IenW stelt bestand met NL no-flyzones beschikbaar, maar inlezen lukt niet

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Waarderingsscore
3.278
Punten
113
Leeftijd
48
Website
www.dronewatch.nl
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft vandaag een bestand beschikbaar gesteld waarin alle huidige Nederlandse no-flyzones en zones met waarschuwingen opgenomen zijn. Het betreffende bestand (601 kilobyte) is in het zogenaamde JSON-formaat, en zou ingelezen moeten kunnen worden door actuele drones met een C1, C2 of C3-label. Het vervangt de geozones zoals de fabrikant die heeft ingesteld. (hier vind je meer achtergrondinfo)

Ik heb net geprobeerd om het bestand te importeren op de DJI RC Pro van mijn Mavic 3 Pro. Die heeft de mogelijkheid om een microSD kaart te plaatsen, met daarop het bestand. Ik heb de meest recente versie van DJI Fly geïnstalleerd. Helaas krijg ik een foutmelding: 'Unable to process JSON file'. De vraag is nu of IenW het bestand wel getest heeft op actuele modellen, of dat ik iets verkeerd doe.

De route is: DJI Fly - Go fly - Instellingenmenu (icoon met 3 puntjes) - About - Import from Files (onder FlySafe Data)

Wie wil ook even mee testen?

JSON error.jpg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mark
Net even via PC gekeken.
Mogelijk moet er een JSON viewer gedownload worden op de RC Pro.
Info is wel "leesbaar"
Schermafdruk 2024-02-09 14.04.03.png

Net even via PC gekeken.
Mogelijk moet er een JSON viewer gedownload worden op de RC Pro.
Info is wel "leesbaar"
Bekijk bijlage 4802
Zou het? Als het goed is dan zou DJI Fly rechtstreeks JSON files conform de ED-269 standaard moeten kunnen importeren. Dus zonder een viewer of converter of iets dergelijks.

Lijkt me persoonlijk ook onlogisch dat je voor data te importeren zoals dit nog een "viewer" nodig zou hebben.
normaal wordt de data er gewoon uitgehaald en heb je viewer alleen nodig als je bestand zelf echt zou willen "inzien" op de RC.
maar kan me vergissen,

zojuist via de RM510B (DJI enterprise) het bestand proberen te installeren,
(naar flysafe databasen data source, import local file, "locatie bestand"
maar krijg foutmeldig import failed/ only suports JSONformat defined in the ED-279 Standard.

je moet overigens wel de drone ook aan hebben staan in mijn geval..

wat mij lijkt op een foutje in de script.

• Leuk
Waarderingen: wdejager
Reactie van DJI betreffende een Mini4Pro gebruiker eind vorig jaar:

I would like to download some official flysafe data, now when it is no longer updated.
Official format is usally in json and following the ED-269 protocol.

"Thank you for patiently waiting. The DJI Mavic 3, DJI Air 2S, and DJI Air 3 support manually importing of dynamic safety database.
For Mini 4 Pro, we have released the DJI Fly app of V1.12.8, which supports applying for a C1 label; after the drone becomes a C1 drone, the manual download function will be available. Have a nice day.

Het zou dus moeten lukken.

• Leuk
Misschien denk ik nu iets TE IT-minded maar downloaden kan best lukken toch.
Downloaden dan heb je zelf het bestand wat niet aangeeft of je dit uiteindelijk ook kan uploaden/importeren? :)

Net geprobeerd, maar helaas.
Zag wel dat er stond dat de “dynamische veiligheidsgegevens app” niet aanwezig/geïnstalleerd is. Image1707496034.155241.jpgIMG_2029.JPG

Mavic 3 Pro FMC - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

• Leuk
oke, ik ben bezig geweest

Deze regel kun je importeren als je er een Json van maakt

JSON:
{
    "title": "UASZoneVersion 2023-04-18 08:38",
    "description": "",
    "features": [
        {
            "identifier": "2",
            "country": "NED",
            "name": "Laagvliegroute 10: (vliegrichting Zuid-Noord) \nZone loopt tot 1NM (1852m) aan weerszijde van de lijn",
            "type": "COMMON",
            "restriction": "CONDITIONAL",
            "reason": [
                "AIR_TRAFFIC"
            ],
            "applicability": [
                {
                    "permanent": "YES"
                }
            ],
            "zoneAuthority": [
                {
                    "name": "AIP ENR 6-5.2 / https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-20286.html",
                    "email": "droneloket@minienw.nl",
                    "phone": "",
                    "purpose": "INFORMATION",
                    "siteURL": ""
                }
            ],
            "geometry": [
                {
                    "upperLimit": 120,
                    "lowerLimit": 1,
                    "uomDimensions": "M",
                    "upperVerticalReference": "AGL",
                    "lowerVerticalReference": "AGL",
                    "horizontalProjection": {
                        "type": "Polygon",
                        "coordinates": [
                            [
                                [
                                    6.72026270898438,
                                    52.073290361593
                                ],
                                [
                                    6.73487663269043,
                                    52.0746000950834
                                ],
                                [
                                    6.7455097565918,
                                    52.0808096357122
                                ],
                                [
                                    6.672732,
                                    52.244087
                                ],
                                [
                                    6.65438,
                                    52.295054
                                ],
                                [
                                    6.634967,
                                    52.369852
                                ],
                                [
                                    6.606921,
                                    52.465686
                                ],
                                [
                                    6.565098,
                                    52.608146
                                ],
                                [
                                    6.891604,
                                    52.821013
                                ],
                                [
                                    7.20963813208008,
                                    53.027606654824
                                ],
                                [
                                    7.20547930151367,
                                    53.048748458688
                                ],
                                [
                                    6.86877,
                                    52.830234
                                ],
                                [
                                    6.536773,
                                    52.615006
                                ],
                                [
                                    6.534802,
                                    52.608787
                                ],
                                [
                                    6.582093,
                                    52.460162
                                ],
                                [
                                    6.608345,
                                    52.365803
                                ],
                                [
                                    6.62923,
                                    52.2895
                                ],
                                [
                                    6.647756,
                                    52.239057
                                ],
                                [
                                    6.72009104760742,
                                    52.073184843659
                                ]
                            ]
                        ]
                    }
                }
            ],
            "message": "OPEN A1/2 vluchten zijn toegestaan tot maximaal 30m hoogte boven de grond en A3 operaties zijn hier niet toegestaan / OPEN A1/2 flights are allowed up to a maximum height of 30m above the ground and A3 operations are not allowed here"
        }
    ]
}

ze zijn haakjes vergeten (zoek de originele maar even op in het XML file) en de Start en end datetime mogen niet leeg zijn

JSON:
            "applicability": {

"startDateTime": "",

"endDateTime": "",

"permanent": "YES"

},

• Leuk
Waarderingen: Sjakie en wdejager
Goed werk @ringelbergNick

@wdejager Vanwege de carnavalsdrukte helaas heb ik er nog niet echt tijd in kunnen stoppen. Paar dingen die me opvielen.

- Als je het JSON bestand opent zie je de 'aanmaakdatum'.

1707739832212.png
Dat is natuurlijk alweer even geleden. Een van de dingen die er bijvoorbeeld onlangs is aangepast is de geometrie (vorm) van Laagvlieggebied Groningen. Het leek me eens interessant om dit gebied te vergelijken.

"De grenzen van het gebied zijn aangepast om overeen te komen met bestaande beperkingen boven het Natura2000 gebied van het waddengebied en de ontwikkeling van hoge windturbines nabij de Eemshaven"

Deze is ook geupdate in het eAIP eAIS Package for NETHERLANDS

1707740314111.png
Als je vervolgens de puntjes van het laagvlieggebied Groningen uit de ED269 JSON haalt en deze plot over de (actuele) vorm zie je toch een (flink) verschil. De rode stippellijn is de actuele vorm, zoals LVNL deze ook aanbiedt. De blauwe puntjes zijn de coordinaten van het laagvlieggebied Groningen uit de ED269 JSON

1707740407154.png

Paar dingen die mij benieuwen:
- Wat wordt de update frequentie van deze JSON? (Elke Airac?)
- Waar kunnen we onjuistheden melden?

