In opdracht boven industriegebied

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door Ronny, 10 aug 2019.

  1. Ronny

    Ronny New Member

    Lid geworden:
    1 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo beste drone liefhebbers. Mijn naam is Ronny Benjamins en ik ben fotograaf / videograaf van beroep. Ik ben in het bezit van ROC light en vlieg met een DJI P4Pro. Van een klant heb ik opdracht gekregen om een film te maken boven de fabriek waar hij werkt. Er is goedkeuring van de eigenaar vd fabriek en de zg. PlantManager. Het is dus op "eigen terrein". Geldt hier nu ook de regel 50 meter afstand van een industrieel complex. Of is dit een andere situatie en kan ik hier vliegen.
     
  2. wdejager

    wdejager Administrator
    Medewerker

    Lid geworden:
    4 jul 2016
    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    637
    Hoi Ronny, welkom op het forum. Als het goed is zou je die vraag zelf moeten kunnen beantwoorden met de theoretische kennis die je hebt opgedaan tijdens je ROC-light opleiding ;)

    Maar het antwoord is: nee, je mag niet boven een industrieterrein vliegen of boven een industriële installatie. De grondeigenaar/beheerder heeft geen zeggenschap over het luchtruim dus zijn goedkeuring is niets waard. Verder voorziet het ROC-light niet in ontheffingen voor speciale situaties.

    Mocht je de klus toch aannemen en er gaat onverhoopt iets mis tijdens het vliegen dan ben je niet verzekerd. Ik weet niet om wat voor fabriek het gaat maar ik zou zelf het risico niet nemen. Al was het maar omdat het elektronisch kompas op hol kan slaan van al het staal in industriële installaties.

    De oplossing is om een full ROC bedrijf in te huren die in het operationeel handboek de benodigde procedures heeft omschreven voor vluchten boven industriegebieden en vliegt met gecertificeerde toestellen.
     
  3. klaas

    klaas Active Member

    Lid geworden:
    17 dec 2016
    Berichten:
    130
    Leuk Bevonden:
    58
    Het geeft een beetje aan waar we staan op dit moment met het verstrekken van de ROC-L.
    Toen ik commercieel wilde gaan vliegen was je verplicht om theorie examen te doen. De opleiding kon door zelfstudie of je volgde een cursus. Kosten rond de € 750., tot € 1.000,- twee dagen theorie en een middag praktijk.
    Met de komst van de lichtere drones was het makkelijk om zonder enige kennis om het papiertje te krijgen. Even de factuur betalen en je hebt je ROC-L.
    Daarmee heeft IL&T het in mijn ogen verkeerd gedaan.
    Zeg niet dat iedereen hetzelfde is maar ik zie heel veel zaken waar ik een ? Bij zet.



    Owner Dutch-Droneflights.nl
    Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
     
  4. Ronny

    Ronny New Member

    Lid geworden:
    1 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Wiebe, bedankt voor je uitleg.
    Het gaat om een fabriek in aanbouw, er wordt een installatiedeel bijgeplaatst. De klant wil overzichten in foto en video.
    Als ik het goed begrijp mag het niet, maar het schade-risico ligt bij mij als ik het wel doe. Ik neem aan dat er ook nog een boete aan vast zit als er gehandhaafd wordt??
    Gaat dit veranderen met de nieuwe Europese regelgeving in 2020? Het risico volgens de opdrachtgever is namelijk laag, bouwplaats, iedere betrokkene is ingelicht en weet ervan.
     
  5. wdejager

    wdejager Administrator
    Medewerker

    Lid geworden:
    4 jul 2016
    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    637
    @klaas Ronny vliegt met een P4P, die weegt meer dan 1 kg dus ik neem aan dat hij het theoriedeel ook heeft doorlopen. Ik snap wel wat je zegt maar volgens mij is dat nu niet van toepassing.

    @Ronny De kans op een bekeuring is uiterst klein, er is amper sprake van enige handhaving. Als het gaat om een bouwterrein waar iedereen er verder van weet (en je zit niet in een nofly-zone etc) dan kun je de kans wagen. Maar blijf goed nadenken over de risico's en formeel zit je in grijs gebied.

