Is het ethisch om te vliegen waar ik woon? (Zie bijlagen)

0x7D3

New Member
Lid geworden
9 mei 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
20
Hoi allen, ik heb sinds deze week de nieuwe DJI mini 4 fly more combo gekocht. Ook al mooie foto’s gemaakt van de omgeving waarin ik woon. Ik wilde gelijk een Instagram account openen om mijn content op te delen. Echter wees mijn moeder (ik ben 20) mij terecht aan op de regelgeving en om dit goed uit te zoeken.

Ik vind het heel verwarrend hoe het allemaal precies zit. Mijn eerste punt: Ik heb inmiddels een exploitant nummer aangevraagd en gekregen. Deze wil ik op mijn drone gaan plakken, prima. Echter weet ik niet of het slim is deze in mijn nieuwe drone te programmeren.

De reden hiervoor is dat ik woon in de buurt van Rotterdam Airport. In de bijlagen zijn de GeoZones van DJI te zien en de GoDrone van de overheid. Ik heb met een rode stip neergezet waar ik ongeveer woon. Nu is mijn vraag hoe verantwoord het is om hier te vliegen waar ik woon. Ik kan niet hoger dan 120 meter vliegen. Daarnaast vraag ik mij af, ondanks ik in rood gebied leef in hoeverre en enigszins gedoogd word om te vliegen. Ik snap dat de regels er zijn, maar word hier echt zodanig streng op gecontroleerd?

Terugkomend op mijn exploitant nummer; Is het slim deze in mijn drone te programmeren als ik in een rood gebied vlieg?

Mijn laatste vraag. Ik heb dus al beelden gemaakt met mijn drone (echt een top ding trouwens). Kan ik deze beelden op Instagram zetten zonder dat ik in de problemen kom?

Alvast dank!

Bijlagen

• IMG_9222.jpeg
    IMG_9222.jpeg
    647,6 KB · Weergaven: 51
  • IMG_9221.jpeg
    IMG_9221.jpeg
    507,4 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Je mag daar niet vliegen in de open categorie.

Edit:

Maar om antwoord te geven op je vragen: nee, het wordt niet gedoogd om daar te vliegen en je bent verplicht om je exploitantnummer in te voeren in je drone sinds dit jaar.

Zie het alsof je in je auto (als je die al hebt) lekker 250 op de snelweg gaat, maar je haalt wel eerst de kentekenplaat er vanaf.

En nee, denk niet dat het verstandig is om die foto’s te posten op internet. Die gast die bij de Domtoren in Utrecht vloog is ook achteraf gekocht (zoek dat maar eens op mocht je daar nog nooit van gehoord hebben)

Eigenlijk ben je vliegtuigen/mensen in gevaar aan het brengen voor likes?

Mijn advies: luister je moeder, zo te horen is die intelligent genoeg om je vragen te beantwoorden.

Gr 0x7B9

Mavic 3 - Most recent video on YouTube: North & West Iceland

Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: 0x7D3, JH54 en MaartenV1

Staat nog steeds online, ondanks de boete van €350,- :D

• Leuk
Waarderingen: 0x7D3
Hoi allen, ik heb sinds deze week de nieuwe DJI mini 4 fly more combo gekocht. Ook al mooie foto’s gemaakt van de omgeving waarin ik woon. Ik wilde gelijk een Instagram account openen om mijn content op te delen. Echter wees mijn moeder (ik ben 20) mij terecht aan op de regelgeving en om dit goed uit te zoeken.

Ik vind het heel verwarrend hoe het allemaal precies zit. Mijn eerste punt: Ik heb inmiddels een exploitant nummer aangevraagd en gekregen. Deze wil ik op mijn drone gaan plakken, prima. Echter weet ik niet of het slim is deze in mijn nieuwe drone te programmeren.

De reden hiervoor is dat ik woon in de buurt van Rotterdam Airport. In de bijlagen zijn de GeoZones van DJI te zien en de GoDrone van de overheid. Ik heb met een rode stip neergezet waar ik ongeveer woon. Nu is mijn vraag hoe verantwoord het is om hier te vliegen waar ik woon. Ik kan niet hoger dan 120 meter vliegen. Daarnaast vraag ik mij af, ondanks ik in rood gebied leef in hoeverre en enigszins gedoogd word om te vliegen. Ik snap dat de regels er zijn, maar word hier echt zodanig streng op gecontroleerd?

Terugkomend op mijn exploitant nummer; Is het slim deze in mijn drone te programmeren als ik in een rood gebied vlieg?

Mijn laatste vraag. Ik heb dus al beelden gemaakt met mijn drone (echt een top ding trouwens). Kan ik deze beelden op Instagram zetten zonder dat ik in de problemen kom?

Alvast dank!

Hoi 0x7D3, welkom! Vliegen binnen een no fly-zone (het rooie gebied) doe je niet. Het wordt ook niet 'gedoogd'.
Ookal zou je geen vliegbewijs nodig hebben: verdiep je wel in de regelgeving. Dat is nog leerzaam een leuk ook. Er zijn tal van gratis cursussen. Die kun je al dan niet met een examen afsluiten.
Ga pas vliegen, als je op de hoogte bent van de regels. (En blijf voorlopig zéker nog uit de buurt van bomen en struiken, want dat zijn killers.)

• Leuk
Hoi 0x7D3, welkom! Vliegen binnen een no fly-zone (het rooie gebied) doe je niet. Het wordt ook niet 'gedoogd'.
Ookal zou je geen vliegbewijs nodig hebben: verdiep je wel in de regelgeving. Dat is nog leerzaam een leuk ook. Er zijn tal van gratis cursussen. Die kun je al dan niet met een examen afsluiten.
Ga pas vliegen, als je op de hoogte bent van de regels. (En blijf voorlopig zéker nog uit de buurt van bomen en struiken, want dat zijn killers.)
1715339830970.png

• Leuk
0x7D3, welkom nog trouwens.
Ik heb even wat puzzlewerk gedaan en kom tot de conclusie dat je nickname je geboortejaar is, klopt dat?

• Leuk
Je mag daar niet vliegen in de open categorie.

Edit:

Maar om antwoord te geven op je vragen: nee, het wordt niet gedoogd om daar te vliegen en je bent verplicht om je exploitantnummer in te voeren in je drone sinds dit jaar.

Zie het alsof je in je auto (als je die al hebt) lekker 250 op de snelweg gaat, maar je haalt wel eerst de kentekenplaat er vanaf.

En nee, denk niet dat het verstandig is om die foto’s te posten op internet. Die gast die bij de Domtoren in Utrecht vloog is ook achteraf gekocht (zoek dat maar eens op mocht je daar nog nooit van gehoord hebben)

Eigenlijk ben je vliegtuigen/mensen in gevaar aan het brengen voor likes?

Mijn advies: luister je moeder, zo te horen is die intelligent genoeg om je vragen te beantwoorden.

Gr 0x7B9

Dank voor je reactie! En als ik het goed begrijp maakt het dus niet uit op welke hoogte ik vlieg. Volgens mijn denkwijze gaat er op 50 meter hoogte geen vliegtuig over vliegen dus waarom zou ik dan niet mogen vliegen. Eigenlijk kan ik in Nederland dus vrijwel niks met deze drone?

Ik zie graag een reactie tegemoet, mvg

Ik heb even wat puzzlewerk gedaan en kom tot de conclusie dat je nickname je geboortejaar is, klopt dat?
Haha, ja dat klopt! Ik studeer ethical hacking op HBO niveau waar ik veel te maken krijg met hexidecimale getallen. 0x7D3 is inderdaad mijn geboortejaar in hexidecimaal :) Dankjewel voor deze leuke opmerking, doet me goed! :p

• Leuk
Waarderingen: Sjakie
Dank voor je reactie! Ik vind de zo een DJI drone echt super vet. Vorig jaar kocht ik de DJI mini 3 pro, echter was dat van kort plezier gezien ik er later achter kwam dat het toch een flinke uitgaven was; dus geretourneerd. Nu een jaar later de mini 4 pro gekocht. Ik begin echter door deze reactie toch te twijfelen of het een slimme aankoop was. Totaal 1300 euro neergelegd voor iets wat ik eigenlijk bijna niet in Nederland kan gebruiken. Niet eens in mijn eigen tuin haha. Ik zou hem bijna weer terugsturen :(

Dank voor je reactie! En als ik het goed begrijp maakt het dus niet uit op welke hoogte ik vlieg. Volgens mijn denkwijze gaat er op 50 meter hoogte geen vliegtuig over vliegen dus waarom zou ik dan niet mogen vliegen. Eigenlijk kan ik in Nederland dus vrijwel niks met deze drone?

Ik zie graag een reactie tegemoet, mvg

Het gaat erom dat je een fly away kunt hebben. En dat wil je niet in de buurt van vliegtuigen.

