Industrie, fabrieken en kantoorgebouwen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Klaaz

Active Member
Lid geworden
4 apr 2020
Berichten
364
Waarderingsscore
125
Punten
43
Leeftijd
49
Locatie
Nederland
Nu het verschil tussen zakelijk en recreatief gebruik wegvalt en ook nog eens dat je nu met een lichte drone boven bebouwing en mensen mag vliegen,
vraag ik mij af wat de regels zijn rond het vliegen boven industrie, fabrieken en kantoorgebouwen.

Stel ik wil met een drone <250 gr. het dak inspecteren van een fabriek, uiteraard met opdracht/toestemming van de eigenaar/beheerder, mag dat?
 
Als dat niet in een zone ligt waar je niet mag vliegen, je blijft onder de 120m, je blijft ver genoeg van 80km-wegen (of sneller) en spoorwegen vandaan, de drone heeft een exploitantnummer erop, je vliegt niet boven een grote groep mensen, je blijft volgens de 1:1 regel van alle objecten af, je houdt rekening met privacy bij het maken van je opnamen, en je hebt een verzekering die aansprakelijkheid met je drone niet uitsluit, dan volgens mij wel, ja..

(Mis ik nog wat?)
 
Ik zat ook zo ongeveer te denken, de vraag is idd, mis ik iets. En de 1:1 regel, kom ik daar mee weg en hoe luidt die precies?
 
Als dat niet in een zone ligt waar je niet mag vliegen, je blijft onder de 120m, je blijft ver genoeg van 80km-wegen (of sneller) en spoorwegen vandaan, de drone heeft een exploitantnummer erop, je vliegt niet boven een grote groep mensen, je blijft volgens de 1:1 regel van alle objecten af, je houdt rekening met privacy bij het maken van je opnamen, en je hebt een verzekering die aansprakelijkheid met je drone niet uitsluit, dan volgens mij wel, ja..

(Mis ik nog wat?)
Verzekering voor drones in de A1 categorie (<900 gram) was toch niet verplicht?
 
Oke, de 1:1 regel is dus voor mensen, maar ik zit in A1 en dan ook nog eens <250 gr.

Een dak inspecteren is geen probleem dus, gezien je nu boven bebouwing mag vliegen.

Regels gaan nu echt over veiligheid tav personen.
En als dan ook nog eens die verzekering niet verplicht is dan is dat helemaal mooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aad 2
Als ik boven het dak van iemand anders zou gaan vliegen, voor welke reden dan ook, dan zou ik die verzekering niet laten liggen. My 2 cents (of 60 euro ofzoiets).
 
Als ik boven het dak van iemand anders zou gaan vliegen, voor welke reden dan ook, dan zou ik die verzekering niet laten liggen. My 2 cents (of 60 euro ofzoiets).
Maar is dat dan om schade aan het dak te dekken of aan de drone?
 
Maar is dat dan om schade aan het dak te dekken of aan de drone?
Aansprakelijlheidsverzekering dient om schade te dekken aan anderen. Stel, je drone faalt tijdens de inspectie en valt dwars door een dakraam. Of raakt door een windwervel uit balans en raakt tijdens de crash een omstaander die verwond wordt. Allemaal niet met opzet, maar de schade is er en kan in extreme gevallen oplopen. Wat bvb als je drone door een defect uit controle geraakt en een auto raakt op een weg die oorspronkelijk 70m van de drone lag. De bejaarde bestuurder verschrikt, ook al rijdt ie slechts 50, raakt van de weg af en ramt een geparkeerde auto.
Waarschijnlijk is het niet, maar onmogelijk evenmin. Daarvoor dient die verzekering.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en Klaaz
Oke, de 1:1 regel is dus voor mensen, maar ik zit in A1 en dan ook nog eens <250 gr.

Een dak inspecteren is geen probleem dus, gezien je nu boven bebouwing mag vliegen.

Regels gaan nu echt over veiligheid tav personen.
En als dan ook nog eens die verzekering niet verplicht is dan is dat helemaal mooi.

Oke, de 1:1 regel is dus voor mensen, maar ik zit in A1 en dan ook nog eens <250 gr.

