Mavic 2 Zoom Juiste instelling opslaglocaties footage op Mavic 2 Zoom

  • Onderwerp starter Baliekluiiver
  • Startdatum
Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
B

Baliekluiiver

Guest
Beste allemaal. Ik ben sinds kort in het bezit van een Mavic 2 Zoom met smart controller. Ik heb géén SD card in de drone zelf zitten, omdat ik die er niet steeds uit wil pulken. Wel heb ik een 64 GB SD card in de smart controller gestopt: ik wil graag dáárop alles opslaan wat ik tijdens de vlucht fotografeer en film, zodat ik thuis enkel het kaartje uit de smart controller hoef te trekken en op de PC kan inlezen. Ik loop echter tegen verschillende problemen aan met de settings op de smart controller, de feitelijke locatie waar de opnames terecht komen, het constant vollopen van het (beperkte) interne geheugen, etc. Ik doe vast iets verkeerd, maar ik kom gewoon niét weg met de verschillende settings die elkaar lijken te overlappen of tegen te spreken.

In General Settings zie ik "Cache Locally When Recording". Sowieso is me het verschil niet goed duidelijk tussen 'cachen' en 'opslaan', maar ik wil sowieso niet tijdens het vliegen alle opnames uitgebreid gaan bekijken. De volgende instelling heet "Cacht to SD Card" en tenslotte staat er verderop nog "Download Footage to External SD Card". Ik heb nu de eerste twee instellingen UIT staan en de derde AAN. Mijn bedoeling is dus dat er niets wordt opgeslagen in interne geheugens (niet in de drone en niet in de smart controller), maar dat alles op de SD card komt die in de smart controller zit. Toch zie ik vaker bij het opstarten van de controller en verbinden van de drone dat er maar zeer beperkte ruimte beschikbaar is voor foto's en films; ruimte die 'verdacht' veel lijkt op de hoeveelheid beschikbaar internal storage. Als ik dan begin te vliegen en opnames ga maken, loopt dat intern geheugen binnen de kortste keren vol. Niet altijd lukt het me dan om over te schakelen op de SD card en moet ik de opnames afbreken.

Kom ik daarna thuis, dan tref ik overal verspreid foto- en filmbestanden aan: zowel in de DJI-submappen die op de SD-card worden aangemaakt, alsook in de 'gewone' Android image viewer van de smart controller. Tevens 'zie' ik vaker de SD-card niet eens, zowel in Bestandsbeheer als in DJI Go 4 Camera View (daar staat dan alleen 'Internal'). Steek ik de SD kaart na downloaden op de PC terug in de controller (meestal heb ik die dan vooraf gewist), dan blijft een deel van de footage (kopieën?) achter in het internal memory en ook tref ik meerdere exemplaren aan van dezelfde foto's, maar in lagere resolutie (die hebben dan niet het voorvoegsel "org"). Kortom, ik doe iets helemaal verkeerd met de settings, terwijl het volgens mij in twee zinnen uit te leggen is wat ik zou wíllen doen. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen en mij vertellen hoe ik de verschillende settings het best kan instellen zodat mijn opnames niet her en der verspreid liggen, het interne geheugen niet vol loopt, en àlles op de SD card van de controller terecht komt zodat ik deze kan downloaden naar de PC en daarna weer opnieuw aan de slag kan met een 'lege' kaart en een leeg internal memory?

Alvast heel hartelijk dank voor alle suggesties en hulp!
 
Hoi John!
Toch de SD kaart in de drone stoppen en je zult zien dat je een hoop duidelijk wordt.
Kijk anders ook even op dit draadje die ik vorige maand heb geopend. Misschien helpt het je.

RAW bestanden Smartcontroller
 
Hoi John!
Toch de SD kaart in de drone stoppen en je zult zien dat je een hoop duidelijk wordt.
Kijk anders ook even op dit draadje die ik vorige maand heb geopend. Misschien helpt het je.

RAW bestanden Smartcontroller

Dank voor je reactie, maar dat lost mijn probleem niet op. Enerzijds omdat ik mijn bestanden helemaal niet opsla in RAW-formaat (en daar gaat dat hele topic over); anderzijds omdat ik nu juist NIET telkens een SD-card in de drone wil steken en weer verwijderen, omdat dat klepje mij veel te gammel is en ik bang ben het eraf te slopen als ik dat elke dag tig keer open.
Ik heb inmiddels overigens als workaround ingesteld dat de drone de footage moet opslaan op een externe SD-card (in de Settings). Aangezien er geen in de drone zelf zit, kiest ie dan blijkbaar die welke in de controller steekt. Na elke vlucht laat ik de image viewer van de Go-app alle tijdelijk intern opgeslagen foto's downloaden naar deze SD-card (dat duurt een klein minuutje) en wis ik de internal cache zodat ik er weer voor de duur van een acculading beelden in kwijt kan. Thuis trek ik even de SD-card uit de controller en steek 'm in de computer om de footage daarheen over te zetten (dat kan dus van meerdere vluchten c.q. acculadingen zijn want de kaart is 64 GB). Daarna wis ik de SD-card en plaats ik deze terug in de controller, waarna de cyclus opnieuw kan beginnen.
 
Aangezien er geen in de drone zelf zit, kiest ie dan blijkbaar die welke in de controller steekt.