    Ja, er gaat wel eea veranderen met de Europese regelgeving. Zie ook deze voorlopige uitwerking. Jij komt waarschijnlijk in de 'open category' te vallen, en met een drone die meer weegt dan 900 gram kom je dan in klasse A2. Daarvoor geldt het volgende:

    UAS.OPEN.030 UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A2

    UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A2 moeten voldoen aan alle onderstaande voorwaarden:

    1) ze worden op zodanige wijze verricht dat het onbemande luchtvaartuig geen niet-betrokken personen overvliegt en vinden plaats op een veilige horizontale afstand van minstens 30 meter van die personen; de piloot op afstand mag de horizontale veiligheidsafstand ten opzichte van niet-betrokken personen verlagen tot minstens 5 meter als de lagesnelheidsmodus van het onbemand luchtvaartuig actief is, en na evaluatie van:
    a) de weersomstandigheden;
    b) de prestaties van het onbemande luchtvaartuig;
    c) de afstand tot obstakels in het overvlogen gebied;

    2) ze worden verricht door een piloot op afstand die vertrouwd is met de door de fabrikant van het UAS ter beschikking gestelde gebruikershandleiding en die houder is van een vaardigheidscertificaat van piloot op afstand dat is afgegeven door de bevoegde autoriteit of door een entiteit die erkend is door de bevoegde autoriteit van de lidstaat van registratie van de UAS-exploitant. Piloten op afstand krijgen dit certificaat wanneer alle onderstaande voorwaarden, in de aangegeven volgorde, zijn vervuld:
    a) ze hebben een online-opleiding voltooid en zijn geslaagd voor het in UAS.OPEN.020, punt 4, onder b), bedoelde online theorie-examen;
    b) ze hebben een praktische zelfopleiding voltooid in de vluchtuitvoeringsomstandigheden van subcategorie A3, zoals uiteengezet in UAS.OPEN.040, punten 1 en 2;
    c) ze hebben verklaard de onder b) bedoelde praktische zelfopleiding te hebben voltooid en zijn geslaagd voor een aanvullend theorie-examen dat is afgenomen door de bevoegde autoriteit of door een entiteit die erkend is door de bevoegde autoriteit van de lidstaat van registratie van de UAS-exploitant. Het examen bestaat uit minstens 30 meerkeuzevragen die gericht zijn op de beoordeling van de kennis die de piloot op afstand heeft van de technische en operationele maatregelen ter beperking van risico's op de grond, evenwichtig verdeeld over de volgende onderwerpen:
    i. meteorologie;
    ii. vliegprestaties van het UAS;
    iii. technische en operationele maatregelen ter beperking van risico's op de grond;

    3) ze worden verricht met een onbemand luchtvaartuig dat gemarkeerd is als klasse C2 en voldoet aan de eisen van die klasse, zoals gedefinieerd in deel 3 van de bijlage bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945, en dat wordt geëxploiteerd met actieve en up-to-date gebrachte systemen voor directe identificatie op afstand en geobewustzijn.​

    Let wel, dat geldt allemaal voor drones met een C2 typegoedkeuring en die bestaan op dit moment nog niet. Het certificaat waarover gesproken bestaat ook nog niet, maar de kans is groot dat je ROC-light wordt omgezet naar dit type certificaat.

    Bronnen: L_2019152NL.01004501.xml en L_2019152NL.01000101.xml
     
    DJIWhite Mavic pro vindt dit leuk.
  6. Ronny

    Ronny New Member

    Lid geworden:
    1 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt Wiebe,

    Er komen zo te zien meer mogelijkheden in 2020.
    Maar ik moet de beslissing nu nemen ivm de wel / niet aanname van de klus.
    Ik heb morgen een bespreking en zal open-kaart spelen met de opdrachtgever.
    Maar ik snap dat het risico bij mij blijft.
     
  7. Ronny

    Ronny New Member

    Lid geworden:
    1 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb de opdracht niet aan kunnen nemen, vanwege de bestaande regels.
    Toch wil ik nog even een aantal dingen onder de aandacht brengen.
    Op het terrein waar de opnames gemaakt zouden moeten worden zijn de installaties allemaal hoger dan de vlieghoogte die ik nodig ben voor de mooiste opnames.
    Ik zou willen vliegen op ca 15 meter max.
    Ik zit dus niemand in de weg zou je denken.
    De plantmanager van de fabriek gaat akkoord met de vliegactie en is bereid alle betrokken mensen in te lichten over de opnames.

    Het verandert natuurlijk niks aan de mogelijkheden, maar het vliegverbod lijkt mij hier geen waarde te hebben voor de veiligheid van het luchtruim boven de fabriek.
    Wellicht zijn er met de regels volgend jaar meer mogelijkheden voor dit soort situaties.
     

Deel Deze Pagina