Hoop op meer kennis en leuk contact

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Kinsella

Member
Lid geworden
5 jan 2023
Berichten
34
Waarderingsscore
16
Punten
8
Locatie
‘s-Hertogenbosch
Hoi. Ik ben Frank en keinieuw hier. Met mijn 67 vermoedelijk een van de ouderen op dit forum maar dat maakt mijn enthousiasme over de ambities in het leren vliegen met een drone er niet minder om.

Half december een DJI Mini 2 Fly More Combo aangeschaft en er nog niet veel mee gevlogen. Hooguit drie kwartier. Feestdagen met een hele nare donkere wolk I.v.m. onverwacht sterfgeval in de familie, werk (ja officieel met pensioen maar werk nog steeds met veel plezier in 2 eigen bedrijfjes) en het weer waren nare tot voorspelbare struikelblokken.

De ene keer dat ik er wel mee vloog, beviel erg goed al was er ook een ‘maar’. De mini was al snel goed te besturen. Ik had me dan ook goed voorbereid en diverse leuke en goede tutorials op YouTube bekeken. Maar ik kreeg ook last van ‘vliegangst’. De bibberitus om ergens tegen aan te knallen. Ik had vreemd genoeg ook wat last van hoogtevrees, maar verder nam mijn enthousiasme voor de drone alleen maar enorm toe. Geweldige camera aan boord. Al concludeerde ik wel snel dat een DJI Mini 3 Pro voor mij vermoedelijk beter was geweest met zijn object detectie in de drone. Over het hoofd gezien bij de mini 2.

Er is echter ook een grote teleurstelling: ik ontdekte pas na aankoop dat er bij mij in de buurt, Den Bosch, nogal wat vliegrestricties zijn. Ik woon aan de Maasdijk, maar mag daar helemaal niet vliegen omdat de Maas bij Den Bosch permanent door de luchtmacht wordt gebruikt voor oefenvluchten en schijnaanvallen op de Hedelse Maasbrug waar ik hemelsbreed 500 meter vandaan woon. In de buurt van Den Bosch zijn meerdere permanente nofly zones zoals het stadje Vught en het prachtige natuurgebied daar in de buurt. Er geldt een volledig verbod vanwege de EBI en haar gasten Redouan Taghi en Willem Holleeder plus nog wat meer geboefte. Ik moet me nog wat meer in de vliegrestricties verdiepen maar vooralsnog word ik er niet blij van. Hopelijk kunnen jullie mij de komende tijd een beetje op weg helpen.
Tot spoedig
 
Hahaha, een dronepiloot met vliegangst en hoogtevrees. Die is leuk.
Ik snap goed wat je bedoelt. Zoek de ruimte op (geen obstakels) en wil niet te snel van alles. Leer je drone kennen. Dan komt het wel goed.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo en Kinsella
Paar tips:
De juiste houding voor het vliegen is: plannen, goed voorbereiden, en risico's vermijden.
klik dus op de godrone kaart op de rode en blauwe gebieden en lees de notam toelichting. Vaak zijn het restricties die in de toekomst liggen of alleen maar op bepaalde tijdsintervallen van kracht zijn.
Dito qua voorbereiding: gebruik google maps en godrone om leuke plekjes te zoeken
Qua obstakeldetectie: Ik vind dat obstakeldetectie een "last resort" is. Bij wijze van spreken: je moet zodanig vliegen dat de obstakeldetectie niet eens wordt aangesproken. Dus met de mini 2 leer je dat een ongeluk in een zeer klein hoekje zit. De norm is: voorzichtigheid en risicomijding - en niet de spektakelvideo's die je vaak aan kan treffen.

Dus tot nu toe doe je het goed.
 
Welkom op het forum, Frank. Ik denk dat je met je 67e lang niet de oudste bent op het forum, ik zie wel vaker aanmeldingen van enigszins seniore dronepiloten ;)

Wat @Dieseltijger zegt: obstakeldetectie is eigenlijk vooral bedoeld om je te behoeden voor de gevolgen van riskant vlieggedrag. Beter orienteer je je goed om de omgeving voordat je gaat vliegen en houd je tijdens de vlucht de drone goed in de smiezen. Dit alles onder de term 'situational awareness'.

Ik snap je frustratie mbt no-flyzones. Dat is nu eenmaal een ding waar je als dronevlieger snel tegenaan loopt, zeker in de Open categorie. Maar er zijn heus wel plekken waar je je drone lekker kunt oplaten. Je stoort er niet snel andere mensen mee, zo weinig geluid maakt de Mini 2, dat scheelt.

Verder zou je voor vliegtips en tips mbt fotografie/film eens naar één van mijn boeken kunnen kijken: Boeken | Dronewatch

Veel succes gewenst en hopelijk tot snel op het forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet49 en Kinsella
Welkom Frank.

K kom zelf ook al in de buurt qua leeftijd ;)
Gewoon lekker vliegen.. oefening baart kunst en de camera laat je mooie beelden vanuit de lucht zien. Zelfs ik heb t geleerd na een hersen infarct die k heb gehad en de beperkingen die ik nog heb..k geniet er enorm van.
Ook het later in alle rust en tijd terugkijken achter de pc en er een mooie compilatie van maken met de juiste muziek eronder... in alle rust.. heerlijk!

Geef je gelijk wat betreft de beperkingen waar je mag vliegen maar t wijst zich wel.
K vlieg alleen zelf nog te weinig... komt wel weer.

Succes en laat eens wat beelden zien zou k zeggen
 
  • Leuk
Waarderingen: Kinsella
Welkom op het forum, Frank.
Gewoon veel oefenen op een grote open vlakte en stap voor stap verder gaan.
We kennen allemaal de “frustraties” van de NFZ, maar er blijven in/rond Den Bosch voldoende plekken over waar je wel mag vliegen.
Aanstaande maandag en dinsdag even niet vanwege een TRA, maar daarna zou je bijv. eens kunnen vliegen bij het Engelse Gat, Engelermeer (deels), Noorderpark, Ertveldplas (deels), Prins Hendrikpark, Oosterplas en Zuiderplas.
Met een beetje voorbereiding en kennis van de NOTAM’s zijn er best wel mogelijkheden.
Voor wat duidelijkere uitleg van de NOTAM’s zou je eens kunnen kijken op Aeret kaartviewer, maar voor handhaving houdt men de GODrone app aan.
Voor het weer kan je bijv. gebruik maken van de UAV Forecast app (gratis account aanmaken)
Wel even zelf de gewenste instellingen invoeren.

Veel vliegplezier.


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Kinsella
Welkom op het forum, Frank. Ik denk dat je met je 67e lang niet de oudste bent op het forum, ik zie wel vaker aanmeldingen van enigszins seniore dronepiloten ;)

Wat @Dieseltijger zegt: obstakeldetectie is eigenlijk vooral bedoeld om je te behoeden voor de gevolgen van riskant vlieggedrag. Beter orienteer je je goed om de omgeving voordat je gaat vliegen en houd je tijdens de vlucht de drone goed in de smiezen. Dit alles onder de term 'situational awareness'.

Ik snap je frustratie mbt no-flyzones. Dat is nu eenmaal een ding waar je als dronevlieger snel tegenaan loopt, zeker in de Open categorie. Maar er zijn heus wel plekken waar je je drone lekker kunt oplaten. Je stoort er niet snel andere mensen mee, zo weinig geluid maakt de Mini 2, dat scheelt.

Verder zou je voor vliegtips en tips mbt fotografie/film eens naar één van mijn boeken kunnen kijken: Boeken | Dronewatch

Veel succes gewenst en hopelijk tot snel op het forum.
Dag Wiebren
Dank voor de reactie. Ik heb jouw boeken bekeken. Maar zag dat ze al vijf en zeven jaar oud zijn. Zijn ze nog wel actueel. Het gaat immers hard met de Drone ontwikkelingen en regels. Ik heb echt interesse maar wil wel weten of de huidige generatie drones wel aan bod komt.
Groet
Frank
 
Dat is niet te doen natuurlijk. Ik heb via de bibliotheek de hand gelegd op het exemplaar waarin het maken van video's is uiteengezet. Zeer lezenswaardig.
 
Hoi Frank,
Welkom op het forum! Ik woon een paar honderd meter verderop op de Maaspoort en vlieg regelmatig bij de Maas en Hedelsebrug. Zoals al genoemd is de kaart van Aeret een stuk duidelijker. Zo is de NOTAM die hoort bij het kronkelende paarse vlak dat je nu ziet boven de Maas alleen van kracht op 25-1 van 18:00-21:00. Je kan in die uren dus wat Chinooks en Apaches verwachten.. De NOTAM die hoort bij het paarse vlak dat met een liniaal is getrokken geldt van maandag - vrijdag van 7:00 - 15:45 en is dus in het weekend niet van kracht. Daar mag je met cat. A1/A2 tot 30 meter hoogte vliegen als hij van kracht is.
Veel veilig vlieguren gewenst!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kinsella
Hoi Frank,
Welkom op het forum! Ik woon een paar honderd meter verderop op de Maaspoort en vlieg regelmatig bij de Maas en Hedelsebrug. Zoals al genoemd is de kaart van Aeret een stuk duidelijker. Zo is de NOTAM die hoort bij het kronkelende paarse vlak dat je nu ziet boven de Maas alleen van kracht op 25-1 van 18:00-21:00. Je kan in die uren dus wat Chinooks en Apaches verwachten.. De NOTAM die hoort bij het paarse vlak dat met een liniaal is getrokken geldt van maandag - vrijdag van 7:00 - 15:45 en is dus in het weekend niet van kracht. Daar mag je met cat. A1/A2 tot 30 meter hoogte vliegen als hij van kracht is.
Veel veilig vlieguren gewenst!