Mogelijk maak je hier een denkfout. Je drone zal hoe dan ook de opnames opslaan op het geheugen van de drone zelf. Aangezien je blijkbaar geen 'externe' sd kaart in je drone hebt gebruikt deze toch het interne geheugen van je drone en die zal idd snel vollopen. Ook als je 'extern' gegeugen kiest. Je bent blijkbaar in de veronderstelling dat de drone rechtstreeks de orginele beelden naar de smartcontroller kan zenden en daar direct op de 'externe SD kaart in de SC' kan opslaan. Dit is echter niet het geval.

Buiten de raw beelden die rechtstreeks op het geheugen van je drone opgeslagen worden zend de drone een stream uit naar je controller. Deze stream is van lage kwaliteit [meestal 1024p of 720p]. Deze beelden worden vaak als cache betitelt en in sommige gevallen opgeslagen op je controller.

Dus er moet zowieso een sd kaart in je drone, en je moet instellen dat de drone de beelden naar de sd-kaart-in-je-drone wegschrijft.
De smartcontroller zal dan wel een optie hebben om deze beelden van de sd-kaart-in-je-drone te kopieren naar de sd-kaart-in-je-controller.
Dit kan achteraf, maar niet real time zoals jij dat volgens mij verwacht. Hiervoor is de verbinding tussen de drone en de controller simpelweg niet snel genoeg.
 
Mogelijk maak je hier een denkfout. Je drone zal hoe dan ook de opnames opslaan op het geheugen van de drone zelf. Aangezien je blijkbaar geen 'externe' sd kaart in je drone hebt gebruikt deze toch het interne geheugen van je drone en die zal idd snel vollopen. Ook als je 'extern' gegeugen kiest. Je bent blijkbaar in de veronderstelling dat de drone rechtstreeks de orginele beelden naar de smartcontroller kan zenden en daar direct op de 'externe SD kaart in de SC' kan opslaan. Dit is echter niet het geval.

Buiten de raw beelden die rechtstreeks op het geheugen van je drone opgeslagen worden zend de drone een stream uit naar je controller. Deze stream is van lage kwaliteit [meestal 1024p of 720p]. Deze beelden worden vaak als cache betitelt en in sommige gevallen opgeslagen op je controller.

Dus er moet zowieso een sd kaart in je drone, en je moet instellen dat de drone de beelden naar de sd-kaart-in-je-drone wegschrijft.
De smartcontroller zal dan wel een optie hebben om deze beelden van de sd-kaart-in-je-drone te kopieren naar de sd-kaart-in-je-controller.
Dit kan achteraf, maar niet real time zoals jij dat volgens mij verwacht. Hiervoor is de verbinding tussen de drone en de controller simpelweg niet snel genoeg.

Ik vrees dat je mijn reactie toch niet helemaal goed gelezen hebt. Ik schrijf namelijk expliciet dat ik weet en accepteer dat de drone de beelden tijdens de vlucht opslaat in zijn intern geheugen. Hij heeft namelijk geen eigen SD-kaart aan boord waarop hij dat kan doen en het is mij bekend dat de verbinding naar (de SD-card van) de controller die datastroom niet kan bijhouden. Ik schreef echter ook dat ik na elke vlucht (elke acculading) de beelden draadloos download naar de SD-card van de controller en daarna wis ik het intern geheugen van de drone voordat ik er een nieuwe accu in plaats en weer ga vliegen; dat kost me elke keer hooguit een minuutje. Het interne geheugen is groot genoeg om de footage van ca. 30 minuten (langer vliegt een accu toch niet) tijdelijk op te slaan. Op deze manier voorkom ik dat ik elke keer de SD-card uit de drone moet peuteren en is het probleem dat ik meldde voor mijn situatie opgelost.
 
Ik schreef echter ook dat ik na elke vlucht (elke acculading) de beelden draadloos download naar de SD-card van de controller en daarna wis ik het intern geheugen van de drone voordat ik er een nieuwe accu in plaats en weer ga vliegen; dat kost me elke keer hooguit een minuutje. Het interne geheugen is groot genoeg om de footage van ca. 30 minuten (langer vliegt een accu toch niet) tijdelijk op te slaan. Op deze manier voorkom ik dat ik elke keer de SD-card uit de drone moet peuteren en is het probleem dat ik meldde voor mijn situatie opgelost.

De setting is hier kennelijk 'waarom makkelijk doen als het moeilijk kan'

Excuseer mijn intrepetatie van je verhaal, en bovenal de tijd die je kwijt bent aan mijn reactie hierop.
 
De setting is hier kennelijk 'waarom makkelijk doen als het moeilijk kan'

Excuseer mijn intrepetatie van je verhaal, en bovenal de tijd die je kwijt bent aan mijn reactie hierop.

Ik snap niet waarom die sneer nodig is. Ik heb al drie keer duidelijk aangegeven dat ik het op deze manier wil doen om te voorkomen dat ik met mijn lompe vingers de drone sloop als ik elke dag dat klepje moet open peuteren om die SD card eruit te halen. Misschien handig om eerst even goed te lezen voordat je gaat katten...
 
Even de toonzetting daargelaten, wellicht moet je zelf even teruglezen wat je hier neerzet. je zegt letterlijk dat je 'het' een probleem vind.

Is het niet veel makkelijker om OOK een SD kaart in je drone te stoppen waardoor je niet beperkt wordt door het beperkte geheugen in je drone en aan het einde van je vluchten het materiaal download naar je smartcontroller / PC. Daarvoor hoef je de kaart er toch niet steeds uit je drone te halen ?
Het interne geheugen is echt niet berekend op de hoeveelheid data doe het filmen op hoge resolutie met zich meebrengt.

Ik laat het hierbij voor wat betreft mijn reactie.