Phantom 2 "Hopelijk toch geen Fly Away??!!"

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BonAerials

Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
47
Waarderingsscore
15
Punten
8
Locatie
Bonaire, Caribbean Netherlands
Hallo allemaal,

Ik zag dat er nog geen topic was voor de Phantom 1/2 dus dacht ik meteen aan een "avontuurlijke" vlucht van afgelopen weekend met m'n Phantom 2 Vision Plus (P2V+).

Zat even op een afgelegen veldje wat te oefenen met m'n P2V+ en mijn jongste zoon (4) wilde ook even de "kwatkopter" vliegen (onder mijn scherpe toezicht). Hij was zeer enthousiast en begon aan alle sticks en schakelaartjes te trekken waardoor in een oogwenk mijn P2V+ weg vloog. Daar het op Bonaire altijd waait ging de "fly-away" zeer snel. Ik zette alle zeilen bij om de quad terug te krijgen en zag in de verte nog net wat LED signalen. Ik keek naar mijn transmitter en zag dat de S1 schakelaar van GPS naar ATTI was gegaan waardoor ie wel op dezelfde hoogte kon blijven echter niet kon blijven hoveren. Meteen terug op GPS en God dank bleef ie stil hangen. Ik had nog net genoeg batterij over om 'm binnen te halen. Pfff!!! Weer een ervaring rijker.

Moraal van het verhaal: Laat een klein kind niet aan je copter komen. ;)
Indien iets soortgelijks gebeurd check dan eerst de S1 en S2 schakelaars voordat je alle moeite doet om handmatig je copter terug te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie en Rediwed
Ik keek naar mijn transmitter en zag dat de S1 schakelaar van GPS naar ATTI was gegaan

Dit is dus eigenlijk geen fly-away. Daar je eigenlijk nog volledige controle over de drone had kan je hierbij niet spreken van een Fly-Away. Wat er gebeurde was de normale response van de drone bij het omhalen van de schakelaar. Bij een fly-away vliegt de drone zelf (of door sterke wind) een willekeurige kant op. Mocht de drone wegvliegen door het afgaan van een bepaalde routine in de programmatuur in de drone zelf kun je dit "override" door de S1 (de linker) schakelaar even over te halen en weer terug te zetten (bijvoorbeeld bij RTH scenario's). Dit werkt niet alleen bij de phantom 2, maar ook bij de phantom 3 (alle modellen). Ik weet niet of dit ook bij de Phantom 1 of 4 werkt.

Zat even op een afgelegen veldje wat te oefenen met m'n P2V+ en mijn jongste zoon (4) wilde ook even de "kwatkopter" vliegen (onder mijn scherpe toezicht).
Mijn broertjes (beide 10 jr.) zeggen altijd dat ze willen vliegen met de "dwooone" :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arie Kruijer en Sjakie
Dit is dus eigenlijk geen fly-away. Daar je eigenlijk nog volledige controle over de drone had kan je hierbij niet spreken van een Fly-Away. Wat er gebeurde was de normale response van de drone bij het omhalen van de schakelaar. Bij een fly-away vliegt de drone zelf (of door sterke wind) een willekeurige kant op. Mocht de drone wegvliegen door het afgaan van een bepaalde routine in de programmatuur in de drone zelf kun je dit "override" door de S1 (de linker) schakelaar even over te halen en weer terug te zetten (bijvoorbeeld bij RTH scenario's). Dit werkt niet alleen bij de phantom 2, maar ook bij de phantom 3 (alle modellen). Ik weet niet of dit ook bij de Phantom 1 of 4 werkt.


Mijn broertjes (beide 10 jr.) zeggen altijd dat ze willen vliegen met de "dwooone" :)

Ik heb de titel enigzins aangepast.
S1 is de rechter schakelaar (bij de P2V+)... Heb ook nooit begrepen dat rechts S1 zit en links S2... Wellicht omdat Chinezen van rechts naar links schrijven/lezen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me voorstellen dat je dan het zweet op de rug hebt staan. Gelukkig was dit niet écht een probleem, en kon je zo de controle weer terug krijgen. Hier zie je ook maar weer het grote belang van aandachtig de handleiding lezen. Er zijn mensen die dat niet zo nauw nemen, en in zo'n situatie niet weten wat ze moeten doen. En dan is hij zo weg.
Ik heb heel veel gelezen over echte fly-away's. Mensen die hun drone ineens vol gas naar de horizon zien vertrekken zonder enige reden. Volgens mij voel je dan je hart bonken tot in je keel.
 
Hahaha, mooi verhaal
 
Gelukkig je drone weer terug! Anders dure vakantie :p