Een dak inspecteren is geen probleem dus, gezien je nu boven bebouwing mag vliegen.

Regels gaan nu echt over veiligheid tav personen.
En als dan ook nog eens die verzekering niet verplicht is dan is dat helemaal mooi.

Als dat niet in een zone ligt waar je niet mag vliegen, je blijft onder de 120m, je blijft ver genoeg van 80km-wegen (of sneller) en spoorwegen vandaan, de drone heeft een exploitantnummer erop, je vliegt niet boven een grote groep mensen, je blijft volgens de 1:1 regel van alle objecten af, je houdt rekening met privacy bij het maken van je opnamen, en je hebt een verzekering die aansprakelijkheid met je drone niet uitsluit, dan volgens mij wel, ja..

(Mis ik nog wat?)

@peSHlr: kun je deze 1:1 regel tav van objecten nog eens toelichten?
In A1 en A2 mag je over bebouwing vliegen, waarmee je dus nooit aan de horizontale vereiste (als gelijke afstand van hoogte) zou kunnen voldoen.
In A3 moet je sowieso 150 m afstand houden, dus dat is makkelijk.

In A1 mag je over niet betrokken personen vliegen, dus houd je volgens mij alleen A2 over waar de 1:1 van toepassing is op mensen.

Of ziet jouw toelichting/toepassing meer in het horizontale vlak tussen drone en object? Voorbeeld:
Flatgebouw is 50 meter hoog. Ik vlieg op 40 meter hoog en moet dan 40 meter afstand houden van de flat?

Waar kan ik overigens in de officiële regels de 1:1 terugvinden?

Alvast bedankt.
 
nog kleine aanvulling:
Zie navolgende link:

Als je op deze pagina naar beneden scrollt, zie je op enig moment afbeeldingen/tekeningen waar de regels zijn 'uitgelegd/getekend".
Alleen bij de tekening A2 kun je de 1:1 regel opmaken bij het poppetje en de drone.
Als ik hier naar kijk en vervolgens de tekening tav de bebouwing, dan zou mij voorbeeld van hierboven niet van toepassing zijn. Dan zou ik op 40 meter hoogte ook horizontaal op 30 meter mogen zitten, voorzover ik de privacy niet schend.
Of toch niet.....??
Help, zucht!
 
Ik dacht dat als je niet beroeps bent je geen geld mag verdienen met je drone (is meer een vraag )
 
Ik dacht dat als je niet beroeps bent je geen geld mag verdienen met je drone (is meer een vraag )
Nee, dat klopt niet meer. De Europese regels maken wat dat betreft geen enkel verschil meer tussen amateur en professioneel gebruik.

Je kunt je als eenmansbedrijf inschrijven en BTW afdragen enzo, of het (illegaal) zwart gaan doen, maar qua dronegebruik is het niet meer voorgeschreven nu dat je een veel zwaardere certificering als bedrijf (en piloot) moet hebben voor eenvoudig commercieel gebruik dat gewoon binnen de Open Category valt.
 
@peSHlr: kun je deze 1:1 regel tav van objecten nog eens toelichten?

Dat zou eventueel best kunnen, maar na het uitgebreide antwoord in een andere thread (dat ik 15 uur geleden in deze zelfde thread al een keer heb aangehaald) ga ik dat zeker niet doen, nee.

Lees a.u.b. zelf even terug om die verwijzing te vinden. (Titel: "Wat is binnen uw vluchtgebied?")
 
Begrijp je reactie, begrijp je eerdere uitleg, is helder en snap ik, maar in deze thread waar we nu in zitten wordt door de originele 'poster' gevraagd cq aangegeven dat het gaat om inspectie van....met een drone Dit is dan A1 en daarom snap ik in jouw eerdere antwoord de verwijzing naar de 1:1 regel niet.
(anders dan een eigen vliegveiligheid die je op basis van gezond verstand wellicht in acht wil nemen)
Dus vandaar de vraag om een toelichting.

Dank.

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Lekker dan, blijft wegvallen via telefoon Sorry hiervoor.
Originele post, drone minder dan 250 gram. Dat is A1.


Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app