Ha Tom
Leuk een wijkgenoot tegen te komen. Ik ben intussen idd een stuk verder met het herkennen van gebieden met vliegrestricties en gelukkig valt het gebied rond de Maas nog mee i.t.t. wat ok aanvankelijk dacht. In de uiterwaarden zit veel mooi wild. Reeën, konijnen, hazen, bevers en vorig jaar is er zelfs een wolf doorheen gekomen, die zich in Bokhoven en Engelen heeft vergrepen aan meerdere schapen. Zou mooi zijn om een wolf te signaleren, maar die kans is wel nihil natuurlijk.

Ik word er intussen steeds handiger in. En het enthousiasme neemt navenant toe. Met de regels is het juist in de regio Den Bosch wel te doen heb ik intussen ontdekt. Je zult in Tilburg of Eindhoven wonen. Daar mag je nog geen meter de lucht in. Om over een hele lange corridor van Grave tot Eersel, Valkenswaard en Venray maar te zwijgen. Dit ivm de militaire vliegbases in Volkel en de Peel en Airport Eindhoven. Dan valt het hier nog mee, al is en blijven Vught, Het Bossche Broek en vooral de Moerputten natuurlijk een bittere tegenvaller.

Moet ook nog de eerste eigenwijze handhaver tegenkomen. Vriend van mij was minder gelukkig. Die vloog op de Pettelaarse Schans bij het Provinciehuis en kreeg een bon omdat hij in de buurt van een overheidsgebouw vloog. Hij bleef daar nog een paar honderd meter vandaan maar ze waren onwrikbaar. Hij mocht blij zijn dat zijn drone niet werd afgenomen zeiden ze nog lachend.

Wellicht komen we elkaar eens tegen. Er komen een paar droge dagen aan met ook nog eens weinig wind. Ik denk dat ik het eens in de uiterwaarden ga proberen.
Dank voor jouw gewaardeerde reactie.
Frank
 
Image1673986968.775657.jpgIMG_1683.JPG
“Moet ook nog de eerste eigenwijze handhaver tegenkomen. Vriend van mij was minder gelukkig. Die vloog op de Pettelaarse Schans bij het Provinciehuis en kreeg een bon omdat hij in de buurt van een overheidsgebouw vloog. Hij bleef daar nog een paar honderd meter vandaan maar ze waren onwrikbaar. Hij mocht blij zijn dat zijn drone niet werd afgenomen zeiden ze nog lachend.”

Deze zou ik wel gaan aanvechten.
Zowel op GoDrone als op Aeret staat het provinciehuis niet als NFZ aangegeven.
Dus hebben de heren handhavers geen poot om op te staan.

Heb hier zelf ook gevlogen om de Brabantse vlag die op het provinciehuis geprojecteerd werd te filmen.



Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Welkom Frank! Ik ben ook nog druk in de leerfase met de Mini. Neem de tijd, oefening baart kunst en geniet er van.
 
Dus hebben de heren handhavers geen poot om op te staan
Was het maar zo simpel. Naast de zoneringskaarten zij er nog meer regels, waaronder:
"

Verboden gebieden voor alle luchtvaartuigen​

Op een aantal plekken in Nederland mag met geen enkel luchtvaartuig worden gevlogen. Dit mag niet boven:

  • overheidsgebouwen;
  • paleizen en gebouwen van het koninklijk huis;
  • militaire (oefen)terreinen;
  • evenementen of andere tijdelijk afgezette gebieden;
  • beschermde natuurgebieden boven de Waddenzee;
  • sommige Natura 2000-gebieden.
Het zou natuurlijk wel handig zijn als die ovwrheidsgebouwen ook als NFZ op Godrone zouden staan. Militaire terreinen en natura2000 gebieden staan er wel op.


En dan heb je ook nog het lijstje:

U mag met drones met een laag risico niet vliegen boven:
  • wegen met een snelheidslimiet van boven de 60 kilometer per uur;
  • spoorlijnen;
  • gebieden rond luchthavens;
  • helikopterplatforms bij ziekenhuizen;
  • hoogspanningskabels;
  • drinkwatergebieden; (niet op godrone gemarkeerd)
  • grote zeehavens;
  • bedrijven met gevaarlijke stoffen (wel op godrone gemarkeerd)
  • beveiligde terreinen