ITER project

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Sjakie

Well-Known Member
Lid geworden
11 sep 2016
Berichten
4.855
Waarderingsscore
2.151
Punten
113
Leeftijd
58
Locatie
Utrecht
Het ITER project is een experiment om de haalbaarheid van kernfusie te testen. Het complex is in aanbouw in Frankrijk, de video toont hier beelden van.

Voor de details mogen jullie zelf met Google aan de slag. Maar ik kan je verzekeren dat alles aan dit project indrukwekkend is. De kosten alleen al. Bij de eerste ontwerpen werd de bouw geschat op 5 miljard euro. Bij aanvang van de bouw was de schatting al bijgesteld op 22 miljard en vandaag wordt daar nog eens 45 tot 60 miljard 'boven op' verwacht. En let op, dit gaat om een experiment.

 
Indrukwekkende beelden van een indrukwekkend project. Ik ben heel benieuwd of het nog wat gaat worden met kernfusie middels tokamaks. De verwachtingen zijn hooggespannen maar ik hoor/lees er de laatste tijd maar weinig over. Ik was zelf nooit zo'n fan van 'traditionele' kernenergie (middels splijting), maar nu er modulaire kleine reactors op de markt lijken te komen die naar wens geplaatst/verplaatst kunnen worden en een stuk veiliger lijken te zijn dan oude reactortypen ben ik toch van mening aan het veranderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Voor het antwoord op de vraag of kernfusie wat gaat worden zullen we nog een paar jaar geduld moeten hebben helaas.

Ik ben wel voorstander van kernenergie en heb me altijd afgevraagd of de reactoren die in onderzeeers en op vliegdekschepen worden gebruikt niet praktisch voor consumenten-energie ingezet kunnen worden. Dat komt met de kleinere reactors waar je naar verwijst aardig in de buurt. Goede ontwikkeling.

Voor wie nog twijfelt over kernenergie, hier een filmpje van Lubach: