Hoogte problemen

John Giskes

Member
Lid geworden
27 apr 2017
Berichten
54
Waarderingsscore
38
Punten
18
Locatie
Rotterdam
Website
johngiskes.nl
In mijn Dronelink waypoint missie heb ik geworsteld met de hoogtes in het vlieggebied. In mijn video kan je zien dat ik lager gevlogen heb dan de hoogte van de bomen in de route. Ik heb geprobeerd de hoogte in te schatten en de drone ingesteld op een hoogte t.o.v. het vertrekpunt, dat vertrekpunt lag op een dijk dus hoger dan de omgeving. Ik heb nu een website gevonden waarop de hoogtes van Nederland staan aangegeven met een aantal meetpunten per vierkante meter en een marge van plusminus 5 - 20 centimeter. Op dit moment is deze hoogtekaart (Actueel Hoogtebestand Nederland) actueel voor maart 2021 in de loop van maart 2022 wordt de kaart weer geactualiseerd. Lijkt mij een mooi hulpmiddel voor dronepiloten. De link naar de website is: Actueel Hoogtebestand Nederland De aangegeven hoogtes zijn t.o.v. het maaiveld (zie wikipedia voor meer uitleg)


2022-01-20 17_36_31-AHN Viewer _ AHN.png
 
Dit is handig voor als ik het gras wil maaien met mijn drone. ;)
 
Laatst bewerkt:
Twee dingen:
- de kaart geeft juist de hoogte van het “maaiveld” aan, ten opzichte van NAP, of gemiddeld zeeniveau.
- je mag i.h.a. 120m hoog vliegen. Houd je het op 100m t.o.v. Je vertrekpunt, dan kun je in 80% van NL gewoon een paar honderd meter opzij wegvliegen zonder nadenken. Misschien dat in zuid Limburg een rivierdal een verval van meer dan 20m veroorzaakt, of zo. Maar de rest van NL heeft niet zo’n extreme gradiënt.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: John Giskes
Dit is handig voor als het gras wil maaien met mijn drone. ;)
Ja grappig Sjakie maar ik denk dat het hoogtebestand heel handig is bij het programmeren van een route in bijvoorbeeld Dronelink. Die routes kan je thuis maken op je PC maar de kaart waarop je de routes maakt geeft geen hoogte aan van de elementen in de route.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet49
Ja grappig Sjakie maar ik denk dat het hoogtebestand heel handig is bij het programmeren van een route in bijvoorbeeld Dronelink. Die routes kan je thuis maken op je PC maar de kaart waarop je de routes maakt geeft geen hoogte aan van de elementen in de route.
Was een goed bedoeld geintje. Het is per definitie goed om kennis op het forum te delen, voor wie het maar nuttig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: John Giskes