Informatie over hangglider velden

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

VH Drone

New Member
Lid geworden
26 jun 2018
Berichten
22
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
49
Locatie
Lingewaard
Boven mijn gemeente ligt een hanggliderveld waarbinnen een staal van 3 KM niet gevlogen mag worden met een drone. Indien je ontheffing hebt van de exploitant van het hanggliderveld mag dit wel. Ik ben opzoek naar informatie betreffende dergelijke velden, maar wordt van het spreekwoordelijke kastje naar de muur verwezen.

Navraag bij mijn gemeente leverde geen zinvolle informatie op (het veld was er zelfs niet bekend). Navraag bij het Ministerie leverde ook niets zinvol op. Van daaruit werd ik doorverwezen naar het Kadaster. Bij navraag bij het kadaster werd ik behoorlijk geschoffeerd en doorverwezen naar hun betaalde diensten (à € 15,- voor een schriftelijk verzoek).

Deze informatie moet toch ergens openbaar in te zien zijn of vergis ik mij?

Wie kan mij hier verder mee helpen aangezien er erg leuke gebieden in mijn gemeente zijn die in deze hanggliderveld radius liggen en ik niet (willens en wetens) de regels wil overtreden.
 
Je bedoelt die in Gendt?

Gendt
51°53'42"N 005°56'27"E*
1500 ft AMSL
Zeilvliegvereniging PLUS 5
Broeksestraat
6691 EX Gendt
Tel: +31 (0)6 5108 5116
Daily UDP.

Deze informatie komt uit het AIP, sectie ENR 5.5.3. Dat is de officiële bron van informatie voor alle vliegverkeer in Nederland (dus alle tussen Drones en Jumbo Jets), met uitzondering van het militaire vliegverkeer. Een vreselijk oerwoud van informatie, waar het merendeel niet van toepassing of nuttig is voor drone vliegers. Vandaar dat ik het adres maar even opgezocht en gekopieerd heb (ik ben er inmiddels wel een beetje in thuis).
Bedoelde je een andere locatie, roep even de plaats, dan kijk ik even of ik het voor je kan vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: VH Drone
Vanmiddag contact gehad met een bestuurslid van het hangglide veld. Momenteel is het veld niet in gebruik aangezien de boer dit jaar andere gewassen op het perceel heeft dan gras.
Ik kan dus dit seizoen gewoon vliegen in deze zone

Verzonden met mijn Huawei P20 pro en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan
het viel mij vorig jaar na wat rondbellen al op dat het verbod vaak veel te ruim is weergegeven. de hanggliders vliegen meestal ook maar 1 of 2 dagen van de week in plaats van de gesuggereerde 7


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
die dagen in de week gelden eigenlijk ook voor militaire objecten. deze worden in de praktijk max 4 dagen per week gebruikt (niet op vrijdag-zondag) maar het verbod staat op de kadasterkaart als hard=7 dagen weergegeven.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het veld ligt daar en het recht ze 7 dagen per week te gebruiken is er. Zo is de vergunning afgegeven.
Dat dat in de praktijk niet vaak gebeurt is waar. Maar met name voor militaire velden en andere militaire faciliteiten (laagvlieggebieden bijvoorbeeld) kun je daar nog wel eens verrast worden, met al die internationale oefeningen die sinds vorig jaar weer geïntensiveerd zijn.

Maar wat is er mis met even bellen en weten van elkaar wie wanneer waar vliegt? Opgelost, toch?