instellingen foto's phantom

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Marcel-P

Active Member
Lid geworden
18 mei 2018
Berichten
244
Waarderingsscore
29
Punten
28
Leeftijd
58
Locatie
Luyksgestel (NB)
Website
weerstationluyksgestel.nl
Hallo,

Ik heb het idee dat ik de instellingen van de fotocamera van mijn phantom 3 4K goed heb staan.
Misschien kunnen jlie eens aangeven wat de beste instellingen zijn.

Dan heb ik nog een probleem met de props.
Als ik film komen de props in beeld. De camera gaat dan te hoog ipv horizonzaal.
Volgens mij moet dit ergens in te stellen zijn, maar heb het nog niet voorelkaar kunnen krijgen.
Iemand tips?

Marcel
 
Over foto instelling iso zo laag mogelijk en sluitertijd zo dat het niet over belicht wordt

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Matthijs wijst ons op de ETTR-methode in zijn post van het Veerse meer. Ik kende deze methode ook niet, maar daarin ga je juist bewust overbelichten. Met idee om later in de nabewerking deze overbelichting te corrigeren en ruis in de donkere delen van de foto te minimaliseren. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ga het zeker doen.
Ik denk niet dat 'de beste' instellingen bestaan. Het is een kwestie van experimenteren om de voor jouw beste instellingen te vinden.
 
Matthijs wijst ons op de ETTR-methode in zijn post van het Veerse meer. Ik kende deze methode ook niet, maar daarin ga je juist bewust overbelichten. Met idee om later in de nabewerking deze overbelichting te corrigeren en ruis in de donkere delen van de foto te minimaliseren. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ga het zeker doen.
Ik denk niet dat 'de beste' instellingen bestaan. Het is een kwestie van experimenteren om de voor jouw beste instellingen te vinden.

Bedankt voor de reactie's
hoop dinsdagavond no even te gaan vliegen en spelen met de instellingen

Marcel
 
Wat ook ontzettend handig en fijn werkt is om je hooglichten-functie aan te zetten, dan zie je het direct als er delen in je foto overbelicht zijn. Je kunt dan je sluitertijd daarop aanpassen. Maar als je met tegenlicht fotografeert blijft het moeilijk omdat er een groot contrastverschil in zit.
1 ding is belangrijk om te weten: in overbelichte delen zit geen informatie, dat is gewoon wit. Kun je niets meer mee.
Daarom moet je de exacte sluitertijd kiezen waarbij de hooglichten nét niet overbelicht zijn. Als je dan in RAW fotografeert kun je die hooglichten zoveel dempen als je zelf wilt.

Het is dus even puzzelen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het heel simpel!
Je kan ook met een normale camera beginnen met experimenteren, dan kun je alles op het gemakje bekijken en proberen. Dat is heel wat anders dan wanneer je met een drone in de lucht ben en alles vanaf een (klein) telefoonschermpje moet bekijken.

___

Succes en ik ben benieuwd naar je foto's!