Is er al meer bekend over de nieuwe regels 2020?

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door Jeroen Hofland, 22 jan 2020.

1. Jeroen Hofland

Jeroen Hofland New Member

Lid geworden:
    8 nov 2019
    Leuk Bevonden:
    0
    Goedemorgen Wiebe,

Ik hoop dat ik jullie wat vragen mag stellen over de nieuwe regels.
    Er is nog steeds veel onduidelijkheid over wat er straks gaat gebeuren precies.

1.) Ik heb sinds een jaar een Phantom 4 Advanced. Mag ik hiermee blijven vliegen? Of zit ik straks met een waardeloos apparaat te kijken?
    2.) Waar zou ik een dronebewijs kunnen halen, en zijn er al indicaties bij jullie bekend wat het zou gaan kosten ongeveer?

Het is een prachtige hobby, maar ik ben erg bang dat het ons moeilijk gemaakt gaat worden.

Ik hoop dat jullie er al wat meer zicht op hebben?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Hofland

2. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    780
    Welkom Jeroen :)

Wat betreft je eerste vraag. Ja, je mag met de P4A blijven vliegen. In eerste instantie in de A2 categorie, en na 30 juni 2022 in de A3 categorie. Check de tabel in dit artikel over de Open subcategorieën.

Dan je tweede vraag. Helaas is er op dit moment nog geen duidelijkheid over de vraag waar je zo'n bewijs kunt halen en wat het gaat kosten. In jouw geval (uitgaande van categorie A2) zou het gaan om de uitgebreide variant, dus het online examen van 40 vragen plus nog eens een schriftelijk examen van 30 vragen. Mijn vermoeden is dat je moet rekenen op 50-100 euro in totaal.

Hopelijk heb je hier iets aan.

3. Auke

Auke New Member

Lid geworden:
    24 aug 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Ook ik zit met deze grote vraag!
    In een artikel op Dronewatch.nl van 28 november 2016 stond dat men een opleiding en examen moet doen die €749 kost en daarnaast nog bijna €750,- voor verzekering en allerlei registraties moet neertellen
    Voor een amateur als ik, die hoogstens 10 keer per jaar een uurtje vliegt met een Phantom3 Standard een hoop geld!
    Totaal bijna €1500, – voor 10 uurtjes vliegen…
    Dat je als amateur ook alle regels moet leren vind ik prima, maar zo wordt de drempel wel heel erg hoog gelegd!
    Of heb ik het nu allemaal verkeerd begrepen;, en zijn de genoemde kosten in het artikel inmiddels gewijzigd?

4. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    780
    Hallo Auke, het artikel wat jij hebt gevonden gaat over het ROC-light, dat is een vergunningvorm die gaat verdwijnen. Het Europese theorie-examen zal waarschijnlijk heel wat goedkoper uitvallen dan het ROC-light, een beetje afhankelijk weliswaar van de vraag of je in Open categorie A2 of A3 terecht (uitleg) komt: in het eerste geval krijg je te maken met een uitgebreider examen. Probleem is alleen dat er momenteel nog geen prijzen bekend zijn van zowel opleidingen als examens en eventuele registratiekosten.

Auke vindt dit leuk.
  5. Auke

Auke New Member

Lid geworden:
    24 aug 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank voor je snelle reactie Wiebe, dan wacht ik nog even de komende berichten hierover geduldig af en doe ik mijn Phantom nog niet in de verkoop!
    smile ;-)

6. Erik Drone

Erik Drone Member

Lid geworden:
    15 okt 2018
    Leuk Bevonden:
    14
    Als ik het goed begrijp dan moet ik straks met mijn Mavic 2 Pro vier zaken regelen om te mogen blijven vliegen vanaf 1 Juli 2020 in categorie A2 (tot 30 juni 2022 dan). Ten eerste moet ik mij in Nederland registreren als piloot, ten tweede moet ik online examen doen en 40 vragen beantwoorden, ten derde moet ik een aanvullend schriftelijk examen ergens afleggen met 30 vragen en ten vierde moet ik een verklaring invullen waarin ik aangeef dat ik praktijkervaring heb. Mijn vraag is: Ik heb in Frankrijk online een toets afgelegd om te mogen vliegen (en daar bewijs van) en in Duitsland een online toets om te mogen vliegen met bv drones van 2-150 kg, en daar ook bewijs van. Zou er een mogelijkheid zijn om één van deze twee om te zetten naar een EU dronebewijs?

7. peSHIr

peSHIr Well-Known Member

Lid geworden:
    23 jul 2018
    Leuk Bevonden:
    271
    Waarschijnlijk wel, maar dat zou je dan in die landen moeten navragen, denk ik.

8. Toon v L

Toon v L New Member

Lid geworden:
    23 mrt 2020
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi ik ben net nieuw in de club.
    Mijn naam is Toon en woon in HeerHugowaard.
    Na wat ik gelezen heb zijn de nieuwe regels al bekend: van af 1 juli 2020 mag je overal vliegen met de mavic mini.
    Ik heb er net 1 aangeschaft en wacht op beter weer om te proberen
    Wat ik wel heb geinstalleerd op mijn telefoon is de a.s.r.2 app.
    Daar kan je op zien waar je veilig mag en kan vliegen.
    Groetjes
    Toon

9. rcee

rcee Active Member

Lid geworden:
    27 jul 2019
    Leuk Bevonden:
    61
    Nog even terug de boeken in zou ik zeggen.

10. PHTB

PHTB Well-Known Member

Lid geworden:
    29 sep 2017
    Leuk Bevonden:
    333
    Dit is naar mijn mening niet een losse opmerking, maar slaat op het feit “ vanaf 1 juli 2020 mag je overal vliegen”.
    Dus NIET

Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

#10 PHTB, 24 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2020
  11. cappellen

cappellen Active Member

Lid geworden:
    11 mei 2018
    Leuk Bevonden:
    65
    Omdat de Drone een camera heeft moet je je laten registreren vanaf 1 juli. Op dit moment hoeft dat nog niet. Een certificaat is niet nodig. Welkom bij de club.

12. 503

503 New Member

Lid geworden:
    14 aug 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Toon we kunnen wel een keer samen gaan vliegen,ik ken nog anderen die mee willen vliegen, gr jim

Deel Deze Pagina