Hoezo regelgeving?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Velko

Member
Lid geworden
12 apr 2020
Berichten
81
Waarderingsscore
15
Punten
8
Leeftijd
41
Locatie
Cothen
Hier een voorbeeld hoe het dus niet moet:

 
Hoi Velko, het zal dan straks niet meer mogen. Ik ben ook niet goed genoeg om dit soort video's te maken. Maar eerlijk gezegd heb ik er wel van genoten. Niemand uitbundig in beeld, geen binnenkijkjes in panden en huizen. Hoezo niet mogen en Google Streetview mag juist weer wel. Ja OK, die blurren van alles met hun techniek. Ik vind dat allemaal wel moeilijk om goed te begrijpen.
 
Hoi Velko, het zal dan straks niet meer mogen. Ik ben ook niet goed genoeg om dit soort video's te maken. Maar eerlijk gezegd heb ik er wel van genoten. Niemand uitbundig in beeld, geen binnenkijkjes in panden en huizen. Hoezo niet mogen en Google Streetview mag juist weer wel. Ja OK, die blurren van alles met hun techniek. Ik vind dat allemaal wel moeilijk om goed te begrijpen.

Het is een fantastisch filmpje, absoluut!
Maar ze vliegen in een No Fly Zone en CTR gebied (gecontrolleerd luchtruim). De Johan Cruijff Arena ligt zelfs onder een aanvliegroute van Schiphol!
Als ze geen ontheffing hebben gekregen, neem ik de makers van dit filmpje het zeer kwalijk dat ze dit gewoon doen. Ik zie dit als een dikke middelvinger naar de regelgeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik (en anderen) hebben bij de YouTube video al gereageerd met vragen naar legaliteit. Ik heb het zelfs nog best voorzichtig ingeklemd eigenlijk. Nog geen reactie van OP op dergelijk vragen gezien, volgens mij..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Velko
Bedankt voor je toelichting, Velko. Zover had ik er nog helemaal niet over nagedacht! Zeker niet over die aanvliegroute over de Arena.
 
  • Leuk
Waarderingen: Velko en Sjakie
Regelgeving en gezond verstand liggen vaak niet in elkaars verlengde... het is zo dat als inderdaad een vliegtuig had gevlogen waar de drone vloog (wat sowieso niet mag) dan was het zeker neergestort, of daar nou toevallig een drone vloog ja of nee!
Uitzondering is de laatste shot boven de Arena, dat was ook voor het gezonde verstand gewoon stom...
 
Regelgeving en gezond verstand liggen vaak niet in elkaars verlengde...
Dat is precies waarom er regels nodig zijn. Daarbij is ook niet iedereen verstand gegeven, laat staan gezond verstand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Janosh
Regelgeving en gezond verstand liggen vaak niet in elkaars verlengde... het is zo dat als inderdaad een vliegtuig had gevlogen waar de drone vloog (wat sowieso niet mag) dan was het zeker neergestort, of daar nou toevallig een drone vloog ja of nee!
Uitzondering is de laatste shot boven de Arena, dat was ook voor het gezonde verstand gewoon stom...

Het gaat er meer om dat ik er niet aan moet denken dat in dat gebied mijn drone er vandoor gaat...en dan maakt de hoogte echt niet uit.
 
Het gaat er meer om dat ik er niet aan moet denken dat in dat gebied mijn drone er vandoor gaat...en dan maakt de hoogte echt niet uit.

Het gebied maakt mij ook echt niet uit, ik hoop dat mijn drone er nergens vandoor gaat. ;)
 
Wat ik me nou afvroeg, misschien kunnen de dames en heren profivliegers daar hun licht overschijnen, stel dat de VVV Amsterdam zo'n filmpje van de mooie grachten wil laten maken. Als leek zie ik hier al dat er in de no-fly zone van Schiphol is gevlogen en te dicht op de woningen.

Wat moet je allemaal hebben aan diploma's en ontheffingen om de aanvraag van de VVV in te vullen?
 
Nou, dat is nogal wat..

Wat ik me nou afvroeg, misschien kunnen de dames en heren profivliegers daar hun licht overschijnen, stel dat de VVV Amsterdam zo'n filmpje van de mooie grachten wil laten maken. Als leek zie ik hier al dat er in de no-fly zone van Schiphol is gevlogen en te dicht op de woningen.

Wat moet je allemaal hebben aan diploma's en ontheffingen om de aanvraag van de VVV in te vullen?

Check Kosten volledig ROC maar eens, bijvoorbeeld.
 
Jep, dat artikel had ik al gelezen, maar dat specificeert vooral de kosten voor het behalen van je licentie (brevet? vliegbewijs? Hoe noem je dat eigenlijk?). Het zegt niets over de praktische invulling van de vlucht uit dit filmpje. Ik kan me voorstellen dat je daar een ontheffing of vergunning voor aan moet vragen? Of is dat voor een profi vlieger anders, mag je met een ROC op zak daar wel vliegen?
 
Onder bepaalde voorwaarden mag je dat met een volledig ROC inclusief de ontheffing vliegen in een civiele CTR wel, in de buitenring van de Schiphol CTR.
De voorwaarden zijn dan onder andere ook dat je naast een vliegplan ook tweerichtingcommunicatie met de betreffende verkeersleiding hebt, zodat je de aanvang, het einde en een niet-voorspeld verloop (zoals bv een fly-away) direct kunt melden bij de verkeersleiding.
Verkeersleiding is namelijn verantwoordelijk voor het gescheiden houdenvan alle luchtverkeer in gecontroleerd luchtruim en moet dus weten wat er waar vliegt. Dat is het grootste "probleem" met drones in gecontroleerd luchtruim; die zien ze niet op de radar (sommigen wel op de ADSB monitor) en ze bewegen nogal grillig in vergelijking met een regulier vliegtuig.
 
Klopt. Wij hebben als bedrijf zelf een ROC-Light opgeleide piloot en een PH-geregistreerde P4Pro, maar voor bijvoorbeeld het maken van foto's van geglazuurde bakstenen van de ventilatietorens van de Velsertunnel hebben we een derde partij ingehuurd die binnen de buitenring van de CTR van Schiphol kan/mag vliegen, en daar was ook inderdaad nog iemand bij met een busje met lange antenne en betreffende apparatuur om constant in verbinding te staan met luchtverkeersleiding indien voor wat dan ook nodig.

 
Helder, bedankt voor de linkjes, heel leerzaam. Bevestigt weer eea. En ook bedankt voor het delen van dat filmje van de Velsertunnel. Leuk om te zien. Dat is behoorlijk nauwkeurig vliegwerk denk ik zo.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app