Zeker kun je wel wat in Nederland, daar is de godrone app voor. Daar kun je zien waar wat mag..

Die had ik ook al door. Bij mijn eerste post is mijn groet ook mijn geboortejaar. ;)

Maar dat zag onze hacker dus ook niet.. 8)

Dank voor je reactie! Ik vind de zo een DJI drone echt super vet. Vorig jaar kocht ik de DJI mini 3 pro, echter was dat van kort plezier gezien ik er later achter kwam dat het toch een flinke uitgaven was; dus geretourneerd. Nu een jaar later de mini 4 pro gekocht. Ik begin echter door deze reactie toch te twijfelen of het een slimme aankoop was. Totaal 1300 euro neergelegd voor iets wat ik eigenlijk bijna niet in Nederland kan gebruiken. Niet eens in mijn eigen tuin haha. Ik zou hem bijna weer terugsturen :(

"...1300 euro neergelegd voor iets wat ik eigenlijk bijna niet in Nederland kan gebruiken."

Da's misschien toch wat overdreven. Zorg ervoor dat je op de hoogte raakt van de regelgeving, dan zul je zien dat er genoeg te beleven zal zijn. Stop wat tijd in het bestuderen van de regelgeving.

Ik woon in het dorp naast je en zit met hetzelfde probleem. Maar als je een klein stukje reist (bijvoorbeeld richting Benthuizen of het Noord Aa in Zoetermeer) kun je gewoon vliegen.
Sowieso vind ik het al knap dat je hebt kunnen vliegen want in mijn achtertuin steeg de drone niet eens op toen ik wilde oefenen.

Mijne stijgt ook op in mijn tuin, en ik zit toch echt in een nfz. Heeft wellicht met firmware te maken

Mijne stijgt ook op in mijn tuin, en ik zit toch echt in een nfz. Heeft wellicht met firmware te maken

Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat ik in de grijze balk op je tweede screenshot zit. Recht in de aanvliegroute dus.

Dat zou ook heel goed kunnen.

Is niet mijn screenshot trouwens, maar van ts

Alvast dank!
Hoi 0x7D3, welkom op het forum. Goed dat je je verdiept in deze materie. Heel eerlijk gezegd vind ik de no-flyzones rondom de luchthavens in Nederland ook veel te groot gedefinieerd, maar zo dichtbij als jij wilt vliegen, daarvoor is toch echt wel wat inzicht vereist, en daarmee raad ik je dus af om daar toch te gaan vliegen.

Het goede nieuws is dat de CTRs (gecontroleerd luchtruim) later dit jaar misschien wat kleiner worden en je dus meer mogelijkheden krijgt. Lees hierover dit artikel: IenW wil dronevliegers meer mogelijkheden bieden in CTR’s | Dronewatch

Verder is het goed voor je om te weten dat je dronevluchten hoe dan ook geregistreerd worden door dronedetectiesystemen die bij vliegvelden staan. Ook als je geen exploitantnummer in je drone zet. Als je heel vaak dichtbij de luchthaven gaat vliegen met je drone, zeker als je daarbij ook nog eens vrij hoog vliegt, dan gaat dat opvallen en heb je kans dat je een bezoekje van de politie krijgt. Dan wordt je drone in beslag genomen en aan de hand van het serienummer kunnen de waargenomen dronevluchten gekoppeld worden aan het toestel.

• Leuk
Waarderingen: Doc en scorpioo

Alvast dank!
Veel mensen hebben je al zeer goed advies gegeven maar je exploitant nummer hoeft alleen op de drone en remote ID is voor de DJI mini 4 pro niet nodig als deze nog een C0 label heeft en als hij nieuw is zou dat zo moeten zijn. Als je drone nog C0 is kun je voor zo ver ik zie niet eens de exploitant nummer in programmeren. Op de controller kun je het exploitant nummer ook nergens ingeven of je moet de drone naar C1 hebben veranderd dan zou je ook andere firmware moeten hebben zodat je dit kunt ingeven. En voor de zekerheid heb ik net voor versturen van dit bericht nog gekeken.

Ook toch nog wat tips van mij maak ook een label met je telefoonnr op de drome mocht je hem ooit ergens moeten landen en later blijk je er niet bij te kunnen kunnen ze bellen. Zorg dat je altijd uptodate bent met update enz. En dat je diverse apps op de telefoon hebt voordat je gaat vliegen. Godrone en UAV forecast zijn volgens mij echt het minimum om erop te hebben.

• Leuk
Waarderingen: 0x7D3 en Doc