- Lid geworden
- 4 jul 2016
- Berichten
- 5.281
- Waarderingsscore
- 2.919
- Punten
- 113
- Leeftijd
- 47
- Locatie
- Renkum
- Website
- www.dronewatch.nl
Ik heb, om voor eens en altijd duidelijkheid te krijgen over de vraag in welke (sub)categorie de Mavic Mini op 31 december 2020 gaat vallen, bij de ILT navraag gedaan hoe hoog volgens hen het maximaal startgewicht (MTOW) van de Mavic Mini is. DJI geeft zelf namelijk 249 gram op als gewicht, maar dat is niet het maximale startgewicht: die 249 gram is gewoon het 'kale' gewicht zonder prop guards en filters erop. Daardoor dreigde de Mavic Mini in een iets hogere klasse terecht te komen (>250 gram).
Maar nu is er duidelijkheid: de ILT hanteert 249 gram als MTOW, punt uit. Sterker nog: er staan al een aantal Mavic Mini's in het luchtvaartuigregister met deze waarde. Dus de Mavic Mini komt in de allerlichtste klasse van Open categorie A1 terecht (te weten: legacy drones <250 gram).
Dat betekent, zoals het er nu naar uitziet, waarschijnlijk geen opleidingsplicht (let wel: dit moet ik nog bevestigd krijgen), en je mag met de Mavic Mini zolang je dat niet expres doet kortstondig boven niet-betrokken mensen vliegen (zolang het geen menigte is), maar je moet je wel even als operator registreren (ivm de aanwezigheid van een camera). En, na afloop van de overgangsregeling eind 2023, mag je met de Mavic Mini in Open categorie A1 blijven vliegen en wordt je niet 'verbannen' naar A3.
Kortom: de Mavic Mini zou wel eens de meest interessante drone van dit moment kunnen zijn, omdat je er vrijwel alles mee mag (inclusief vliegen boven bebouwing, want dat wordt niet expliciet verboden in de Europese regelgeving) zo lang je de privacy van mensen op de grond maar in acht neemt en je uit de buurt blijft van vliegvelden en andere no-fly zones, want daar blijf je mee te maken hebben.
Check ook mijn review van de Mavic Mini!
NB. Mijn interpretatie van de regelgeving is niet bedoeld als juridisch advies en je kunt er geen rechten aan ontlenen!
Maar nu is er duidelijkheid: de ILT hanteert 249 gram als MTOW, punt uit. Sterker nog: er staan al een aantal Mavic Mini's in het luchtvaartuigregister met deze waarde. Dus de Mavic Mini komt in de allerlichtste klasse van Open categorie A1 terecht (te weten: legacy drones <250 gram).
Dat betekent, zoals het er nu naar uitziet, waarschijnlijk geen opleidingsplicht (let wel: dit moet ik nog bevestigd krijgen), en je mag met de Mavic Mini zolang je dat niet expres doet kortstondig boven niet-betrokken mensen vliegen (zolang het geen menigte is), maar je moet je wel even als operator registreren (ivm de aanwezigheid van een camera). En, na afloop van de overgangsregeling eind 2023, mag je met de Mavic Mini in Open categorie A1 blijven vliegen en wordt je niet 'verbannen' naar A3.
Kortom: de Mavic Mini zou wel eens de meest interessante drone van dit moment kunnen zijn, omdat je er vrijwel alles mee mag (inclusief vliegen boven bebouwing, want dat wordt niet expliciet verboden in de Europese regelgeving) zo lang je de privacy van mensen op de grond maar in acht neemt en je uit de buurt blijft van vliegvelden en andere no-fly zones, want daar blijf je mee te maken hebben.
Check ook mijn review van de Mavic Mini!
NB. Mijn interpretatie van de regelgeving is niet bedoeld als juridisch advies en je kunt er geen rechten aan ontlenen!
Laatst bewerkt: