Kampen gefilmt met de Mavic Mini

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mrleon

New Member
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
32
Locatie
Kampen
Voor het eerst een drone gekocht en nu bezig met het leren om vanuit de lucht te filmen.
Vroeg op pad gegaan en in alle rust kunnen vliegen, en een leuk resultaat.

Een erg fijne drone voor een beginer!

 
Mooie opname , maar bedenk wel dat je in overtreding bent, vliegen over bebouwde kom mag niet.
 
Heb je dat shot rondom de kerktoren uit de losse hand gevlogen? Dan is dat erg netjes voor een beginner.
Nog wel een tip: lees de droneregels nog even goed door.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Heb je dat shot rondom de kerktoren uit de losse hand gevlogen? Dan is dat erg netjes voor een beginner.
Nog wel een tip: lees de droneregels nog even goed door.


Nee dit gedaan met de quick shots en de gouden bal geselecteerd, een erg mooi effect zo. De shot rondom de molen heb ik wel zelf gedaan.
Weer wat geleerd, ik wist dat ik niet boven mensen menigten mocht vliegen. Bedankt voor de tip.
 
Ja. Mooie video!
 
Boven de bebouwde kom is niet per definitie verboden. Boven aaneengesloten bebouwing wel!

Even aanwakkeren die discussie :)

Volgens mij staat er in de [van toepassing zijnde] regeling modelvliegen toch echt: 'gebieden met aaneengesloten bebouwing', en niet 'aaneengesloten bebouwing'.

“Met ‘aaneengesloten bebouwing’ worden steden, dorpen en verzamelingen huizen bedoeld, maar ook: elke ruimte die vast gebruikt wordt voor huisvesting, commerciële activiteiten of recreatie.
 
Even aanwakkeren die discussie :)

Volgens mij staat er in de [van toepassing zijnde] regeling modelvliegen toch echt: 'gebieden met aaneengesloten bebouwing', en niet 'aaneengesloten bebouwing'.

“Met ‘aaneengesloten bebouwing’ worden steden, dorpen en verzamelingen huizen bedoeld, maar ook: elke ruimte die vast gebruikt wordt voor huisvesting, commerciële activiteiten of recreatie.

Op deze website staat de wetgeving die van toepassing is op het recreatief gebruik van drones. Naar deze website wordt ook doorverwezen door deze website van de Rijksoverheid, die gaat over regels voor het recreatief gebruik van drones.

In de tekst staat geschreven "de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom". Er wordt nergens letterlijk bebouwde kom genoemd. Het tweede citaat wat je beschrijft kan ik überhaupt niet vinden op de pagina waar de wetgeving uiteen is gezet.

Tot dat punt is alles voor verschillende interpretaties vatbaar. Het punt waardoor ik altijd met zekerheid aanneem dat het niet perse verboden is om binnen de bebouwde kom te vliegen, is de letterlijke tekst: "met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom". Met andere woorden, er wordt letterlijk een uitzondering gemaakt op niet vliegen boven wegen voor de situatie 30 km-zones in de bebouwde kom. Je mag dus binnen de bebouwde kom wél boven 30 km/u wegen vliegen. Daarom denk ik dat aaneengesloten bebouwing niet hetzelfde is als de bebouwde kom. Zou dat wel zo zijn, dan zou de wet zichzelf tegenspreken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JH54
Klopt inderdaad, ik had het ondertussen gevonden. Maargoed, als we het over strikte interpretatie hebben; een rechter zal denk ik altijd naar de letterlijke wetgeving kijken. Op basis van de wet kun je volgens mij simpelweg niet stellen dat vliegen boven de bebouwde kom verboden is. Diezelfde wet beschrijft namelijk expliciet een situatie waarin vliegen boven de bebouwde kom wél toegestaan is. Voor mij voldoende reden om gewoon boven de bebouwde kom te vliegen. Wel met inachtneming van de andere regels uiteraard.
Dat klopt, maar daar heeft het ILT wel uitspraken over gedaan:


Verzonden met mijn ELE-L29 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54
Diezelfde wet beschrijft namelijk expliciet een situatie waarin vliegen boven de bebouwde kom wél toegestaan is. Voor mij voldoende reden om gewoon boven de bebouwde kom te vliegen

Men spreekt : met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom, de term bebouwde kom gebruikt men dus enkel in de zin van de wegenwet.
 
Men spreekt : met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom, de term bebouwde kom gebruikt men dus enkel in de zin van de wegenwet.
Ja, maar dat is niet het hele verhaal. Er staat "of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom". Het is dus een directe uitzondering op de uitsluiting van wegen in het algemeen, het betekent niet dat 30 km/u wegen de enige uitzondering zijn op het niet mogen vliegen in de bebouwde kom. Daar zou ik ook geen enkele logica in kunnen ontdekken: waarom zou je wel mogen vliegen boven een 30 km/u weg in de bebouwde kom, maar niet boven een braakliggend terrein ernaast in diezelfde bebouwde kom? Doesn't make sense...
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54
Dat is een feit ja....hier loop ik ook vast.
En daarom blijf ik erbij dat het niet per definitie verboden is om in de bebouwde kom te vliegen. :) Maargoed, eerlijk is eerlijk... Je moet bij drone-regelgeving vaak wel héél, héél goed lezen om te ontwaren wat nou precies wel en niet mag. Als je het al weet te ontwaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54
....dat blijft idd topsport!
 
....dat blijft idd topsport!

Het begint ondertussen meer op 'de Rijdende Rechter' te lijken. Maar mocht ik een keer voor een drone-vergrijp voor de rechter komen te staan, dan vraag ik Joanan om me juridisch bij te staan. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassiebas22
Hele mooie beelden, maar je hebt geluk dat er in Nederland (nog?) vrijwel geen handhaving is op het gebied van al deze regels, anders zou ik zeker aanraden deze video offline te halen..
 
Haha, ik heb de wijsheid ook niet in pacht.. Het blijft interpretatie. Helaas.
Het begint ondertussen meer op 'de Rijdende Rechter' te lijken. Maar mocht ik een keer voor een drone-vergrijp voor de rechter komen te staan, dan vraag ik Joanan om me juridisch bij te staan. :)

Verzonden met mijn ELE-L29 en de Dronepilots.nl app
 
Hele mooie beelden, maar je hebt geluk dat er in Nederland (nog?) vrijwel geen handhaving is op het gebied van al deze regels, anders zou ik zeker aanraden deze video offline te halen..

Haal dat 'nog' maar weg...handhaven heeft bij de politie nou eenmaal niet de hoogste prioriteit. Gewoon niet voldoende personeel daar voor. Daarom geloof ik ook niet in een algeheel vuurwerkverbod (de huidige regels worden al nauwelijks gehandhaafd).
 
Normaal gesproken zou ik een video als deze verwijderen, als moderator. Want vliegen boven aaneengesloten bebouwing mag nu eenmaal niet (ook al is de definitie nogal vaag). Maar vanaf 31-12-2020 komt er Europese regelgeving, en daarin wordt niet meer gesproken over een verbod op vliegen boven bebouwing als het gaat om de Open categorieën A1 en A2 (waarbij de Mavic Mini in A1 valt). Sterker nog: in het geval van de Mavic Mini is er niet eens sprake van een strikt verbod op het vliegen boven mensen, zolang het maar geen menigte is. Dus ja...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.