• Leuk
Waarderingen: Mave en wdejager
Goed uitzoekwerk Mark!

Inderdaad: de vraag is nu wat de update frequentie wordt, en vooral: hoe worden dronevliegers geinformeerd over een update. Verder is de vraag hoe voorkomen kan worden dat mensen zelf gaan zitten sleutelen in de JSON (teksteditor, zoek&vervang), voordat ze hem op de drone zetten. Meldingen aanpassen? Geen probleem. Hoogtes aanpassen? Ook zo gedaan. En hoe gaat een handhaver dan checken of de file wel actueel en valide is? Dan is het nog onduidelijk wat er met een oude file gebeurt als je een nieuwe importeert. Wordt de oude dan overschreven of verwijderd? Ik vrees van niet eigenlijk.. En gerelateerd hieraan ontstaat de vraag wat er met je NL zonering gebeurt zodra je op vakantie gaat en je een JSON van een ander land importeert.

Kortom: het systeem is leuk bedacht, maar de uitwerking is een drama. Maar ja, als je de 945 en 947 erbij pakt, dan is dit toch echt wat we hadden kunnen verwachten.

Klopt!

Het feit dat men er (dus) informatie uit kan verwijderen en dat het bestand nog / dan pas werkt.
In dit geval van alle de aanpassing van Nick zijn (zover ik kan zien) alle datum/tijden eruit gehaald. (Wat heeft het stellen van een standaard ED269 dan zin, als deze velden / input niet gevalideerd hoeft te worden).

Wat voorkomt misbruik als je dit inderdaad zelf kunt aanpassen? En hoe weet een eindgebruiker dat hij de JSON van de juiste (gevalideerde) bron haalt? Overheid.nl? Dronewatch.nl?

Als ik de aanbieder (CIS?) zou zijn van dit bestand zou ik toch liever werken naar een web/dataservice. (ipv download en gebruikers zelf laten stoeien).

Het is dan veel gemakkelijker:

- één actuele versie bij de eindgebruiker te krijgen
- te checken of je huidige versie nog voldoet (en anders updaten)
- voor handhavers te controleren dat je de juiste bron aanspreekt (ipv notepad copy paste)

We zullen het zien :)

Mark

Wordt ongetwijfeld vervolgd.. Maar de voorlopige conclusie is dat het systeem van DJI zelf zo slecht nog niet was... DJI heeft nu simpelweg de instructies vanuit de wetgevende instanties opgevolgd (ze hadden weinig keus), met als gevolg een draak van een systeem.

Oja, als je de 2019/947 heel goed leest, dan kom je er ook achter dat je in feite strafbaar bent als je deze geo-info niet inleest in je C1/C2/C3-drone voordat je gaat vliegen.

Ok, even een update. Ik vroeg me af of het mogelijk was om een geïmporteerd ED269 JSON-bestand weer handmatig te verwijderen. Dat kan dus niet, zegt DJI Support desgevraagd. Je zou natuurlijk je controller een factory reset kunnen geven, maar dat wil ik niet, want dan ben ik al mijn opgeslagen waypointmissies kwijt.

Volgens DJI wordt een JSON-file automatisch overschreven als je een nieuwe JSON-file importeert. Waarop ik de vraag heb gesteld of de nieuwe file dan precies dezelfde bestandsnaam moet hebben, of dat het nieuwe bestand ook een andere naam mag hebben.

Er rijzen ook weer nieuwe vragen. Wat nu als je NL geozones op je controller hebt staan, en je gaat vliegen in België? Als je dan de BE geozones importeert, verdwijnen dan je NL geozones? Of worden layers met geozoneringen 'gestapeld'?

Ik houd jullie op de hoogte.

Ow, nog een aanvulling: ik heb @Mark gevraagd of hij een 'null' file kan maken, zeg maar een ED269 JSON-bestaand met 0 no-flyzones erin. Die zou je dan kunnen importeren om effectief je eerder geïmporteerde geodata te wissen, bij gebrek aan een delete-functie. Ik wil namelijk zsm van die troep af op mijn controller, wettelijke verplichting of niet.

• Leuk
Waarderingen: JH54 en Mark