Hulp bij Notam

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

bnwgraaf

Active Member
Lid geworden
6 jan 2020
Berichten
105
Waarderingsscore
44
Punten
28
Leeftijd
50
Locatie
Kaatsheuvel
Ik had deze vraag gedeeltelijk in de post over regelgeving in Europa gezet, maar dat gaat meer over drone regels en vakantie. Ik haal mijn vraag nu maar over naar hier.

Ik heb o.a. DIT artikel gelezen over NOTAMs en ik begrijp dat we er als drone vliegers soms mee te maken kunnen hebben.

Ik zit momenteel in Duitsland en via de Droniq app zag ik dat er sinds gisteren een notam op een groot deel van Duitsland afgegeven is die loopt tot en met 4 november.
Ik heb echter geen idee in hoeverre ik hier ook rekening mee moet houden.

Via Google kwam ik op de volgende twee notams in het gebied waar ik zit.

B0913/21
B1043/21

Als ik het goed begrijp gelden die vanaf de grond tot oneindige hoogte.
Het is van toepassing in een gebied met een straal van 197 nautical miles (ongeveer 365 km?).

Maar wat is nu precies het onderwerp en zijn er extra restricties voor drone vliegers?
Is er ergens meer uitleg te vinden over de inhoud van een dergelijke notam?
 

Bijlagen

  • Screenshot_2021-08-05-11-05-00-700_de.droniq.droniqapp.jpg
    Screenshot_2021-08-05-11-05-00-700_de.droniq.droniqapp.jpg
    500,6 KB · Weergaven: 41
Hoe actueel deze info is weet ik niet precies, maar in dit artikel wordt aangegeven dat NOTAMS in principe enkel relevant zijn voor beroepsvliegers.

1628193776516.png
 
… alleen ….
Dat artikel is van 6 jaar geleden en citeert als reden voor het niet verplicht zijn NOTAMs te checken de regeling modelvliegen. Die is inmiddels niet meer van toepassing, sinds de Europese wetgeving is ingevoerd. Bovendien staat een paar regels verder een voorbeeld waarbij het wèl verboden is om te vliegen (ook met drones).


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en SnitserNL
In dit specifieke geval heeft de NOTAM geen betrekking op dronevliegen. Deze is specifiek voor verkeersvliegers bedoeld (de Airbus en Boeing chauffeurs) om aan te kondigen dat een stap gezet is om te komen tot een gemeenschappelijk Europees luchtruim zonder dat ieder land zijn eigen “snelwegen voor vliegtuigen” definieert. Daardoor kunnen meer rechtstreekse routes gepland worden.
Omdat dat over het gehele luchtruim van een land gaat, is die radius waarop de NOTAM betrekking heeft best groot, ja. Als ik het in de gauwigheid goed gelezen heb betreft het hier zuid Duitsland, de grens met Oostenrijk, omdat Oostenrijk de stap nog niet gezet heeft en dus die Europese regeling daar pas later van kracht gaat zijn. Heeft ongetwijfeld te maken met het opnieuw inrichten van het hele luchtverkeersleidingssysteem. Daar gaat nou eenmaal wat tijd overheen.
Maar goed, als gezegd: niet voor drone vliegen van invloed.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
In dit specifieke geval heeft de NOTAM geen betrekking op dronevliegen. Deze is specifiek voor verkeersvliegers bedoeld (de Airbus en Boeing chauffeurs) om aan te kondigen dat een stap gezet is om te komen tot een gemeenschappelijk Europees luchtruim zonder dat ieder land zijn eigen “snelwegen voor vliegtuigen” definieert. Daardoor kunnen meer rechtstreekse routes gepland worden.
Omdat dat over het gehele luchtruim van een land gaat, is die radius waarop de NOTAM betrekking heeft best groot, ja. Als ik het in de gauwigheid goed gelezen heb betreft het hier zuid Duitsland, de grens met Oostenrijk, omdat Oostenrijk de stap nog niet gezet heeft en dus die Europese regeling daar pas later van kracht gaat zijn. Heeft ongetwijfeld te maken met het opnieuw inrichten van het hele luchtverkeersleidingssysteem. Daar gaat nou eenmaal wat tijd overheen.
Maar goed, als gezegd: niet voor drone vliegen van invloed.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Dank je voor deze uitgebreide uitleg!
Dan hoef ik me alleen bezig te houden met de gangbare no fly zones en restricties (en dat zijn er nog genoeg!)
 
Voor Nederland gebruik ik de basic (=gratis) versie van EasyVFR, een Android app voor "echte" piloten. Die haalt ook NOTAMs op en laat ze op de kaart zien.

Daar heb je dan echter in het buitenland mogelijk niets aan, omdat omdat je bij die basic variant maar kaartmateriaal voor een land kunt gebruiken/downloaden, volgens mij.

Ben ook wel eens gewezen op mogelijk relevante NOTAM op Canarische eilanden door (volgens mij) de wereldwijd bruikbare app AirMap. Was toen niet meer dan de indicatie en een nummer (dat ik zelf weer ergens moest opzoeken), maar het bleek om een grote gecombineerde oefening van marine en luchtmacht (aantal landen) ten noorden van de eilandengroep te zijn, dus op een strand aan de zuidkant van Fuerteventura heb ik toen maar de gok genomen een korte dronevlucht met mijn Spark te doen.

De meeste NOTAMs zijn pure onzin voor dronevliegers, maar voor die paar die er toch tussen zitten die wel relevant zijn moet je ze toch wel checken, ja. Denk in Nederland bijvoorbeeld aan zaken als grote herdenkingsdienst, en evenementen als de Vierdaagse of de Grand Prix van Zandvoort..
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin Bolink
...
De meeste NOTAMs zijn pure onzin voor dronevliegers, maar voor die paar die er toch tussen zitten die wel relevant zijn moet je ze toch wel checken, ja. Denk in Nederland bijvoorbeeld aan zaken als grote herdenkingsdienst, en evenementen als de Vierdaagse of de Grand Prix van Zandvoort..

En vergeet de notams niet voor de militaire oefeningen in noord Groningen en Friesland niet, daar wordt minstens één keer per jaar een groot gebied afgesloten voor één of meer weken voor het overige luchtverkeer. Daar wordt dan ook erg laag gevlogen. Als je dan met een drone gepakt wordt, dan zijn de boetes niet mals denk ik.



Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
Een notam moet je altijd checken . In België Bv zijn er zogenaamde helicopter training area’s … best grote gebieden die op of uit kunnen staan . Je kan dan een militaire helicopter op lage hoogte tegenkomen . Maar normaal zitten de nota’s verwerk in je droneguide map.