Hoogtemeting

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Vanden Berg Guido

Active Member
Lid geworden
29 dec 2018
Berichten
329
Waarderingsscore
76
Punten
28
Leeftijd
80
Locatie
Kessel Belgie
Hallo
ik heb een vraag die me al een tijdje bezig houdt, hoe gebeurd namelijk de hoogte meting van een Mavic mini,
voorbeeld :
ik sta op een heuvel van +/- 600 Mt start de Mini en stijg hoger dan opstarthoogte van 1,5 mt v.b. 10 mt en ga vliegen boven de vallei die 600 mt lager ligt, wat gebeurd er dan ?, blijft het toestel op dezelfde hoogte vliegen of dondert ie naar beneden naar de 10 mt ?, ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd uit schrik dat het fout loopt,maar hoe gebeurd dus die hoogte meting van het toestel, ik kan mij niet voorstellen dat de twee sensoren onderaan de capaciteit hebben die hoogte te controleren.
 
De hoogtemeting is via een ingebouwde barometer.
Dus toont dan een relatief nulpunt bij het starten. Je staat op een heuvel van x aantal meter en je vliegt dan over de 'vallei'., en je daalt bv 200m, ja, dan gaat ie negatief.
Zelf al meegemaakt ter hoogte van Rode en Zwarte berg.

Uit mijn A2 voorbereiding. > De luchtdruk neemt af met 100mbar per 1000m > Dit tot 4000m.

> effe opgezocht; Dit is het antwoord van een DJI medewerker op dezelfde vraag op het DJI forum : '

Hello and good day. Thank you for reaching out and for the inquiry. With regards to this matter the DJI Mavic Mini's altitude measured using a barometer device on the drone. The barometer is zeroed at launch, so the display simply shows the drone's altitude above the point at which you launched. In addition, the altitude is calculated by an on board barometer that detects pressure and measures the difference from when it was launched to where it is now. Thank you.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
Thx, Empie, ik dacht dat het via GPS werkte die dan rekening hield met de hoogtelijnen welke men terug vindt op de zogenaamde Stafkaarten.
 
Vreemd dat dit op basis van barometer gebeurd. Waarom geen GPS? GPS is toch iets nauwkeuriger dan een Barometer.

Vanaf homepoint weet GPS toch hoeveel boven of onder je homepoint vliegt.

Maar dit zet wel een interessante vraag zoals Guido al opmerkt:

ik sta op een heuvel van +/- 600 Mt start de Mini en stijg hoger dan opstarthoogte van 1,5 mt v.b. 10 mt en ga vliegen boven de vallei die 600 mt lager ligt, wat gebeurd er dan ?, blijft het toestel op dezelfde hoogte vliegen of dondert ie naar beneden naar de 10 mt ?, i

Als je dan dus over dat dal/die vallei vliegt, dan schendt je daarmee alle regels (je vliegt 600 meter boven grondniveau als loodrecht gemeten van Drone naar vaste aarde)

Als ik uit ga van volgende tabel dan mag je op die manier >120 meter boven grondniveau vliegen.

Let vooral op: 'Bij een C0 klasse Drone moet de maximale bereikbare hoogte boven de opstijglocatie beperkt zijn tot 120 meter'

Wellicht mis ik wat en zie de reacties daarop gaarne tegenmoet.

1617031256395.png
 
IMG_3530.JPG
we zijn meer bezig tegenwoordig met de droneregels dan met het vliegen van een drone.
Zie hier de easa regels mbt hoogte


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ho Eric,

Ja, dat lijkt me idd zoals het zou moeten gaan.

Eric> 'Zie hier de easa regels mbt hoogte'

De link mist.

Echter de tabel spreekt dat tegen (quote van Wiebe) aangezien die zegt : De maximale bereikbare hoogte boven de opstijglocatie beperkt zijn tot 120 meter'

1617034115848.png
Dan blijft idd de vraag van Guido:

ik sta op een heuvel van +/- 600 Mt start de Mini en stijg hoger dan opstarthoogte van 1,5 mt v.b. 10 mt en ga vliegen boven de vallei die 600 mt lager ligt, wat gebeurd er dan ?, blijft het toestel op dezelfde hoogte vliegen of dondert ie naar beneden naar de 10 mt ?

