Hoogtemeting

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Dat is omdat opstijgpunt = 0 = barometer ijk punt. Als je de echte afstand tot de grond wil weten zou er een extra afstands sensor onder de drone moeten zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Als ik de tekening goed begrijp zou de drone dus het heuvelachtig landschap volgen op en neer om 120 mt en dan plus 15m bijstellen voor de windmolen, ik denk dat dit geld voor geavanceerdere modellen done's, mijn Mini doet dit in elk geval niet tenzij ik het handmatig bijstel.
 
Niet verkeerd begrijpen hé... Dat is wat ik eerder had vermeld het moeilijke in dit geval... Je mag AGL > Above Ground Level, dus letterlijk boven de grond waarop je staat NIET hoger dan 120m. Dus als je bv in ik zeg maar Zwitserland ergens op een berg staat van bijvoorbeeld 1000m hoog. En je vliegt het dal in, dan moet je eigenlijk cru gezegd de helling naar beneden van op grondniveau max 120 hoog blijven volgen. Jouw drone doet dit NIET zelf, je moet zelf bijsturen. Ook niet vergeten dat dit probleem gedeeltelijk zichzelf oplost doordat je VLOS moet vliegen... En na een paar 100m zie je jouw mini toch niet meer.
Nu hypothetisch en tegen de regels in. Je zou perfect technisch haalbaar met het vb van hierboven rechtdoor op dezelfde (1000m) starthoogte over dat dal kunnen blijven vliegen waar dan 1000m lager een dorpje ligt. Boven dat dorpje vliegt een sportvliegtuig op 350m hoogte... (boven de begane grond) Jij vliegt dan 1000m boven de begane grond. Ja, wat dan...
 
  • Leuk
Waarderingen: kwabratseur
En het mooie is: voor een drone is een hoogtemeter niet eens verplicht.
Het moet dus goed genoeg zijn dat de bestuurder inschat hoe hoog hij/zij met de drone vliegt...
 
Hoogte meter volgen dus en continu bijstellen onder de 120 mt blijven, veel uitleg verkregen door iedereen maar de vraag was wat bepaald de hoogte of hoe wordt ze gemeten het antwoord is in ieder geval gegeven ; de ingebouwde barometrische sensor.
 
  • Leuk
Waarderingen: kwabratseur
Hoogte meter volgen dus en continu bijstellen onder de 120 mt blijven, veel uitleg verkregen door iedereen maar de vraag was wat bepaald de hoogte of hoe wordt ze gemeten het antwoord is in ieder geval gegeven ; de ingebouwde barometrische sensor.
En de meting vindt relatief t.o.v. je startpositie plaats. Dan heb je het antwoord in alle volledigheid.
Oh ja, en je drone valt niet ineens naar beneden. ; )
 
Ter illustratie van alles van hierboven. Check vooral de hoogte aanduiding. En wat er kan mislopen met een safety - nood RTH in zo'n geval.
 
Goede waarschuwing ook rond 8:00, 'lower altitude immediately and return to home'. o_O
 
"De luchtdruk neemt af met 100mbar per 1000m" dat is wel een hele grove benadering en de onjuiste eenheid, preciezer: 1000 m = 3281 ft, luchtdruk verandert 27 ft/hPa. Dus voor 1000 m: 3281 ft / (27 ft/hPa) = 121.5 hPa

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
GPS verticaal is zeer onnauwkeurig, tenzij het een SBAS enabled GPS is die SBAS satellieten (in europa EGNOS, in US WAAS) ontvangt.

GPS verticale nauwkeurigheid is 75 m (!), met SBAS correctie 2 m.

(edit: betere terminologie, SBAS = Satellite Based Augmentation System, WAAS is daar een voorbeeld van, maar wordt zeker door Amerikanen vaak gezien als de juiste term omdat dat hun SBAS systeem is)
 
Laatst bewerkt:
GPS is een specific soort GNSS (Global Navigation Satellite System), specifiek het van oorsprong "Navstar GPS" van/voor het Amerikaanse leger.

Er zijn er meer:
Galileo (Europa)
GLONASS (Rusland)
Beidou (China)

GPS verticaal is zeer onnauwkeurig, tenzij het een WAAS enabled GPS is die WAAS satellieten (in europa EGNOS) ontvangt.

En er zijn inderdaad andere versies of ondersteunende systemen (zoals WAAS/EGNOS), waarvan ik eerlijk gezegd niet precies weet van wie die zijn, wat de specs/de doelen precies zijn, en bij welke GNSS ze samen te gebruiken zijn (alleen GPS, of meerdere?).

Veel electronica met plaatsbepaling doet dat vaak met een GNSS chip die een of meerdere systemen ondersteunt en daarmee zijn beste plaatsbepaling uitspuugt.

Check even de specs van je specifieke drone als het precies wilt weten, maar als amateur dronevlieger doen dit soort zeer specifieke technische details er doorgaans weinig toe.

Wees je er vooral goed van bewust wat de (on)mogelijkheden van een GNSS systeem zijn en waar je drone zou gaan doen als de ontvangst van de betreffende signalen minder dan optimaal is, hoe je dat kunt zien, en wat je dan zou moeten doen.
 
...

En er zijn inderdaad andere versies of ondersteunende systemen (zoals WAAS/EGNOS), waarvan ik eerlijk gezegd niet precies weet van wie die zijn, wat de specs/de doelen precies zijn, en bij welke GNSS ze samen te gebruiken zijn (alleen GPS, of meerdere?).

...

Er bestaan de volgende SBAS systemen:
  • EGNOS (Europa)
  • WAAS (US/Canada)
  • MSAS (Japan)
  • GAGAN (India)
  • SDCM (Rusland, nog niet beschikbaar)
Alleen EGNOS en WAAS leveren de gegarandeerd extra verticale nauwkeurigheid. (2 m ipv 75 m)
Het gaat om geostationaire satellieten die een correctie signaal uitzenden naar alle GPS (GNSS) ontvangers de daarvoor geschikt zijn. Het signaal wordt gegenereerd door grondstations waarvan de positie exact bekend is en het gewone GPS (GNSS) signaal ontvangen inclusief de fouten onder andere veroorzaakt door de atmosfeer. Daarmee kunnen die fouten dan worden gecorrigeerd.
Aangezien het om geostationaire satellieten gaat, dus op een vaste stand en afstand boven de evenaar,, kan je hier alleen de EGNOS satellieten ontvangen, mits het zicht op de zuidelijke hemel goed is.

Voor zover ik weet werkt het in ieder geval samen met het oorspronkelijk NavStar GPS en Galileo.

Maar veel hangt af van de spec van de ingebouwde GPS ontvanger. Zoek dan op 'SBAS' of 'WAAS'.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en kwabratseur