderstaand stukje:


ALGEMENE EISEN EN BEPERKINGEN: In het algemeen is deze activiteit, volgens de bepalingen van Wet 42/2007 van 13 december inzake natuurlijk erfgoed en biodiversiteit, niet verboden in het territoriale gebied van Castilla y León, en er is ook geen toestemming van het directoraat-generaal voor natuurlijke Erfgoed- en Bosbeleid, zolang de vluchten de in het gebied aanwezige diersoorten niet opzettelijk verstoren (d.w.z. de dieren niet worden achtervolgd of de drone niet in de buurt van nesten of schuilplaatsen wordt gebracht). In dit geval is toestemming vereist, zolang het doel van de overlast gerechtvaardigd was (onderzoek, openbaarmaking, enz.; artikel 54 van wet 42/2007 van 13 december).

SPECIFIEKE EISEN EN BEPERKINGEN: Nature 2000 Netwerk Met betrekking tot Natura 2000-gebieden is voor het uitvoeren van activiteiten in die gebieden geen vergunning "per se" vereist, maar vereist een voorafgaand rapport waarin de effecten ervan worden geëvalueerd; maar dit zolang de genoemde activiteit onderworpen is aan de toestemming van een of andere instantie, die belast is met het eisen van het bovengenoemde rapport. In het geval dat ons zorgen baart, is voor het vliegen met drones geen uitdrukkelijke toestemming van welke instantie dan ook vereist, dus het vereist geen evaluatie van de omstandigheden in Natura 2000-gebieden.

En hier komt mijn "frustratie" om de hoek kijken. Het is niet "per se" nodig, maar er word wel geschreven over een rapport. Daarnaast staat er "toestemming van een of andere instantie....." dat is ook al zo lekker duidelijk. En al klapper op de vuurpijl krijg je "als het ons zorgen baart".

Hoe gaan/zouden jullie hiermee omgaan? Mijn onderbuik gevoel zegt "doen", maar toch is er het "je weet het niet zeker" gevoel aanwezig.
 
Vliegen is onderhavig aan de regels van EASA en wordengeimplementeerd door de lokale landelijke overheid.
Geen van de overheden verlangd bij mijn weten een rapportage over het vliegen met Drones in natuurgebieden.

Ik zou het derhalve wel aandurven.
Zeker met het Nederlands Le rapport over de effecten van vliegen in Natura 2000 gebieden met Drones.
 
En hier komt mijn "frustratie" om de hoek kijken. Het is niet "per se" nodig, maar er word wel geschreven over een rapport. Daarnaast staat er "toestemming van een of andere instantie....." dat is ook al zo lekker duidelijk. En al klapper op de vuurpijl krijg je "als het ons zorgen baart".

Hoe gaan/zouden jullie hiermee omgaan? Mijn onderbuik gevoel zegt "doen", maar toch is er het "je weet het niet zeker" gevoel aanwezig.
In Spanje liggen de prioriteiten echt een stukje anders. Alleen vorige week al zijn er 7 bosbranden geweest met als gevolg een verlies van meer dan 30.000 hectare bos. De gebieden zijn gortdroog en vaak onbereikbaar. Een crash in dergelijk gebied is echt onwenselijk gezien het bijbhorende brandgevaar [lipo]. De EASA regelgeving heeft echt geen prioriteit.
 
Even los van de huidige situatie lees ik dit als 'gewoon je gezonde verstand gebruiken', geen dieren achterna zitten en goed opletten wat je doet, dan mag het gewoon. Netjes respecteren als een instantie je vraagt om niet te vliegen en anders veel plezier :)
 
In NL wordt het steeds moeilijker gemaakt om boven Natura 2000 gebieden te mogen vliegen. In veel provincies moet je al eerst een vergunning vragen om daar te mogen vliegen. Maar als ik de vereisten van de Spaanse overheid lees ligt er niets in de weg om in dat Natura .... gebied te mogen vliegen ,als je maar goed rekening houdt met het niet verstoren van dieren die daar verblijven.
Als je denkt dat je aan deze laatste eis kunt voldoen zou ik daar zeker wel gaan vliegen want je kunt er vaak mooie films maken!
 
  • Verdrietig
Waarderingen: JH54