Mini 2 kun je instellen op maximaal 500 meter dus wie zegt wat er gaat gebeuren?
 
Om alle misverstanden te vermijden, ( waarop het hier nu lijkt ), is die 600 mt een louter hypothetische vraag, het kan ook vanop een kerktoren of een hoog appartementsgebouw zijn vertrekkende vanop het terras, dus eerst 1,2 mt ( automatisch ingestelde hoogte ) dan over de rand en b.v. naar 30mt hoogte.
ik heb het hier bij mij zonet geprobeerd en er gebeurd niets, de drone blijft mooi hangen waar ik hem breng !!!, wat is het nu barometrisch of via GPS, wie weet het ????.
Ik vermoed barometrisch zoals eerder gesuggereerd, vermits de luchtdruk op ( hpa ) op 1;2 mt boven terras dezelfde is als 10 mt verder maar dan over de terrasrand dus 1,2 mt plus 30 mt appartementshoogte.

Guido
 
Laatst bewerkt:
Het is zeker barometrisch. En 120m AGL. Dus als je op een bergplateau zou staan van bv 1500m. Dan vlieg je daar 1500m+120m hoog.
 
Guido> 'ik sta op een heuvel van +/- 600 Mt start de Mini en stijg hoger dan opstarthoogte van 1,5 mt v.b. 10 mt en ga vliegen boven de vallei die 600 mt lager ligt, wat gebeurd er dan ?, blijft het toestel op dezelfde hoogte vliegen of dondert ie naar beneden naar de 10 mt ?'

Het maakt niet uit hoe die hoogteinstelling vastgesteld wordt.

Het gaat erom wat er gebeurd als je een Drone op b.v. 600 meter op laat en dan over een veel lager gelegen gebied vliegt.

Mijn eerdere post en die van Erwin lijken elkaar tegen te spreken (ook al hebben wij de regels niet bedacht)

Om alle misverstanden te vermijden, ( waarop het hier nu lijkt ), is die 600 mt een louter hypothetische vraag, het kan ook vanop een kerktoren of een hoog appartementsgebouw zijn vertrekkende vanop het terras, dus eerst 1,2 mt ( automatisch ingestelde hoogte ) dan over de rand en b.v. naar 30mt hoogte.
ik heb het hier bij mij zonet geprobeerd en er gebeurd niets, de drone blijft mooi hangen waar ik hem breng !!!, wat is het nu barometrisch of via GPS, wie weet het ????.
Ik vermoed barometrisch zoals eerder gesuggereerd, vermits de luchtdruk op ( hpa ) op 1;2 mt boven terras dezelfde is als 10 mt verder maar dan over de terrasrand dus 1,2 mt plus 30 mt appartementshoogte.

Guido
 
Volgens de regels en volgens het schema van hierboven moet je dan als je boven de vallei gaat vliegen dalen naar 120m boven grondniveau. Is dan wel behoorlijk lastig als je vanop de hoogte vertrekt. En ja niet vergeten dat je VLOS moet vliegen. Ook heel gevaarlijk bij het wegvallen vd connectie. Het RTH punt klopt dan ook niet echt meer. Zag zo’n discussie passeren over mensen die vliegen in en door canyons.
 
Geachte collega's drone piloten, bedankt voor de reacties, het is dus wel degelijk door de ingebouwde barometer dat de hoogte wordt bepaald of aangehouden, daartegenover staat dat die hoogte veranderlijk is door een schommelende luchtdruk.
 
Laatst bewerkt:
OK, je begrijpt je eigen vraag dus niet meer hetgeen compleet los staat hoe hoogtemeeting bij Mini/Mini2 bepaald wordt.

Guido> 'ik sta op een heuvel van +/- 600 Mt start de Mini en stijg hoger dan opstarthoogte van 1,5 mt v.b. 10 mt en ga vliegen boven de vallei die 600 mt lager ligt, wat gebeurd er dan ?, blijft het toestel op dezelfde hoogte vliegen of dondert ie naar beneden naar de 10 mt ?'
 
Zorbat, ik begrijp ze wel en zelfs met een voorbeeld vanuit mij eigen woonplaats een appartementsgebouw; de drone blijft gewoon hangen boven de begane grond de starthoogte plus appartementshoogte, zoals vermeld uit m'n antwoord hierboven.
 
Ik geef het op aangezien ik geen snars begrijp wat je nu weer zegt Guido. Sorry.
 
Het startpunt ,dus waar je opstijgt geeft de drone aan als nulpunt(0meter). Dus als je op n berg van 500 meter staat kan je dus nog 120 meter hoger vliegen. Als je van het startpunt naar beneden vliegt het dal in, bv 100 meter , dan geeft de parameter -100 meter aan. Als je de rth setting op 70 meter hebt gezet, zal hij vanaf -100 meter , dus 170 meter stijgen voordat ie horizontaal terugvliegt. Maw de drone berekent de hoogte vanaf het punt waar je hem laat opstijgen. Dal in vliegen - en naar boven + meters in het display



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het gaat erom wat er gebeurd als je een Drone op b.v. 600 meter op laat en dan over een veel lager gelegen gebied vliegt.
En als je dan omlaag het lager gelegen gebied in vliegt, spreek je dan van hoogte of van laagte. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
ik heb deze morgen de proef op de som genomen als volgt:

de Drone opgestegen van op mijn terras dat op derde verdieping van een appartementsgebouw +/- 15mt daar, de hoogte aanduiding op terras ( meting op display ) was 10mt, ik stuurde de drone over de reling tot boven de begane grond en de hoogte aanduiding BLEEF 10mt alhoewel dat 10mt plus 15mt moest aanduiden dus 25mt( hoogte aangegeven op display van smartphone ), gevolg als je op een hoogte start van v.b.100mt plus extra 10mt starthoogte en je vliegt over de kloof van 100mt blijft de drone 10mt aangeven.
Dus de vlieghoogte wordt bepaalt door Barometrische sensor in de drone en niet door een berekening van vlieghoogte drone tot de grond.
Mijn vraag wat bepaald de vlieghoogte => de barometer punt
 
Het enige wat je met GPS doet is je eigen locatie t.o.v. die satellieten bepalen, hier komt verder helemaal geen grondhoogte of hoogte t.o.v. aarde bij kijken.
ALS je puur op GPS zou vliegen, wordt dus je initiële positie als 0 geregistreerden vanaf daar gaat de GPS tellen.

STEL dat je de daadwerkelijke hoogte t.o.v. de grond wil weten, dan heb je een "heightmap" van de hele wereld (of de regio) nodig, dit kost gewoon opslag en daarnaast processing power die je liever niet verspild aan zoiets overbodigs. Ik denk dat bijna geen enkele drone dit aan boord heeft, meer voor professionele toepassing/militair/luchtvaart.

Met een barometer is het een stuk simpeler, over een periode van een uur zit er bijna geen verandering in luchtdruk (niet in de ordegrootte waar je hoogteverschil mee meet), daarnaast kan je luchtdruk dus wel gebruiken om de kolom lucht boven je te bepalen, dit geeft je dan een relatief nauwkeurige "echte" hoogte inschatting ten opzichte van zeeniveau.

Daarnaast is het sneller, je bent niet afhankelijk van externe factoren (GPS), de drift kan soms vrij hoog zijn maar is een relatief klein probleem wanneer je bij elke take-off een eiking doet en niet te lang vliegt (omdat luchtdruk dus wel veranderd), maar dan heb je het over uren.
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone
GPS is ook veel onnauwkeuriger voor hoogte, en beter voor positie lattitude en longitude, barometer is gewoon nauwkeuriger.
 
het enige wat ik vaststel is dat je wanneer je start vanop een plateau en stijgt naar b.n 50mt en daarna over een kloof of ravijn van vb 100mt diep vliegt de blijft de hoogtemeter op de display steeds 50mt aanduiden ipv de starthoogte van 50mt plus de diepte van de kloof vb100mt, de display geeft de 150mt niet aan. Men moet dus oppassen in bepaalde gevallen met max vlieghoogte van 150mt.