Nee, de GPS informatie is daar niet nauwkeurig genoeg voor.
Dat komt dan weer doordat er misschien 4 of 5 van die 19 satellieten (bijvoorbeeld) die je "ziet" redelijk boven je staan. De rest "zie" je redelijk aan de horizon of net daarboven. Omdat GPS plaatsbepaling gebaseerd is op een atoomklok tijdsignaal dat iedere sateliet uitzendt, en het verschil in tijd tussen het aankomen van die signalen, zijn die "horizontaal" gepositioneerde satellieten prima voor een positiebepaling, maar waardeloos voor een hoogtebepaling. De satellieten die juist boven je hoofd staan, daar zit dan weer een dusdanig klein tijdsverschil tussen de signalen dat dat om die reden weer niet nauwkeurig genoeg is.
Een barometer is daar veel beter voor geschikt. De goedkoopste digitale deelt een millibar op in 1024 delen en één millibar komt overeen met 27 ft. Wat uiteindelijk neer komt op een resolutie van 1 mm. Nou zorgen trillingen en luchtstromingen voor meetfouten, maar op een 10cm nauwkeurig valt wel te meten.
Nadeel is dat die meting alleen kan ten opzichte van een nulwaarde die ingesteld wordt bij het opstarten (is daarmee ground level). Als je de lokale luchtdruk nog zou kunnen invoeren, dan zou je hoogte kunnen meten ten opzichte van gemiddeld zeeniveau. Zo gebeurt dat in vliegtuigen.
In theorie komt de praktijk overeen met de theorie