Mavic Mini ILT: MTOW Mavic Mini toch 249 gram

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.281
Waarderingsscore
2.919
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Ik heb, om voor eens en altijd duidelijkheid te krijgen over de vraag in welke (sub)categorie de Mavic Mini op 31 december 2020 gaat vallen, bij de ILT navraag gedaan hoe hoog volgens hen het maximaal startgewicht (MTOW) van de Mavic Mini is. DJI geeft zelf namelijk 249 gram op als gewicht, maar dat is niet het maximale startgewicht: die 249 gram is gewoon het 'kale' gewicht zonder prop guards en filters erop. Daardoor dreigde de Mavic Mini in een iets hogere klasse terecht te komen (>250 gram).

Maar nu is er duidelijkheid: de ILT hanteert 249 gram als MTOW, punt uit. Sterker nog: er staan al een aantal Mavic Mini's in het luchtvaartuigregister met deze waarde. Dus de Mavic Mini komt in de allerlichtste klasse van Open categorie A1 terecht (te weten: legacy drones <250 gram).

Dat betekent, zoals het er nu naar uitziet, waarschijnlijk geen opleidingsplicht (let wel: dit moet ik nog bevestigd krijgen), en je mag met de Mavic Mini zolang je dat niet expres doet kortstondig boven niet-betrokken mensen vliegen (zolang het geen menigte is), maar je moet je wel even als operator registreren (ivm de aanwezigheid van een camera). En, na afloop van de overgangsregeling eind 2023, mag je met de Mavic Mini in Open categorie A1 blijven vliegen en wordt je niet 'verbannen' naar A3.

Kortom: de Mavic Mini zou wel eens de meest interessante drone van dit moment kunnen zijn, omdat je er vrijwel alles mee mag (inclusief vliegen boven bebouwing, want dat wordt niet expliciet verboden in de Europese regelgeving) zo lang je de privacy van mensen op de grond maar in acht neemt en je uit de buurt blijft van vliegvelden en andere no-fly zones, want daar blijf je mee te maken hebben.

Check ook mijn review van de Mavic Mini!

NB. Mijn interpretatie van de regelgeving is niet bedoeld als juridisch advies en je kunt er geen rechten aan ontlenen!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dji Weber en peSHIr
Hartstikke fijne info. Maar wáár moet je je dan registreren eigenlijk?
Heb er sinds kort ook 1 en ben er blij mee hoe pril de “liefde” dan ook is


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dat operator register zal beheerd gaan worden door de RDW. Waarschijnlijk is dit mogelijk in Q4 2020. Kosten van registratie (het wordt vast niet gratis) zijn nog niet bekend.
 
Dat is goed nieuws!

En dat is dan direct het prima argument om de Mini voorlopig echt helemaal nooit meer weg te doen, zoals ik toen ik direct na uitkomen in november bestelde eigenlijk hooote. Perfect als vliegende camera voor Europese vakanties en voor gebruik op die plekken waar iets groters echt niet zomaar gaat mogen. De Spark blijft voor de ActiveTrack en dergelijke functies, in ieder geval tot meer geavanceerder spul dan de Mini in Nederland te koop gaat zijn met de gecertificeerde CE-indicatie erop. Nu nog even wachten tot RDW basisregistratie live gaat, en ik kan de komende maanden tot een jaar gewoon lekker vooruit qua vliegen.
 
Klasse Wiebe, dat je dit hebt uitgezocht. Opmerkelijk dat de ILT dit soort vragen wel kan beantwoorden op dit moment, maar bijvoorbeeld niet de vraag of je met legacy drone < 250 gram toch een basiscertificaat nodig hebt (vanwege de overgangsregeling).
 
Nu nog even wachten tot RDW basisregistratie live gaat, en ik kan de komende maanden tot een jaar gewoon lekker vooruit qua vliegen.

Waar kan ik informatie vinden dat de RDW de uitgifte van de certificaten gaat verzorgen? Voor zover ik weet is dit de ILT en misschien gaat het via de KNVvL lopen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sem van Geffen
hartelijk dank @wdejager ,
Ik woon in Belgie, zouden ze de mini daar dan ook classificeren als MTOW 249g? Het zou toch te absurd zijn als de mini onder andere regels valt in 1 EU lidstaat dan in een ander (want de bedoeling van de nieuwe regels is harmoniseren).
Daarom veronderstel ik dat de ILT dit niet zomaar heeft bepaald maar toch wat overleg heeft gepleegd met bvb EASA?
 
hartelijk dank @wdejager ,
Ik woon in Belgie, zouden ze de mini daar dan ook classificeren als MTOW 249g? Het zou toch te absurd zijn als de mini onder andere regels valt in 1 EU lidstaat dan in een ander (want de bedoeling van de nieuwe regels is harmoniseren).
Daarom veronderstel ik dat de ILT dit niet zomaar heeft bepaald maar toch wat overleg heeft gepleegd met bvb EASA?
Dat is wel te hopen. Maar het zou me niet verbazen als hier op nationaal niveau verschillende interpretaties over gaan ontstaan. De Europese regelgeving is soms erg ambigue, terwijl de implementatie op landelijk niveau plaatsvindt. Dus reken er maar op dat er verschillen gaan ontstaan. En die onderlinge coördinatie, daar zou ik me niet teveel van voorstellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: personx86