IenW publiceert stilletjes nieuw JSON-bestand met (verplichte) geo-informatie

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Waarderingsscore
3.246
Punten
113
Leeftijd
48
Website
www.dronewatch.nl
IenW publiceert stilletjes nieuw JSON-bestand met (verplichte) geo-informatie
Zonder enige ruchtbaarheid heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een nieuw JSON-bestand met geo-informatie ter beschikking gesteld, dat bij drones met een C1-, C2-, C3-, C5- of C6-label verplicht moet worden ingeladen door de gebruiker. Het bestand bevat informatie over no-flyzones en andere gebieden met vliegrestricties. Een eerdere versie zorgde voor problemen tijdens het inladen.

Lees verder

Toch wel weer triest dat men dit stilletjes publiceert.
Als men wil dat “alle” dronepiloten dit gaan gebruiken, lijkt me het niet de slimste weg.

Toch wel weer triest dat men dit stilletjes publiceert.
Als men wil dat “alle” dronepiloten dit gaan gebruiken, lijkt me het niet de slimste weg.

Dat, maar waarom weer een extensie invoegen? We hebben toch de GoDrone app m.b.t. locatiebewust zijn? Lijkt mij een overbodige luxe deze toevoeging :S

Hallo,

Ik heb vandaag braaf het nieuwe JSON bestand probleemloos geïnstalleerd op de RC controller van mijn Mavic 3 Classic.

Maar ik heb wel een paar bedenkingen/vragen:
  • Moet ik voor elk land iedere keer het JSON bestand downloaden of bevat dit bestand voor alle deelnemende landen de informatie?
  • Wat is de toegevoegde waarde van dit bestand, omdat je toch al voor elke vlucht de app of website van het betreffende land voor de actuele toestand moet raadplegen?

Gtoeten
Johan

• Leuk
Waarderingen: Den Agterhooker
Handleiding precies gevolgd. Krijg bij vliegveld Lelystad geen extra informatie te zien. Update? :-)

Het beeld op Dronewatch krijg ik niet op het scherm van mijn remotes te zien.
Bij de Air2S gebruik ik een RM330 remote. Die wordt echt traag van het bestand. Ik heb alles terug gezet naar de fabrieksinstellingen. Ik ben niet blij met deze verplichting. Geen idee ook waarom alles zo traag wordt en waarom de informatie niet op het scherm komt te staan.

Laatst bewerkt:
1722105194751.png
in de beschrijving krijg ik dit te zien.... echter: bij mij staat alleen " Check for Updates " .. Misschien moet het anders of ergens anders??
Ik wil best braaf die JSON inladen, maar ik moet het wel kunnen... (DJI mini 3 pro met DJI RM-RM330)

Bekijk bijlage 5081
in de beschrijving krijg ik dit te zien.... echter: bij mij staat alleen " Check for Updates " .. Misschien moet het anders of ergens anders??
Ik wil best braaf die JSON inladen, maar ik moet het wel kunnen... (DJI mini 3 pro met DJI RM-RM330)
Ik heb dezelfde remote bij de Air2S, maar ik krijg wel die optie om het bestand te importeren. Die heb ik in de root van de MicroSD kaart gekopieerd. Importeren duurt even en dan krijg ik een vermelding dat het gelukt is. De remote is met Internet verbonden via WiFi, maar ik krijg geen beeld zoals in de GoDrone app waarin alle gebieden duidelijk aangegeven zijn. De app wordt bovendien regelmatig van een update voorzien. Ik houd het voorlopig bij die app. Ik verwacht geen individueel drone support voor elk model drone die met dit bestand moet kunnen werken.

Men heeft deze ontwikkeling niet aangekondigd, er is geen duidelijke handleiding en je moet zelf gaan checken voor updates en die opnieuw installeren? Dat noem ik een niet goed uitgedacht systeem. Men zou dit heel goed in samenwerking met DJI kunnen ondernemen voor elk land, maar nee, we gaan weer een eigen weg inslaan.

Wat mij opvalt is dat bij de GoDrone app het ook even duurt voordat alle informatie op je scherm staat. Die gegevens moeten kennelijk nog via het Internet worden gedownload. Ik heb minuten lang gewacht, maar bij de RM330 gebeurd er bij mij helemaal niets.

Mocht iemand andere ervaringen hebben, dan hoor ik graag wat ik kan verbeteren.

Even over jou case, TechGraphix, heb je wel een MicroSD kaartje in je remote gedaan?

Ik heb het bestand ook in de root van de MicroSD-kaart van de controller staan (Ook in Downloads voor het geval daar gezocht zou worden), maar nog steeds niet dat "import..."
misschien moet er ook GPS zijn? dan zal ik het mogen eens buiten uitproberen..
Na het updaten zie ik op de kaart wel de legenda met alle vinkjes, maar op de kaart weinig tot niets.. misschien ook een GPS-dingetje..

Ik heb het bestand ook in de root van de MicroSD-kaart van de controller staan (Ook in Downloads voor het geval daar gezocht zou worden), maar nog steeds niet dat "import..."
misschien moet er ook GPS zijn? dan zal ik het mogen eens buiten uitproberen..
Na het updaten zie ik op de kaart wel de legenda met alle vinkjes, maar op de kaart weinig tot niets.. misschien ook een GPS-dingetje..
Je drone moet sowieso ingeschakeld zijn en verbonden. Ik had genoeg GPS satelieten.

Men heeft deze ontwikkeling niet aangekondigd, er is geen duidelijke handleiding en je moet zelf gaan checken voor updates en die opnieuw installeren?
Uiteindelijk wordt dit natuurlijk een volledig geautomatiseerd proces, In mijn Autel EVO II v3 [C2, geclassificeerd] zie ik tijdens het opstarten ook de melding ''please download the latest geo-fence file''. Nu weet ik vanuit de Autel forums dat dit proces voor sommige [EU] landen al volledig geautomatiseerd werkt, die krijgen al de melding ['' Latest geo-fence file downloaded succesfully''].
Uiteindelijk geen omkijken naar dus. Ik neem aan dat DJI dat ook wel voor elkaar krijgt.

• Leuk
Waarderingen: Gert Kracht
Uiteindelijk wordt dit natuurlijk een volledig geautomatiseerd proces, In mijn Autel EVO II v3 [C2, geclassificeerd] zie ik tijdens het opstarten ook de melding ''please download the latest geo-fence file''. Nu weet ik vanuit de Autel forums dat dit proces voor sommige [EU] landen al volledig geautomatiseerd werkt, die krijgen al de melding ['' Latest geo-fence file downloaded succesfully''].
Uiteindelijk geen omkijken naar dus. Ik neem aan dat DJI dat ook wel voor elkaar krijgt.
Dit lijkt mij zeer wenselijk, vooral als het gaat om updates. Ik heb gisteren vlak onder Schokland bij de dijk een testvlucht gemaakt en ik kreeg geen enkele melding op mijn scherm, terwijl in de GoDrone app op mijn telefoon het wemelt van de waarschuwingen. IenW zal weer aan het werk moeten na de vakanties.

Voor alle duidelijkheid; onder Schokland staan hoogspanningsmasten en je mag de dijk niet passeren want vliegen boven het Ramsdiep en Ketelmeer is niet toegestaan (Natura 2000). De drone was ook verbonden met het Internet, dus dan zou ik soortgelijke meldingen verwachten in de drone app op mijn RC2 of RM330 remotes.

Bij gelegenheid ga ik nog verder met testen, maar heel veel vertrouwen in deze vorm van informatie voorziening heb ik niet meer.

Je zou nog even in de [technische] EASA files kunnen gaan vroeten of je daar wat meer informatie vindt, ik heb er de motivatie niet voor. Wacht wel tot het gewoon werkt.

• Haha
  • Leuk
Je zou nog even in de [technische] EASA files kunnen gaan vroeten of je daar wat meer informatie vindt, ik heb er de motivatie niet voor. Wacht wel tot het gewoon werkt.
Ik denk er net zo over. Als ze iets hebben ontwikkeld wat verplicht geïmplementeerd moet worden door alle gebruikers, laat ze het dan ook zo maken dat het werkt en het liefst met de mogelijkheid als automatisch updates binnen halen. Als het voor Autel werkt zou het ook zo voor DJI drones gemaakt kunnen worden.

Met mijn ervaring met de C1 certificatie van de Air2S zal het nog wel even duren voordat dit 100% werkt.

Ik lees in het Beheerplan (Ketelmeer) niets over een verbod om daar met een drone te vliegen:
Ik krijg het idee dat ze nog meer bestanden moeten aanpassen met de juiste informatie.
Misschien is het goed om dit centraal te gaan regelen. Er zijn teveel bronnen, met de nodige verschillen, en dat brengt veel verwarring met zich mee. Screenshots uit de GoDrone iPhone app.

Bijlagen

• IMG_3717.PNG
    IMG_3717.PNG
    177,4 KB · Weergaven: 9
  • IMG_3718.PNG
    IMG_3718.PNG
    207,6 KB · Weergaven: 8
Als ze iets hebben ontwikkeld wat verplicht geïmplementeerd moet worden door alle gebruikers, laat ze het dan ook zo maken dat het werkt en het liefst met de mogelijkheid als automatisch updates binnen halen.
Ik vermoed dat de verplichting enkel geldt voor de implementatie van het geo-fence update systemen. Of er een daadwerkelijke verplichting bestaat voor het gebruik hiervan betwijfel ik in deze fase. Maar zo diep zit ik ook niet in de materie, dus ik kan er naast zitten.

Ik krijg het idee dat ze nog meer bestanden moeten aanpassen met de juiste informatie.
Misschien is het goed om dit centraal te gaan regelen. Er zijn teveel bronnen, met de nodige verschillen, en dat brengt veel verwarring met zich mee. Screenshots uit de GoDrone iPhone app.

Ach, dat GoDrone verwijst ook naar het Beheerplan, om te checken of 't al-dan-niet is toegestaan.
Als je de moeite neemt om het Beheerplan ook daarwerkelijk te checken, dan lees je niets over een verbod op dronen.

• Leuk
Ik hoop dat er snel een workflow bij DJI ontstaat waarbij ze zelf JSON bestanden per land steeds tijdig in de app inladen. Ten eerste heb je dan alle informatie van heel de wereld in 1x app overzichtelijk bij elkaar, ten tweede zorgt het ook dat landen “gedwongen“ worden de kleurcodes en legenda te standaardiseren.

Vanmorgen heb ik mijn Air2S met RM330 remote weer eens gebruikt voor een luchtfoto maken. Sinds dat ik bezig ben geweest met dat JSON bestand te installeren verbeeld ik mij dat de remote veel trager is geworden met opstarten. Maar wat mij vooral verontrust is dat hij ook trager is met meldingen. Ik vraag mij af of ik voor de remote ook een factory reset kan uitvoeren.